Szanowni Państwo,
Przekazuję w Państwa ręce jednostkowy i skonsolidowany raport finansowy Sfinks
Polska za rok 2024. Dla Sfinksa był to kolejny pracowity i pełen wyzwań okres, a jednocześnie
pierwszy rok realizacji strategii na lata 2024-2029.
Nasze wysiłki w ciągu tych 12 miesięcy koncentrowały się głównie na przekształcaniu własnej
sieci do modelu franczyzowego, spłacie zobowiązań układowych oraz budowie potencjału
pozwalającego na realizację założeń strategii w kolejnych latach, w tym m.in. na umacnianiu
pozycji naszej flagowej marki SPHINX.
Zgodnie z planami, kontynuowaliśmy proces przekształceń restauracji własnych
na franczyzowe. W 2024 r. taka zmiana dotyczyła 13 restauracji. W efekcie lokale prowadzone
w tym modelu stanowiły na koniec minionego roku ponad 90% wobec 77,6% na koniec 2023 r.
Zgodnie z założeniami strategii, w coraz większym stopniu Sfinks koncentruje się na rozbudowie
sieci w oparciu o model franczyzowy, a nie na prowadzeniu restauracji własnych. Taki model
oznacza ograniczenie wydatków inwestycyjnych oraz docelowo efektywniejszą działalność
restauracji dzięki większemu zaangażowaniu franczyzobiorców w zarządzanie własnymi
biznesami.
Warto podkreślić, że w okresie przekształceń to właśnie ten proces ma znaczący wpływ
na przychody i wyniki Grupy, zaburzając ich porównywalność rok do roku. W efekcie bowiem,
przychody i koszty przekształcanych restauracji zostają wyłączone, zaś Grupa notuje wyższe
wpływy z tytułu opłat od franczyzobiorców. Oznacza to, że w sprawozdaniach nie uwzględniamy
już całych przychodów gastronomicznych restauracji, ale wyłącznie należną nam jako
franczyzodawcy marżę. To właśnie dlatego przychody grupy za 2024 r. wyniosły 75,57 mln zł
wobec 100,09 mln zł w 2023 r. przy konsekwentnie notowanym wzroście sprzedaży
gastronomicznej całej sieci. Jednocześnie przychody z usług innych niż sprzedaż
gastronomiczna wzrosły do 29,55 mln zł w 2024 r. wobec 23,80 mln zł w 2023 r.
Dane za 2024 r. pokazują, że zarządzana przez Sfinks Polska sieć restauracji systematycznie
zwiększa przychody ze sprzedaży gastronomicznej, a wzrost ten - zarówno w całej sieci, jak i w
sieci lokali porównywalnych (L4L) - przekracza poziom inflacji, co jest zgodne z celem zawartym
w strategii grupy i niewątpliwym powodem do zadowolenia. W 2024 r. zarządzane przez nas
restauracje wypracowały ok. 207 mln zł przychodów (nie uwzględniając sieci Piwiarnia), tj. blisko
9% więcej niż rok wcześniej. Również sieć porównywalna (L4L) zwiększyła obroty do 192,12
mln zł na koniec grudnia 2024 r., co oznacza wzrost o 8% r/r. Siłą napędową przychodów była
sieć SPHINX, która odpowiadała za 97% wartości sprzedaży gastronomicznej.