Szanowni Państwo,
Grupa Inter Cars w 2024 roku po raz kolejny zwiększyła udziały rynkowe i
zanotowała sprzedaż na poziomie 19,47 mld PLN. Jest to 8% wzrost sprzedaży w
porównaniu do roku 2023. Warto zwrócić uwagę również na to jak wynik wygląda po
przeliczeniu na euro, które przez ostatni rok w stosunku do złotówki straciło na
wartości. To w tej walucie jesteśmy porównywani do innych znaczących europejskich
dystrybutorów. Wzrost przychodów rok do roku o 13,6% w EUR to najszybszy wzrost
wśród dużych europejskich graczy. Aktualnie jesteśmy firmą nr 2 pod względem
wolumenów sprzedaży w Europie.
rys. Sprzedaż Inter Cars w mln EUR (2014-2024)
Rok 2024 to kolejny rok, który był pełen wyzwań. Główne wydarzenie wewnątrz
spółki to uruchomienie pierwszego etapu robotyzacji naszej logistyki. W ównym
centrum logistycznym w Zakroczymiu część towaru jest zbierana przez ponad 200
autonomicznych robotów. Uruchomienie systemu odbyło się bez żadnych krytycznych
problemów, a system po fazie stabilizacji spełnia wszystkie oczekiwania. Dlatego
rozpoczęliśmy kolejne etapy tego procesu, które będą wchodziły w życie w roku 2025
oraz kolejnych latach. Już niedługo uruchomimy produkcyjnie nowy magazyn w
Rumuni (ponad 250 robotów), a także oddamy do użytku drugi etap robotyzacji
magazynu w Zakroczymiu (dodatkowe 350 robotów, co da w sumie ponad 500
robotów). Podjęliśmy również decyzję o budowie nowego zrobotyzowanego magazynu
w zachodniej Polsce, który będzie obsługiwany przez ponad 400 robotów. Dzięki tym
inwestycjom w najbliższych latach uzyskamy przewagę kosztową, a przez to większą
konkurencyjność.
Na rynkach obserwujemy silne trendy zmierzające w kierunku konsolidacji.
Wielu mniejszych graczy notuje słabsze wyniki a duzi zyskują kolejne przewagi
konkurencyjne. Na wybranych rynkach powoduje to lokalne „wojny cenowe”, a co za
tym idzie rentowność netto w % w roku 2024 była niższa niż w roku 2023. Dodatkowa
deflacja w cenach części motoryzacyjnych buduje dodatkową presję na wszystkich
graczy. Grupa zanotowała zysk w wysokości 721,5 mln PLN, co jest wzrostem o 3%.
Sukcesywnie realizujemy naszą strategię zwiększania udziałów rynkowych, generując
zyski, które pozwalają nam sfinansować ten wzrost. Trudno dzisiaj przewidywać
rozwój sytuacji geopolitycznej na świecie i w Europie, ale wiemy, że jako Inter Cars
jesteśmy gotowi bardziej niż jakakolwiek inna firma na rozwój w tak dynamicznie
zmieniającym się otoczeniu.
Dzięki naszej strategii opartej na uruchamianiu lokalnej działalności w każdym
z krajów i budowaniu realnych wartości pozacenowych dla warsztatu nasz model
biznesowy jest wysoce odporny na zmieniające się otoczenie. Budujemy narzędzia
oraz serwis, dzięki którym warsztat samochodowy oszczędza czas, który przy
niedoborach wykwalifikowanych mechaników jest dzisiaj największą wartością.
Nasza wielo-segmentowość daje nam również wysoką odporność na zmiany
koniunkturalne w poszczególnych segmentach rynku. Najszersza na rynku oferta od
wielu dostawców powoduje, że niezależnie od przejściowych kłopotów z dostępnością
u pojedynczych producentów części, w Inter Cars warsztat samochodowy zawsze
znajdzie odpowiednią część niezbędną do wykonania naprawy.
Rynek niezależnych warsztatów samochodowych rośnie w siłę i przewidujemy,
że kolejne lata spowodują dalszy wzrost rynku kosztem sieci producentów pojazdów,
które nie w stanie zaoferować atrakcyjnej oferty serwisowej dla samochodów
starszych niż pojazdy kilkuletnie. A średni wiek samochodu w Europie cały czas rośnie.
