Roczne jednostkowe sprawozdanie finansowe Inter Cars S.A.
za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku
Informacje objaśniające do rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego
(w tys. zł)
Informacje objaśniające stanowią integralną część rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego
24
Identyfikacja umowy z klientem
Spółka ujmuje umowę z klientem tylko wówczas, gdy spełnione są wszystkie następujące kryteria:
• strony umowy zawarły umowę (w formie pisemnej, ustnej lub zgodnie z innymi zwyczajowymi praktykami handlowymi)
i są zobowiązane do wykonania swoich obowiązków;
• Spółka jest w stanie zidentyfikować prawa każdej ze stron dotyczące dóbr lub usług, które mają zostać przekazane;
• Spółka jest w stanie zidentyfikować warunki płatności za dobra lub usługi, które mają zostać przekazane;
• umowa ma treść ekonomiczną (tzn. można oczekiwać, że w wyniku umowy ulegnie zmianie ryzyko, rozkład w czasie lub
kwota przyszłych przepływów pieniężnych Spółki); oraz
• jest prawdopodobne, że Spółka otrzyma wynagrodzenie, które będzie jej przysługiwało w zamian za dobra lub usługi,
które zostaną przekazane klientowi.
Oceniając, czy otrzymanie kwoty wynagrodzenia jest prawdopodobne, Spółka uwzględnia jedynie zdolność i zamiar zapłaty
kwoty wynagrodzenia przez klienta w odpowiednim terminie. Kwota wynagrodzenia, które będzie przysługiwało Spółce, może
być niższa niż cena określona w umowie, jeśli wynagrodzenie jest zmienne, ponieważ Spółka może zaoferować klientowi ulgę
cenową.
Identyfikacja zobowiązań do wykonania świadczenia
W momencie zawarcia umowy Spółka dokonuje oceny dóbr lub usług przyrzeczonych w umowie z klientem i identyfikuje jako
zobowiązanie do wykonania świadczenia każde przyrzeczenie do przekazania na rzecz klienta dobra lub usługi (lub pakietu
dóbr lub usług), które można wyodrębnić lub grupy odrębnych dóbr lub usług, które są zasadniczo takie same i w przypadku
których przekazanie na rzecz klienta ma taki sam charakter.
Dobro lub usługa przyrzeczone klientowi są odrębne, jeżeli spełnione są obydwa następujące warunki:
• klient może odnosić korzyści z dobra lub usługi albo bezpośrednio, albo poprzez powiązanie z innymi zasobami, które
są dla niego łatwo dostępne, oraz
• zobowiązanie Grupy do przekazania dobra lub usługi na rzecz klienta można zidentyfikować jako odrębne w stosunku
do innych zobowiązań określonych w umowie.
Ustalenie ceny transakcyjnej
W celu ustalenia ceny transakcyjnej Spółka uwzględnia warunki umowy oraz stosowane przez nią zwyczajowe praktyki
handlowe. Cena transakcyjna to kwota wynagrodzenia, które – zgodnie z oczekiwaniem Spółki – będzie jej przysługiwać w
zamian za przekazanie przyrzeczonych dóbr lub usług na rzecz klienta, z wyłączeniem kwot pobranych w imieniu osób trzecich
(na przykład niektórych podatków od sprzedaży).
Przypisanie ceny transakcyjnej do zobowiązań do wykonania świadczenia
Spółka przypisuje cenę transakcyjną do każdego zobowiązania do wykonania świadczenia (lub do odrębnego dobra lub
odrębnej usługi) w kwocie, która odzwierciedla kwotę wynagrodzenia, które – zgodnie z oczekiwaniem Spółki – przysługuje
jej w zamian za przekazanie przyrzeczonych dóbr lub usług klientowi.
Spełnianie zobowiązań do wykonania świadczenia
Spółka ujmuje przychody w momencie spełnienia (lub w trakcie spełniania) zobowiązania do wykonania świadczenia poprzez
przekazanie przyrzeczonego dobra lub usługi klientowi.
W odniesieniu do umów dotyczących usług ciągłych, na podstawie których Spółka ma prawo do otrzymania od klienta
wynagrodzenia w kwocie, która odpowiada bezpośrednio wartości, jaką dla klienta ma świadczenie dotychczas wykonane,
Spółka ujmuje przychód w kwocie, którą ma prawo zafakturować.
Spółka nie jest zobligowana do przyjmowania zwrotów sprzedanych towarów i produktów, jednakże przyznaje klientom
możliwość zwrotu towaru na warunkach określonych w Ogólnych Warunkach Sprzedaży (OWS). W momencie przekazania
składnika aktywów klientowi (uzyskania przez niego kontroli nad tym składnikiem aktywów). Spółka może zawierać umowy
z klientami zawierającymi kwoty zmienne wynagrodzenia (przychodu) wynikające z udzielonych upustów, rabatów czy premii
za osiągnięte wyniki. Umowa taka zakłada progi zakupowe oparte o odpowiednie wzrosty, po przekroczeniu których klient
otrzymuje bonus. Standardowo umowa zawierana jest na okres roczny, rozliczana w cyklach kwartalnych.
Należności
W ramach należności Spółka ujmuje prawa do wynagrodzenia w zamian za dobra lub usługi, które przekazała klientowi, jeżeli
prawo to jest bezwarunkowe (jedynym warunkiem wymagalności wynagrodzenia jest upływ określonego czasu).
Gwarancje
Wszystkie towary oferowane przez Spółkę, niezależnie od kanału dystrybucji, są objęte rękojmią albo gwarancją. Ponieważ
Spółka nie stosuje dodatkowych umów czy ustaleń w zakresie gwarancji, a udzielana gwarancja wynika z konieczności
zapewnienia przez Spółkę zgodności towaru z jego specyfikacją to zobowiązania z tego tytułu były i są rozpoznawane zgodnie
z MSR 37 Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe.
Istotne warunki płatności
Udzielenie nabywcy towarów (Klientowi) odroczonego terminu płatności za nabyte towary następuje po weryfikacji
dostarczonych przez Klienta dokumentów obrazujących jego formalnoprawną sytuację. Standardowe terminy płatności dla