Załącznik nr 2 do Uchwały Nr 293/VIII/2025
Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji
z dnia 28 kwietnia 2025 roku
Warszawa, dnia 28 kwietnia 2025 roku
OŚWIADCZENIE
RADY NADZORCZEJ PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji
dotyczące oceny rocznego Jednostkowego Sprawozdania Finansowego
PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji za rok obrotowy zakończony
w dniu 31 grudnia 2024 roku sporządzonego zgodnie z MSSF UE
Rada Nadzorcza PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, działając na podstawie
art. 382 § 3 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych w związku z § 70 ust. 1 pkt 14)
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji
okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz
warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa
państwa niebędącego państwem członkowskim ocenia, że roczne Jednostkowe
Sprawozdanie Finansowe PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji za rok obrotowy
zakończony w dniu 31 grudnia 2024 roku, sporządzone zgodnie z MSSF UE (zwane
dalej: Jednostkowym Sprawozdaniem Finansowym”) według jej najlepszej wiedzy
jest zgodne z księgami, dokumentami oraz ze stanem faktycznym.
Rada Nadzorcza PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji dokonała oceny
Jednostkowego Sprawozdania Finansowego na podstawie:
1) treści Jednostkowego Sprawozdania Finansowego oraz Sprawozdania
niezależnego biegłego rewidenta z badania, który odmawia wyrażenia opinii
o Jednostkowym Sprawozdaniu Finansowym,
2) stanowiska Zarządcy masy sanacyjnej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji
odnoszącego się do odmowy wyrażenia opinii przez firmę audytorską
o Jednostkowym Sprawozdaniu Finansowym („Stanowisko”), o którym mowa
w § 70 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia, uwzględniającego stanowisko Zarządu
Spółki zawarte w Uchwale Nr 95/2025 Zarządu PKP CARGO S.A.
w restrukturyzacji z dnia 28 kwietnia 2025 roku,
3) informacji ze spotkań i telekonferencji z przedstawicielami Grant Thornton
Polska P.S.A. (dawniej: Grant Thornton Polska spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością sp.k.) z siedzibą w Poznaniu, tj. firmy audytorskiej,
w tym z kluczowym biegłym rewidentem,
4) informacji przekazywanych Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A.
w restrukturyzacji przez Komitet Audytu Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A.
w restrukturyzacji w ramach wykonywania przez Komitet Audytu Rady
Nadzorczej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji zadań przewidzianych
w obowiązujących przepisach i wewnętrznych regulacjach,
5) informacji i danych prezentowanych Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A.
w restrukturyzacji przez Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji,
6) informacji pozyskanych przez Radę Nadzorczą PKP CARGO S.A.
w restrukturyzacji, jako organ nadzorczy, w ramach uprawnień przysługujących
Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, w szczególności
informacji w zakresie kontroli wewnętrznej i audytu oraz dostępu
do dokumentów i ksiąg finansowych.
W przedstawionym Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji
Sprawozdaniu niezależnego biegłego rewidenta z badania wskazano:
„W toku przeprowadzonych procedur audytowych nie uzyskaliśmy odpowiednich
i wystarczających dowodów, aby stwierdzić, czy przyjęte przez Spółkę przy
sporządzaniu sprawozdania finansowego założenie kontynuacji działalności jest
zasadne oraz czy szacunki księgowe dotyczące m.in. zobowiązań i odpisów
aktualizujących są prawidłowe. Przede wszystkim:
Nie otrzymaliśmy wystarczających i odpowiednich dowodów badania
na potwierdzenie przyjętego przez Kierownika Jednostki stanowiska
uprawdopodobniającego, że postępowanie sanacyjne zostanie przyjęte przez
sąd oraz wierzycieli Spółki.
Nie byliśmy w stanie uzyskać, w naszej ocenie, wystarczających i odpowiednich
dowodów badania odnośnie do informacji przedstawionej w sprawozdaniu
finansowym, że aktualne prognozy przepływów pieniężnych wskazują,
Spółka będzie posiadała wystarczające środki generowane z bieżącej
działalności operacyjnej na pokrycie bieżących zobowiązań zapadających
w okresie najbliższych 12 miesięcy. Do dnia sporządzenia niniejszego
sprawozdania z badania nie otrzymaliśmy od Spółki planu
restrukturyzacyjnego, a w szczególności prognoz finansowych
długoterminowych, ponieważ według deklaracji Kierownika Jednostki, prace
nad tymi dokumentami w toku. Termin złożenia wspomnianego dokumentu
do sądu był już przesuwany w przeszłości. Brak dokumentacji związanej z tymi
obszarami uniemożliwia nam ocenę prawdopodobieństwa, czy w ciągu dwóch
kolejnych miesięcy możliwe jest zakończenie prac nad planem restrukturyzacji
oraz utrzymanie płynności. Przedstawione modele płynności zawierają
założenia, do których nie uzyskaliśmy wystarczających i odpowiednich
dowodów badania. Taki stan uniemożliwia również ocenę, czy założenia i plany
przewidziane przez Spółkę zostaną zrealizowane zgodnie z jej oczekiwaniami.
W związku z powyższymi sprawami, które w sposób istotny i rozległy wpływają na
sprawozdanie finansowe, nie byliśmy w stanie zweryfikować przyjętego przez
Kierownika Jednostki założenia kontynuacji działalności, oraz czy jakiekolwiek korekty
można byłoby uznać za konieczne w odniesieniu do ujętych i nieujętych zobowiązań,
rezerw oraz odpisów, a także pozostałych elementów składających się
na sprawozdanie z wyniku i całkowitych dochodów, sprawozdanie ze zmian w kapitale
własnym oraz sprawozdanie z przepływów pieniężnych.”.
Rada Nadzorcza PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji uznaje odmowę wyrażenia
opinii za istotną, jednak neutralną w stosunku do dalszej możliwości funkcjonowania
Spółki i jej grupy kapitałowej, albowiem ten stan niepewności co do możliwości jej
dalszego funkcjonowania wynika z niepewności co do zatwierdzenia planu
restrukturyzacyjnego i regulowania bieżących zobowiązań przez Spółkę i grupę
kapitałową Spółki, co w ocenie Rady Nadzorczej Spółki, w obliczu przedstawionych
informacji oraz oświadczeń Zarządu Spółki, w dniu wydania opinii nie pozostaje
istotnym ryzykiem stąd pozytywna ocena Jednostkowego Sprawozdania Finansowego
jako zgodnego z księgami, dokumentami oraz ze stanem faktycznym jest
uzasadniona.
Biorąc pod uwagę powyższe Rada Nadzorcza PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji
pozytywnie ocenia Jednostkowe Sprawozdanie Finansowe PKP CARGO S.A. za rok
obrotowy zakończony w dniu 31 grudnia 2024 roku sporządzone zgodnie z MSSF UE.