Załącznik do Uchwały Nr 102/XII/2025
Rady Nadzorczej RAFAMET S.A. w restrukturyzacji z dnia 30.04.2025 r.
1
OCENA RADY NADZORCZEJ
FABRYKI OBRABIAREK RAFAMET S.A. W RESTRUKTURYZACJI
dotycząca sprawozdania finansowego
Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A. w restrukturyzacji za rok 2024,
skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej RAFAMET za rok 2024
oraz sprawozdania Zarządu z działalności
Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A. w restrukturyzacji za rok 2024
i sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej RAFAMET za rok 2024
w zakresie ich zgodności z księgami, dokumentami oraz stanem faktycznym
I. Podstawa prawna oceny Rady Nadzorczej.
Ocena Rady Nadzorczej stanowi wypełnienie obowiązków Rady wynikających z:
art. 382 § 3 Kodeksu spółek handlowych,
§ 70 ust. 1 pkt 14, § 71 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w
sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów
wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami
prawa państwa niebędącego państwem członkowskim,
§ 18 ust. 7 pkt 6) Statutu Spółki.
II. Przedmiot oceny Rady Nadzorczej.
Ocenie Rady Nadzorczej poddano następujące dokumenty:
1) sprawozdanie Zarządu z działalności Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A w restrukturyzacji za rok
2024,
2) sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej RAFAMET za rok 2024,
3) sprawozdanie finansowe Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A w restrukturyzacji za rok 2024,
4) skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej RAFAMET za rok 2024,
w oparciu o oraz przy uwzględnieniu:
sprawozdań niezależnego biegłego rewidenta, tj. Moore Polska Audyt Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie, z badania jednostkowego sprawozdania finansowego Fabryki Obrabiarek RAFAMET
S.A w restrukturyzacji oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej
RAFAMET na dzień 31 grudnia 2024 r., który odmawia wyrażenia opinii o tych sprawozdaniach,
Załącznik do Uchwały Nr 102/XII/2025
Rady Nadzorczej RAFAMET S.A. w restrukturyzacji z dnia 30.04.2025 r.
2
sprawozdania dodatkowego dla Komitetu Audytu z dnia 30.04.2025 r., sporządzonego na podstawie
art. 11 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014
r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych
jednostek interesu publicznego oraz stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o
biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym,
spotkań z przedstawicielami firmy audytorskiej, w tym z kluczowym biegłym rewidentem,
rekomendacji Komitetu Audytu Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A. w restrukturyzacji z dnia
30.04.2025 r.,
informacji udzielonych przez Zarząd Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A. w restrukturyzacji,
wyników innych czynności sprawdzających wykonanych w wybranych obszarach finansowych i
operacyjnych w trakcie całego roku 2024 oraz po jego zamknięciu.
III. Wyniki oceny sprawozdania Zarządu z działalności Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A w
restrukturyzacji za rok 2024 oraz sprawozdania finansowego Fabryki Obrabiarek RAFAMET
S.A w restrukturyzacji za rok 2024.
Rada Nadzorcza poddała ocenie Sprawozdanie Zarządu z działalności Fabryki Obrabiarek RAFAMET
S.A w restrukturyzacji za 2024 rok oraz zapoznała się z przedstawionymi przez firmę audytorską Moore
Polska Audyt Sp. z o.o.: sprawozdaniem biegłego rewidenta z badania, który odmawia wyrażenia opinii
o tym sprawozdaniu oraz sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu.
Z przedstawionego Radzie Nadzorczej sprawozdania biegłego rewidenta wynika, że nie wyraził on opinii
na temat sprawozdania z działalności ze względu na znaczenie spraw opisanych w sekcji „Podstawa
wyrażenia odmowy wydania opinii”. W sekcji tej audytor wskazał, że:
„Sprawozdanie finansowe, zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania działalności
gospodarczej przez Spółkę w okresie 12 miesięcy po ostatnim dniu bilansowym, pomimo wystąpienia
w roku 2024 straty netto, spadku kapitału własnego, spadku płynności na skutek wypowiedzenia umów
kredytowych i gwarancyjnych przez banki współpracujące ze Spółką, spadku przychodów oraz ryzyka
utraty kluczowej kadry pracowniczej. Kierownik jednostki uzasadnił to założenie w punkcie XIII
sprawozdania finansowego, zatytułowanym „Założenie kontynuacji działalności gospodarczej i
porównywalność sprawozdań finansowych”. Kierownik jednostki informuje w nim, że rozpoczął działania
zmierzające do restrukturyzacji Spółki, pozyskania inwestora i podniesienia kapitału. Dnia 7 marca 2025
r. zostało otwarte postępowanie sanacyjne. Spółka przygotowuje plan restrukturyzacyjny oraz listę
wierzytelności. Kierownik Jednostki przyjął ponadto Biznes Plan, który został poddany testowi inwestora
prywatnego i uzysk pozytywną ocenę wykonalności. Kierownik Jednostki prognozuje poprawę
wyników finansowych Jednostki dzięki wzrostowi przychodów i restrukturyzacji kosztów zaś płynność
finansową ma zapewnić planowana pożyczka pomostowa i w dalszej kolejności emisja akcji skierowana
do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. – głównego akcjonariusza Jednostki.
Załącznik do Uchwały Nr 102/XII/2025
Rady Nadzorczej RAFAMET S.A. w restrukturyzacji z dnia 30.04.2025 r.
3
Uważamy, że na dzień wydania Sprawozdania z badania istnieje znacząca niepewność związana z
realizacją i wynikami opisanych zamierzeń. W toku badania nie otrzymaliśmy wystarczających i
odpowiednich dowodów badania abyśmy mogli stwierdzić, czy przyjęte przez Jednostkę założenie
kontynuacji jest zasadne. W związku z tym, naszym zdaniem stopień niepewności z tym związany jest
dziś na poziomie uniemożliwiającym potwierdzenie, czy to założenie kontynuacji jest zasadne.
Przed wszystkim Spółka nie zawarła jeszcze wiążących umów gwarantujących finansowanie jej
działalności, a które jest, naszym zdaniem, kluczowe w realizacji planowanych działań, plan
restrukturyzacyjny jest w trakcie opracowywania.
W Spółce wystąpiły ponadto przesłanki trwałej utraty wartości aktywów trwałych oraz zapasów. Ze
względu na brak testów utraty wartości, nie uzyskaliśmy wystarczających i odpowiednich dowodów
badania potwierdzających wartość tych aktywów. Nie otrzymaliśmy także, wystarczających i
odpowiednich dowodów badania związanych ze zmianą metody wyceny aktywów z tytułu kontraktów
długoterminowych.
Informujemy także o załączonej do sprawozdania finansowego uzasadnieniu odmowy podpisu przez
członka zarządu Jednostki.
Ze względu na istotny i rozległy charakter tych ograniczeń zakresu badania, nie jesteśmy w stanie
wydać opinii pozytywnej o badanym sprawozdaniu finansowym.
Odmowa wyrażenia opinii jest spójna ze sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu wydanym z
dniem niniejszego sprawozdania z badania.
Rada Nadzorcza poddała ocenie jednostkowe sprawozdanie finansowe Fabryki Obrabiarek RAFAMET
S.A w restrukturyzacji za rok zakończony 31 grudnia 2024 r., na które składają się następujące
elementy:
a) rachunek zysków i strat za okres 12 miesięcy zakończony dnia 31 grudnia 2024 r. wykazujący
stratę netto w wysokości 48 620 tys. zł,
b) sprawozdanie z całkowitych dochodów za rok zakończony dnia 31 grudnia 2024 r. wykazujące
stratę w wysokości 48 796 tys. zł,
c) sprawozdanie z sytuacji finansowej na dzień 31 grudnia 2024 r., które po stronie aktywów i
pasywów zamyka się sumą 168 475 tys. zł,
d) sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym za okres 12 miesięcy zakończony dnia 31 grudnia
2024 r. wykazujące zmniejszenie kapitału własnego o kwotę 48 796 tys. zł,
e) sprawozdanie z przepływów pieniężnych za rok zakończony dnia 31 grudnia 2023 r. wykazujące
zwiększenie stanu środków pieniężnych netto o kwotę 3 462 tys. zł,
f) zasady (polityki) rachunkowości oraz dodatkowe noty objaśniające,
oraz zapoznała się ze sprawozdaniem biegłego rewidenta z badania, który odmawia wyrażenia opinii o
tym sprawozdaniu.
