Starachowice, 29 kwietnia 2025 r.
PISMO PREZESA ZARZĄDU
Szanowni Państwo,
Minął kolejny rok trzydziestodwuletniej historii Spółki. Rok bardzo trudny, pełen nowych
wyzwań, uwarunkowań i niespodziewanych zdarzeń związanych z trwającą i pogłębiającą
się w wymiarze globalnym recesją gospodarczą, szczególnie dotkliwą w gospodarce
niemieckiej, od której działalność Spółki jest istotnie uzależniona.
Pomimo kontynuacji w 2024 r. polityki dywersyfikacji geograficznej źródeł przychodów, rynek
niemiecki, po rynku krajowym, jest dalej głównym źródłem przychodów osiąganych ze
sprzedaży produktów i świadczonych usług, a trwająca recesja nie sprzyja rozwijaniu nowych
obszarów rynkowych.
Przez światowe gospodarki przetacza się fala upadłości firm i postępowań
restrukturyzacyjnych o skali porównywalnej do okresu kryzysu finansowego z lat 2009-2010 i
zanosi się, że przybierać będzie ona na sile w 2025 r.
Skutki niewypłacalności firm, niestety nie ominęły naszej Spółki. Pod koniec 2024 r. zostało
wszczęte postępowanie restrukturyzacyjne odlewni niemieckiej, dla której nieprzerwanie od
ponad dziesięciu lat świadczyliśmy usługi odlewnicze w ramach umów o dzieło w jej
obiektach fabrycznych, położonych na terenie Niemiec. Należności zgłoszone w
postępowaniu układowym zostały objęte rezerwą w księgach Oddziału Niemcy, która istotnie
wpłynęła na osiągnięte przez Spółkę w 2024 r. wyniki ekonomiczno-finansowe.
Kontynuacja w 2024 r. silnego trendu aprecjacyjnego polskiej waluty, w przypadku Spółki, ze
względu na ponad osiemdziesięcioprocentowy udział przychodów osiąganych w walutach
oraz w złotych na bazie cen walutowych w przychodach ogółem, miała istotny negatywny
wpływ na efektywność prowadzonej działalności gospodarczej.
W warunkach porównywalnych do 2023 r. w związku z aprecjacją złotego, Spółka osiągnęła
o około 11 mln złotych niższe przychody i o około 4 mln niższe koszty zakupu surowców i
materiałów dokonywane w walutach. W związku z powyższym zysk brutto Spółki był o około
7 mln złotych niższy w warunkach porównywalnych do 2023 r.
Ryzyko walutowe pozostaje dalej w grupie istotnych ryzyk w prowadzonej przez Spółkę
działalności gospodarczej.
Ostatecznie za 2024 r. Spółka osiągnęła przychody w wysokości 222 mln zł, wypracowała
zysk brutto w wysokości 17 mln i zysk netto 13 mln zł. Nadwyżka finansowa wyniosła 24
mln zł a EBITDA 28 mln zł.
Pomimo, że osiągnięte przez Spółkę w 2024 r. wyniki ekonomiczno-finansowe odbiegają od
tych osiągniętych w 2023 r., biorąc pod uwagę ekstremalnie trudne warunki prowadzenia
działalności gospodarczej, nie zostały naruszone fundamenty jej stabilności ekonomiczno-
finansowej i wysoka pozycja na europejskim rynku producentów komponentów
odlewniczych.
Siedziba i adres Spółki: 27-200 Starachowice, ul. inż. Władysława Rogowskiego 22; Tel.: +48 41 275 86 00
Spółka zarejestrowana w Sądzie Rejonowym w Kielcach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego KRS 0000024126
Kapitał zakładowy Spółki 30 164 431,50 złotych wpłacony w całości, NIP: 664-00-05-475,
Prezes Zarządu Leszek Walczyk
2
Stabilna sytuacja finansowa Spółki jest podstawą jej rozwoju zgodnie z przyjętą strategią i
realizowanymi planami inwestycyjnymi, finansowanymi kapitałem własnym.
Spółka dysponuje możliwościami finansowymi do kontynuowania polityki wypłaty dywidendy
w wysokości adekwatnej do wielkości osiągniętego w 2024 r. zysku netto i przyjętej w tym
zakresie strategii.
W 2024 r. Spółka rozpoczęła współpracę z podmiotami Polskiej Grupy Zbrojeniowej i
instytutami wojskowymi w obszarze zastosowania tworzywa ADI w technice wojskowej. W
tym zakresie Spółka osiągnęła w ostatnim okresie wyznaczone kamienie milowe i tym
samym została otwarta droga do budowania przychodów Spółki w tym sektorze.
Rozwojowi Spółki służyć będą realizowane obecnie inwestycje, w wyniku których począwszy
od pierwszego kwartału 2026 r. nastąpi wzrost jej zdolności produkcyjnych o ponad
dwadzieścia procent do poziomu 23 500 ton odlewów w skali roku.
Spółka po raz pierwszy sporządziła sprawozdanie w zakresie zrównoważonego rozwoju,
prezentujące informacje z trzech głównych obszarów: środowiskowego (Environmental),
społecznego (Social) i zarządczego (Governance).
Sprawozdanie przygotowane jest zgodnie z wymogami dyrektywy CSRD oraz Europejskimi
Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), które począwszy od 2024 r.
jest dla Spółki obowiązkowe.
Poszczególne kryteria ESG postrzegane jako czynniki wspierające uporządkowany,
zrównoważony i odpowiedzialny rozwój Spółki.
Opracowane zostały kluczowe dokumenty, które wzmacniają procesy zarządcze takie jak:
Kodeks Etyki, który kładzie nacisk na etyczne i odpowiedzialne prowadzenie biznesu oraz
Kodeks Antykorupcyjny, który jasno precyzuje stanowisko i zaangażowanie Spółki w
działania antykorupcyjne.
Kwestie zrównoważonego rozwoju to proces, wymagający nie tylko pracy wielu zespołów,
lecz także budowania wiedzy i świadomości wśród pracowników oraz interesariuszy. Mamy
świadomość, że jest to proces trudny ze względu na charakter prowadzonej działalności, a
także rozłożony w czasie. Pomimo wyzwań, które wymagały nie tylko zrozumienia
standardów raportowania, ale także zidentyfikowania obszarów istotnych do doskonalenia,
dostrzegamy w tym szansę na wypracowanie nowych, spójnych standardów funkcjonowania
Spółki.
Dziękuję Akcjonariuszom za zaufanie i proszę o nie w 2025 r. Kontrahentom Spółki dziękuję
za poszanowanie reguł wolnorynkowej gry i budowanie zdrowych relacji gospodarczych, w
tych ekstremalnie trudnych warunkach prowadzenia działalności.
Szczególne podziękowania kieruję do Pracowników Spółki, którymi mam przyjemność
zarządzać i współpracować. Jestem przekonany, że tworzymy dobrze rozumiejący się zespół
i wspólnie możemy kreślić i realizować ambitne plany dalszego rozwoju Spółki.
Prezes Zarządu, Leszek Walczyk
podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym