Na ręce akcjonariuszy, inwestorów i innych uczestników rynku kapitałowego
składam Raport Roczny, stanowiący podsumowanie najważniejszych
wydarzeń, które w roku 2024 miały miejsce w Spółce oraz w jej otoczeniu
rynkowym.
W 2024 roku Spółka konsekwentnie realizowała długoterminową strategię
rynkową, opartą na rozwoju w ramach dwóch segmentów działalności:
stalowego, obejmującego handel wyrobami hutniczymi prowadzony przez
Centralę STALPROFIL S.A., oraz segmentu infrastruktury, obejmującego usługi
budowlano-montażowe sieci przesyłowych gazu, oferowane przez
samobilansujący i będący odrębnym pracodawcą Oddział w Zabrzu.
Podstawowe znaczenie dla Spółki pod względem obrotów ma segment
stalowy. Rok 2024 był jednak wyjątkowo trudny dla producentów
i dystrybutorów stali. Branża stalowa, zamiast przewidywanego ożywienia
koniunktury, które miało nadejść w drugiej połowie roku, doświadczyła
kontynuacji spowolnienia. Jednak zdecydowanie bardziej dotkliwe od osłabienia popytu były dla wyników
Spółki rynkowe spadki cen stali i spadki marż handlowych. Spadające od II kwartału 2022 r. ceny wyrobów
hutniczych sprowadziły marże dystrybutorów stali do wyjątkowo niskich poziomów. Dlatego mimo
odnotowanego wzrostu przychodów i wzrostu wolumenu sprzedaży wyrobów hutniczych, Spółka
wypracowała w tym segmencie działalności niższy wynik finansowy netto niż w roku ubiegłym.
W tych wyjątkowo trudnych dla rynku dystrybucji stali warunkach rynkowych STALPROFIL S.A. uzyskał dobre
wyniki sprzedażowe. Wolumen sprzedaży wyrobów hutniczych wyniósł 266,3 tys. ton, co stanowi 32,6-proc.
wzrost r/r.
Przeciwwagą dla słabej kondycji segmentu stalowego była poprawa koniunktury w segmencie infrastruktury
sieci przesyłowych gazu. Sytuacja na krajowym rynku budowy gazociągów w 2024 r. była dla Spółki
zdecydowanie lepsza niż na rynku stalowym. Po zastoju inwestycyjnym na rynku gazowym, trwającym na
przestrzeni ostatnich dwóch lat, w 2024 r. zostały uruchomione duże przetargi na dostawy izolowanych rur
stalowych i wykonawstwo gazociągów, związane głównie z budową części lądowej terminala gazowego FSRU.
Spółka wykorzystała to ożywienie pozyskując portfel zamówień, których realizacja powinna już w 2025 roku
przynieść wymierny wpływ na przychody Spółki i Grupy Kapitałowej STALPROFIL S.A.
W 2024 r. STALPROFIL S.A. uzyskał łącznie ponad 1 044 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 13% więcej
niż w roku poprzednim. Spółka wypracowała wynik netto w kwocie ponad 9 mln zł. Wyniki te mocno
odbiegają od tych z lat 2021 i 2022, jednak trzeba pamiętać, że były to czasy pandemii i ataku Rosji na Ukrainę,
co wiązało się z drastycznym wzrostem cen stali i rekordowymi wynikami branży hutniczej. Była to swego
rodzaju anomalia, więc tym bardziej cieszą nas wyniki roku 2024, osiągnięte w wyjątkowo niesprzyjających
warunkach rynkowych.
Uzyskane przez Spółkę wyniki finansowe i wskaźniki rentowności są nie tylko efektem działań
marketingowych aktywizujących sprzedaż, ale także konsekwentnie realizowanego programu rozwoju,
nakierowanego na najnowsze trendy w dystrybucji stali, jakimi są automatyzacja i przemysł 4.0. Handel
wyrobami hutniczymi zmierza w kierunku dalszego rozdrobnienia dostaw, co wymaga od dystrybutorów
stałego poszerzania asortymentu oraz jeszcze większej sprawności działania i automatyzacji świadczonych
usług. W odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, STALPROFIL zbudował drugi nowoczesny, w pełni
zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania na składzie handlowym w Dąbrowie Górniczej.
Inwestycja była wzorowana na wybudowanym w latach wcześniejszych magazynie na składzie w Katowicach,
który znacznie poprawił efektywność sprzedaży w tej lokalizacji. Wybudowany magazyn wysokiego
składowania, o pojemności około 12 tys. ton wyrobów hutniczych, stanowi kolejny etap długoterminowego
programu rozbudowy i unowocześnienia infrastruktury magazynowej i logistycznej. Inwestycja w Dąbrowie
Górniczej powinna mieć pozytywny wpływ na przyszłe przychody Grupy w segmencie stalowym wskutek
wprowadzenia do oferty handlowej nowych asortymentów wyrobów hutniczych, skrócenia czasu kompletacji
dostaw oraz większej automatyzacji i informatyzacji procesu obsługi klienta. Zakończenie realizacji inwestycji,
o łącznych nakładach 42 mln zł, nastąpiło w lutym 2025 r.