Grupa Inter Cars oraz Inter Cars S.A.
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI ZA ROK 2024
(w tys. zł)
36
Zarząd szacuje, po analizie raportów firm zewnętrznych, że zagrożenia cyberbezpieczeństwa w związku z prowadzoną
komunikacją elektroniczną będą się nasilały, w związku z tym będą wymagać adekwatnych kompetencji i zwiększenia
świadomości zarówno pracowników Grupy Inter Cars jak i pracowników sieci sprzedaży.
Ryzyko związane z niedostosowaniem się niezależnych warsztatów do wymogów rynku
W związku z rosnącym skomplikowaniem poszczególnych podzespołów produkowanych samochodów rosną wymogi w
zakresie ich obsługi i napraw, zarówno odnośnie wiedzy i przygotowania mechaników jak i technicznego wyposażenia
stanowisk pracy. Niezależne warsztaty zmuszone więc będą do stałego podnoszenia swoich kwalifikacji oraz inwestowania w
sprzęt i dostęp on-line do systemów zaawansowanej diagnostyki i napraw pojazdów, tak aby posiadać zdolności obsługi
nowych modeli samochodów. Ewentualny niewystarczający rozwój zdolności niezależnych warsztatów ograniczy rynek zbytu
Grupy i będzie miał negatywny wpływ na jej wyniki finansowe.
Zdaniem Zarządu przeciwwagą będzie stale rosnące zaangażowanie dystrybutorów i producentów części zamiennych w
wyposażanie i finansowanie wyposażenia niezależnych warsztatów, możliwość bliskiej współpracy warsztatów
autoryzowanych i niezależnych oraz prawo dostępu do informacji technicznej u samych producentów przez wszystkie strony
na równych prawach (w ramach nowych przepisów), ułatwiające transfer know-how do warsztatów niezależnych. W dłuższej
perspektywie można nawet oczekiwać selekcji warsztatów niezależnych, tzn. eliminacji najsłabszych i rozwoju warsztatów
dysponujących najlepszym zapleczem technologicznym i rozwojowym, a więc de facto umocnienie się segmentu warsztatów
niezależnych, pomimo możliwych, krótkookresowych negatywnych zmian wartości tego segmentu rynku. Dodatkowo, wzrost
importu używanych samochodów do Polski zarówno z innych krajów w Europie jak i USA, zwiększył popyt na usługi tanich,
małych warsztatów kompleksowo realizujących usługi, umożliwiając im tym samym dalszy wzrost i akumulację niezbędnej
wiedzy i kapitału.
Ryzyko związane z wejściem na polski rynek dużych zagranicznych podmiotów specjalizujących się w hurtowym handlu
częściami samochodowymi
Rynek niezależnej dystrybucji części zamiennych w Polsce zdominowany jest przez przedsiębiorstwa o polskim kapitale.
Wielkość tego rynku i jego dobre perspektywy z pewnością oznaczają rosnące prawdopodobieństwo wejścia na rynek
zagranicznych dystrybutorów części, którzy oferując korzystniejsze warunki zakupu części, opanować mogą znaczącą część
rynku. Ewentualna zwiększona presja konkurencyjna będzie miała niekorzystny wpływ na wyniki Grupy, a w skrajnym
przypadku może oznaczać istotne ograniczenie możliwości rozwoju, a nawet spadek wartości przychodów i zysków. Innym
rodzajem ryzyka związanym z wejściem na polski rynek dużych zagranicznych dystrybutorów jest ryzyko utraty strategicznych
dostawców, dla których wybrani zagraniczni dystrybutorzy są znacząco większym odbiorcą.
Zdaniem Zarządu takie zagrożenie nie jest znaczące. Ewentualna ekspansja w Polsce odbywać się może przede wszystkim
poprzez nabycie istniejących podmiotów, tak więc wzrost presji konkurencyjnej nie będzie najprawdopodobniej znaczący,
chociaż oznaczać może obniżenie się średniego poziomu marż.
Wobec powyższego Zarząd będzie dążył do stałego i dynamicznego wzrostu wartości sprzedaży, aby możliwe było co najmniej
utrzymanie obecnego poziomu zysków, pomimo ewentualnego obniżenia rentowności. Poza tym, utrata możliwości
dokonywania zakupów u poszczególnych strategicznych dostawców na skutek pojawienia się na polskim rynku podmiotów
zagranicznych, dystrybutorów tych producentów w innych krajach, jest ograniczona wobec faktu, iż producenci części dążą
do dywersyfikacji kanałów sprzedaży.
Ryzyko związane z dywersyfikacją kanałów sprzedaży przez producentów części zamiennych
Istotnym elementem strategii sprzedaży producentów części zamiennych jest dywersyfikacja kanałów sprzedaży hurtowej,
skutkiem czego ograniczona jest możliwość wzrostu udziału w rynku przez poszczególnych dystrybutorów, w tym Grupę. W
ocenie Zarządu, maksymalnie Grupa może osiągnąć udział w polskim rynku części zamiennych (w segmencie niezależnym) na
poziomie 25 – 30%. Osiągnięcie tego poziomu oznacza, iż dalszy wzrost przychodów w Polsce możliwy będzie wyłącznie
poprzez wzrost wartości całego rynku, a więc przychody Grupy staną się bardziej wrażliwe na zmiany otoczenia rynkowego
bez istotnej możliwości wzrostu poprzez konsolidację rynku.
Zarząd podejmuje więc działania zmierzające do wypracowania modelu działalności pozwalającego na stałe rozszerzanie
asortymentu oferty Grupy, w tym rozwój nowych segmentów, jak np. wyposażenie warsztatów, zarządzanie flotami, montaż
naczep. Ponadto, przeciwwagą dla oczekiwanych ograniczeń na rynku polskim jest rozszerzanie działalności na kraje
sąsiednie, w szczególności Ukrainę, Czechy, Słowację, Chorwację, Węgry, Litwę, Łotwę, Włochy, Belgię, Rumunię, Niemcy,
Bułgarię, Słowenię, Estonię, Mołdawię, Grecję i Bośnię i Hercegowinę, Serbię oraz Albanię.
Ryzyko związane z przejęciem produkcji części zamiennych przez producentów samochodów
O ile dostęp do części wytwarzanych przez producentów samochodów jest możliwy dla wszystkich potencjalnych nabywców,
na mocy nowych regulacji, to warunki ich nabycia, najprawdopodobniej, byłyby mniej korzystne niż warunki nabywania części
od wyspecjalizowanych producentów części zamiennych, jak to ma miejsce w obecnym modelu, tj. produkcji części na
pierwszy montaż i na rynek wtórny przez tych samych producentów części. Dodatkowo, zmiana obecnego modelu produkcji
części zamiennych ograniczyłaby wartość segmentu oryginalnych części zamiennych dostarczanych przez producentów. Dla
Grupy sytuacja taka miałaby znaczący negatywny wpływ na wyniki finansowe.