
Na rynkach obserwujemy silne trendy zmierzające w kierunku konsolidacji.
Wielu mniejszych graczy notuje słabsze wyniki a duzi zyskują kolejne przewagi
konkurencyjne. Na wybranych rynkach powoduje to lokalne „wojny cenowe”, a co za
tym idzie rentowność netto w % w roku 2024 była niższa niż w roku 2023. Dodatkowa
deflacja w cenach części motoryzacyjnych buduje dodatkową presję na wszystkich
graczy. Grupa zanotowała zysk w wysokości 721,5 mln PLN, co jest wzrostem o 3%.
Sukcesywnie realizujemy naszą strategię zwiększania udziałów rynkowych, generując
zyski, które pozwalają nam sfinansować ten wzrost. Trudno dzisiaj przewidywać
rozwój sytuacji geopolitycznej na świecie i w Europie, ale wiemy, że jako Inter Cars
jesteśmy gotowi bardziej niż jakakolwiek inna firma na rozwój w tak dynamicznie
zmieniającym się otoczeniu.
Dzięki naszej strategii opartej na uruchamianiu lokalnej działalności w każdym
z krajów i budowaniu realnych wartości pozacenowych dla warsztatu nasz model
biznesowy jest wysoce odporny na zmieniające się otoczenie. Budujemy narzędzia
oraz serwis, dzięki którym warsztat samochodowy oszczędza czas, który przy
niedoborach wykwalifikowanych mechaników jest dzisiaj największą wartością.
Nasza wielo-segmentowość daje nam również wysoką odporność na zmiany
koniunkturalne w poszczególnych segmentach rynku. Najszersza na rynku oferta od
wielu dostawców powoduje, że niezależnie od przejściowych kłopotów z dostępnością
u pojedynczych producentów części, w Inter Cars warsztat samochodowy zawsze
znajdzie odpowiednią część niezbędną do wykonania naprawy.
Rynek niezależnych warsztatów samochodowych rośnie w siłę i przewidujemy,
że kolejne lata spowodują dalszy wzrost rynku kosztem sieci producentów pojazdów,
które nie są w stanie zaoferować atrakcyjnej oferty serwisowej dla samochodów
starszych niż pojazdy kilkuletnie. A średni wiek samochodu w Europie cały czas rośnie.
Elektromobilność, która była głośnym hasłem w ubiegłych latach traci na
znaczeniu. Pojazdy zasilane energią elektryczną zdobywają udziały rynkowe, ale w
znacznie wolniejszym tempie niż było to prognozowane. W Inter Cars sukcesywnie
rozwijamy ofertę części, a także szkoleń i wiedzy niezbędnej, aby również te pojazdy
utrzymać w ruchu jak najdłużej. Nowym trendem w europejskiej motoryzacji jest
rosnący udział nowych chińskich producentów samochodów. Już dzisiaj mamy
dostępne podstawowe elementy serwisowe do tych pojazdów zarejestrowanych w
krajach, w których prowadzimy działalność i jesteśmy zdeterminowani, aby w
najbliższym czasie rozszerzać tą ofertę. Pojazdy nowych chińskich producentów, które
dzisiaj trafiają na nasze drogi to głównie klasyczne pojazdy z silnikiem spalinowym
oparte na dobrze znanej technologii. Wiele części i komponentów to kopie zachodnich
konstrukcji sprzed lat, a więc technologia diagnostyki oraz naprawy tych pojazdów jest
w większości dobrze znana. Liczymy, że w rosnącym segmencie napraw i serwisu
pojazdów chińskich Inter Cars zdobędzie znacznie większe udziały niż w pojazdach
klasycznych zachodnich producentów. Traktujemy ten trend jako dużą szansę.
Grupa ciągle rozwija się również geograficznie. Działamy już w 20 krajach i
planujemy dalszą ekspansję zarówno w Europie Zachodniej jak i mniejszych krajach
takich jak Kosowo. W każdym kraju rozwijamy się stosując nasz sprawdzony system