Elektromobilność, która była głośnym hasłem w ubiegłych latach traci na
znaczeniu. Pojazdy zasilane energią elektryczną zdobywają udziały rynkowe, ale w
znacznie wolniejszym tempie niż było to prognozowane. W Inter Cars sukcesywnie
rozwijamy ofertę części, a także szkoli wiedzy niezbędnej, aby również te pojazdy
utrzymać w ruchu jak najdłużej. Nowym trendem w europejskiej motoryzacji jest
rosnący udział nowych chińskich producentów samochodów. Już dzisiaj mamy
dostępne podstawowe elementy serwisowe do tych pojazdów zarejestrowanych w
krajach, w których prowadzimy działalność i jesteśmy zdeterminowani, aby w
najbliższym czasie rozszerzać ofertę. Pojazdy nowych chińskich producentów, które
dzisiaj trafiają na nasze drogi to głównie klasyczne pojazdy z silnikiem spalinowym
oparte na dobrze znanej technologii. Wiele części i komponentów to kopie zachodnich
konstrukcji sprzed lat, a więc technologia diagnostyki oraz naprawy tych pojazdów jest
w większości dobrze znana. Liczymy, że w rosnącym segmencie napraw i serwisu
pojazdów chińskich Inter Cars zdobędzie znacznie większe udziały niż w pojazdach
klasycznych zachodnich producentów. Traktujemy ten trend jako dużą szansę.
Grupa ciągle rozwija się również geograficznie. Działamy już w 20 krajach i
planujemy dalszą ekspansję zarówno w Europie Zachodniej jak i mniejszych krajach
takich jak Kosowo. W każdym kraju rozwijamy się stosując nasz sprawdzony system
partnerów franczyzowych i budując szereg wartości dodanych dla niezależnych
warsztatów samochodowych.
Jako Inter Cars jesteśmy dumni z działalności Fundacji Inter Cars, która
skutecznie realizuje swoje cele. Fundacja koncentruje się wokół takich obszarów, jak:
rozwój kompetencji przyszłości, bezpieczeństwo ruchu drogowego, ochrona zdrowia
oraz troska o środowisko naturalne. W ramach fundacji rozwijamy m.in. program
grantowy Drogowskaz oraz program edukacyjno-stypendialny Akcelerator. Część
stypendystów wspieranych przez fundację z pewnością będzie mogło znaleźć
zatrudnienie w strukturach Grupy lub u naszych partnerów franczyzowych.
Działalność w obszarach objętych sprawozdawczością zrównoważonego
rozwoju, który od tego roku podlega formalnej atestacji, zbliżonej do badania
sprawozdań finansowych, jest wpleciona w strategię naszej firmy. Wspólnie dążymy
do osiągnięcia postawionych ambitnych celów w tym zakresie. Nasze nowe magazyny
coraz częściej będą budowane w technologii zeroemisyjnej, w coraz większym stopniu
korzystamy z zielonej energii, która pochodzi z własnych ciągle rozbudowywanych
instalacji fotowoltaicznych oraz komercyjnych źródeł zewnętrznych.
Zarówno jako Grupa Inter Cars, jak i jako tworzący ludzie, stawiamy sobie
ambitne cele i wierzymy, że rynek na którym działamy ma przed sobą wiele lat rozwoju,
a my będziemy zwiększali udziały rynkowe. Rynek dystrybucji części oraz napraw
pojazdów jest w fazie konsolidacji i w najbliższej przyszłości możemy się spodziewać,
że mniejsi gracze będą stopniowo tracili na znaczeniu, a Inter Cars pozostanie liderem
wzrostów wśród dużych dystrybutorów. Jesteśmy otwarci na zmieniające się
otoczenie, technologie, wyzwania społeczne i geopolityczne, z jakimi mierzy się
dzisiejszy świat. Dzięki naszej wewnętrznej kulturze nastawionej na rozwój jesteśmy
gotowi na dalszą ekspansję i wyznaczanie coraz wyższych standardów poziomu
obsługi klienta.
Z wyrazami szacunku,
Maciej Oleksowicz
Prezes Zarządu Inter Cars SA