6) informacji pozyskanych przez Radę Nadzorczą PKP CARGO S.A.
w restrukturyzacji, jako organ nadzorczy, w ramach uprawnień przysługujących
Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, w szczególności
informacji w zakresie kontroli wewnętrznej i audytu oraz dostępu
do dokumentów i ksiąg finansowych.
W przedstawionym Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji
Sprawozdaniu niezależnego biegłego rewidenta z badania wskazano:
„W toku przeprowadzonych procedur audytowych nie uzyskaliśmy odpowiednich
i wystarczających dowodów, aby stwierdzić, czy przyjęte przez Spółkę przy
sporządzaniu sprawozdania finansowego założenie kontynuacji działalności jest
zasadne oraz czy szacunki księgowe dotyczące m.in. zobowiązań i odpisów
aktualizujących są prawidłowe. Przede wszystkim:
• Nie otrzymaliśmy wystarczających i odpowiednich dowodów badania
na potwierdzenie przyjętego przez Kierownika Jednostki stanowiska
uprawdopodobniającego, że postępowanie sanacyjne zostanie przyjęte przez
sąd oraz wierzycieli Spółki.
• Nie byliśmy w stanie uzyskać, w naszej ocenie, wystarczających i odpowiednich
dowodów badania odnośnie do informacji przedstawionej w sprawozdaniu
finansowym, że aktualne prognozy przepływów pieniężnych wskazują,
iż Spółka będzie posiadała wystarczające środki generowane z bieżącej
działalności operacyjnej na pokrycie bieżących zobowiązań zapadających
w okresie najbliższych 12 miesięcy. Do dnia sporządzenia niniejszego
sprawozdania z badania nie otrzymaliśmy od Spółki planu
restrukturyzacyjnego, a w szczególności prognoz finansowych
długoterminowych, ponieważ według deklaracji Kierownika Jednostki, prace
nad tymi dokumentami są w toku. Termin złożenia wspomnianego dokumentu
do sądu był już przesuwany w przeszłości. Brak dokumentacji związanej z tymi
obszarami uniemożliwia nam ocenę prawdopodobieństwa, czy w ciągu dwóch
kolejnych miesięcy możliwe jest zakończenie prac nad planem restrukturyzacji
oraz utrzymanie płynności. Przedstawione modele płynności zawierają
założenia, do których nie uzyskaliśmy wystarczających i odpowiednich
dowodów badania. Taki stan uniemożliwia również ocenę, czy założenia i plany
przewidziane przez Spółkę zostaną zrealizowane zgodnie z jej oczekiwaniami.
W związku z powyższymi sprawami, które w sposób istotny i rozległy wpływają na
sprawozdanie finansowe, nie byliśmy w stanie zweryfikować przyjętego przez
Kierownika Jednostki założenia kontynuacji działalności, oraz czy jakiekolwiek korekty
można byłoby uznać za konieczne w odniesieniu do ujętych i nieujętych zobowiązań,
rezerw oraz odpisów, a także pozostałych elementów składających się
na sprawozdanie z wyniku i całkowitych dochodów, sprawozdanie ze zmian w kapitale
własnym oraz sprawozdanie z przepływów pieniężnych.”.
Rada Nadzorcza PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji uznaje odmowę wyrażenia
opinii za istotną, jednak neutralną w stosunku do dalszej możliwości funkcjonowania
Spółki i jej grupy kapitałowej, albowiem ten stan niepewności co do możliwości jej
dalszego funkcjonowania wynika z niepewności co do zatwierdzenia planu
restrukturyzacyjnego i regulowania bieżących zobowiązań przez Spółkę i grupę