Szanowni Państwo,
Przekazuję w Państwa ręce jednostkowy i skonsolidowany raport finansowy Sfinks
Polska za rok 2024. Dla Sfinksa był to kolejny pracowity i pełen wyzwań okres, a jednocześnie
pierwszy rok realizacji strategii na lata 2024-2029.
Nasze wysiłki w ciągu tych 12 miesięcy koncentrowały się głównie na przekształcaniu własnej
sieci do modelu franczyzowego, spłacie zobowiązań układowych oraz budowie potencjału
pozwalającego na realizację założeń strategii w kolejnych latach, w tym m.in. na umacnianiu
pozycji naszej flagowej marki SPHINX.
Zgodnie z planami, kontynuowaliśmy proces przekształceń restauracji własnych
na franczyzowe. W 2024 r. taka zmiana dotyczyła 13 restauracji. W efekcie lokale prowadzone
w tym modelu stanowiły na koniec minionego roku ponad 90% wobec 77,6% na koniec 2023 r.
Zgodnie z założeniami strategii, w coraz większym stopniu Sfinks koncentruje się na rozbudowie
sieci w oparciu o model franczyzowy, a nie na prowadzeniu restauracji własnych. Taki model
oznacza ograniczenie wydatków inwestycyjnych oraz docelowo efektywniejszą działalność
restauracji dzięki większemu zaangażowaniu franczyzobiorców w zarządzanie własnymi
biznesami.
Warto podkreślić, że w okresie przekształceń to właśnie ten proces ma znaczący wpływ
na przychody i wyniki Grupy, zaburzając ich porównywalność rok do roku. W efekcie bowiem,
przychody i koszty przekształcanych restauracji zostają wyłączone, zaś Grupa notuje wyższe
wpływy z tytułu opłat od franczyzobiorców. Oznacza to, że w sprawozdaniach nie uwzględniamy
już całych przychodów gastronomicznych restauracji, ale wyłącznie należną nam jako
franczyzodawcy marżę. To właśnie dlatego przychody grupy za 2024 r. wyniosły 75,57 mln
wobec 100,09 mln w 2023 r. przy konsekwentnie notowanym wzroście sprzedaży
gastronomicznej całej sieci. Jednocześnie przychody z usług innych niż sprzedaż
gastronomiczna wzrosły do 29,55 mln zł w 2024 r. wobec 23,80 mln zł w 2023 r.
Dane za 2024 r. pokazują, że zarządzana przez Sfinks Polska sieć restauracji systematycznie
zwiększa przychody ze sprzedaży gastronomicznej, a wzrost ten - zarówno w całej sieci, jak i w
sieci lokali porównywalnych (L4L) - przekracza poziom inflacji, co jest zgodne z celem zawartym
w strategii grupy i niewątpliwym powodem do zadowolenia. W 2024 r. zarządzane przez nas
restauracje wypracowały ok. 207 mln przychodów (nie uwzględniając sieci Piwiarnia), tj. blisko
9% więcej niż rok wcześniej. Również sieć porównywalna (L4L) zwiększyła obroty do 192,12
mln zł na koniec grudnia 2024 r., co oznacza wzrost o 8% r/r. Siłą napędową przychodów była
sieć SPHINX, która odpowiadała za 97% wartości sprzedaży gastronomicznej.
Ważnym elementem, który również miał wpływ na sytuację finanso Sfinksa w minionym roku
była realizacja postanowi w ramach uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego
z okresu pandemii COVID-19. Tylko w 2024 r. spółka spłaciła raty układowe w wysokości 11,3
mln , a od początku spłaty łącznie 26,4 mln zł. Tym samym uregulowaliśmy całość zobowiązań
objętych układem wobec wszystkich wierzycieli, z wyjątkiem Banku Ochrony Środowiska,
wobec którego spłata jest rozłożona do sierpnia 2028 r.
Równolegle w grupie Sfinks były realizowane różnego rodzaju zadania zgodne z kierunkami
wyznaczonymi w strategii spółki.
W sierpniu 2024 r. podpisaliśmy umowę masterfranczyzy na rozwój sieci SPHINX w Egipcie
i Arabii Saudyjskiej. Dwuetapowa umowa, zawarta na okres 10 lat, przewiduje uruchomienie
najpierw restauracji przez naszego partnera w Egipcie, a w drugim etapie możliwość udzielania
przez niego subfranczyzy podmiotom trzecim.
W 2024 r. trwały także prace dotyczące rozwoju naszego narzędzia marketingowego
i prosprzedażowego, jakim jest program lojalnościowy i aplikacja mobilna Aperitif. W efekcie
liczba osób zarejestrowanych w tym programie sięga blisko 800 tys.
Programem powiązanym jest Aperitif Smart, dzięki któremu nasi goście mogą z okazji 30-lecia
powstania restauracji SPHINX otrzymać 30% rabatu. Program został uruchomiony w grudniu
2024 r. Planujemy rozwój programu Aperitif Smart jako projektu, który poprzez zwiększanie jego
zasięgu oraz rozbudowie oferty znacząco przełoży się na wzrost przychodów grupy w roku 2025
i kolejnych latach objętych strategią.
Zakładamy kolejne kroki dotyczące rozwoju sieci The Burgers (pod nową marką wspieraną logo
SPHINX), zdynamizowania sprzedaży pod marką Chłopskie Jadło oraz rozwoju konceptu Hotel
SPHINX.
Ważnym elementem dla dalszego rozwoju spółki jest kontynuacja prac związanych ze
współpracą z innymi podmiotami powiązanymi i zewnętrznymi w zakresie marketingu oraz
zakupów centralnych, sprzedażą dań gotowych sygnowanych markami grupy Sfinks lub
podmiotów współpracujących.
Spółka posiada mniejszościowe udziały w dwóch podmiotach, które docelowo będą
przeznaczone do zbycia, w wyniku czego Zarząd Sfinks Polska spodziewa się istotnego
wsparcia wyników spółki oraz płynności w okresie objętym strategią. Sfinks posiada mianowicie
10% udziałów w spółce SuperFood360 sp. z o.o., która działa w segmencie sprzedaży dań
pracowniczych, tak w ramach świadczeń benefitu pracowniczego, jak też dań regeneracyjnych
oraz 24,99% udziałów w spółce Shanghai Express sp. z o.o., której celem jest rozwój sieci pod
marką WOOK.
Trwający już rok 2025 jest dla Sfinks Polska wyjątkowy, gdyż nasza flagowa marka SPHINX
świętuje jubileusz 30-lecia. To właśnie w 1995 r. powstała bowiem pierwsza restauracja pod tym
szyldem. SPHINX wszedł na rynek po zmianie systemu w naszym kraju, a dziś – trzydzieści lat
później dzięki pracy wielu ludzi i zaufaniu naszych Gości, należy do najbardziej
rozpoznawalnych i najsilniejszych polskich marek, a dla naszej grupy jest od lat kołem
zamachowym biznesu.
W imieniu zarządu oraz zespołu Sfinks Polska dziękuję zatem zarówno naszym Klientom,
jak i wszystkim, którzy swoją pracą na co dzień przyczyniają się do umacniania naszej pozycji
na rynku. Dziękuję też wszystkim Akcjonariuszom za obecność i zaangażowanie.
Jednocześnie zachęcam do zapoznania się ze szczegółami raportów Sfinks Polska za 2024 r.
Z wyrazami szacunku,
Sylwester Cacek
Prezes Sfinks Polska