W sprawozdaniu tym audytor wskazał:
Załącznik do Uchwały Nr 102/XII/2025
Rady Nadzorczej RAFAMET S.A. w restrukturyzacji z dnia 30.04.2025 r.
4
„Nie wyrażamy opinii o załączonym sprawozdaniu finansowym. Wobec znaczenia sprawy opisanej
w sekcji Podstawa odmowy wyrażenia opinii nie byliśmy w stanie uzyskać wystarczających
i odpowiednich dowodów badania, aby stanowiły one podstawę dla opinii z badania na temat tego
sprawozdania finansowego.
Rada Nadzorcza uznaje odmowę wyrażenia opinii o przedmiotowych sprawozdaniach za istotną. Stan
niepewności w zakresie kontynuacji działalności wynika przede wszystkim z niepewności co do
pozyskania planowanych dodatkowych środków finansowych. Zgodnie ze stanowiskiem Zarządu
wyrażonym w dniu 30.04.2025 r.: Zarząd wskazuje, pomimo braku sformalizowanych dokumentów
finansowania na obecny moment rozmowy z Właścicielem oraz wypracowany projekt umowy pożyczki
wskazują na wysokie prawdopodobieństwo dokapitalizowania. Dodatkowo, zarząd podkreśla, że
porządek obrad drugiej części walnego zgromadzenia, które zaplanowane jest na 20.05., przewiduje
uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego.” (pismo znak DN/65/2025).
Rada Nadzorcza popiera działania Zarządu mające na celu pozyskanie dodatkowego finansowania w
celu zapewnienia kontynuacji działalności Spółki.
Rada Nadzorcza według swojej najlepszej wiedzy stwierdza, że sprawozdanie Zarządu z działalności
Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A w restrukturyzacji za 2024 rok zostało sporządzone zgodnie z art.
49 ustawy o rachunkowości oraz § 70 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w
sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych
oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim.
Rada Nadzorcza, według swojej najlepszej wiedzy ocenia, że sprawozdanie Zarządu z działalności
Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A w restrukturyzacji za 2024 rok rzetelnie przedstawia sytuację
ekonomiczno-finansową i majątkową Spółki i jest zgodne z księgami i dokumentami, jak i ze stanem
faktycznym.
Rada Nadzorcza stwierdza ponadto według swojej najlepszej wiedzy, że jednostkowe sprawozdanie
finansowe Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A w restrukturyzacji za 2024 r. zostało sporządzone we
wszystkich istotnych aspektach zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości
Finansowej i jest zgodne z księgami, dokumentami, jak i ze stanem faktycznym.
W związku z powyższym Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia sprawozdanie Zarządu z działalności
Spółki za 2024 r. i sprawozdanie finansowe Spółki za rok zakończony 31 grudnia 2024 r. oraz
rekomenduje Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu RAFAMET S.A. ich zatwierdzenie.
Załącznik do Uchwały Nr 102/XII/2025
Rady Nadzorczej RAFAMET S.A. w restrukturyzacji z dnia 30.04.2025 r.
5
IV. Wyniki oceny sprawozdania Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej RAFAMET za rok 2024
oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej RAFAMET za rok
2024.
Rada Nadzorcza poddała ocenie Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej RAFAMET
za 2024 rok oraz zapoznała się z przedstawionymi przez firmę audytorską Moore Polska Audyt Sp. z
o.o.: sprawozdaniem biegłego rewidenta, który odmawia wyrażenia opinii o tym sprawozdaniu oraz
sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu.
Z przedstawionego Radzie Nadzorczej sprawozdania biegłego rewidenta wynika, że nie wyraził on opinii
na temat sprawozdania z działalności ze względu na znaczenie spraw opisanych w sekcji „Podstawa
wyrażenia odmowy wydania opinii”. W sekcji tej audytor wskazał, że:
„Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, zostało sporządzone przy założeniu kontynuowania
działalności gospodarczej przez Grupę w okresie 12 miesięcy po ostatnim dniu bilansowym, pomimo
wystąpienia w Grupie w roku 2024 straty netto, spadku kapitału własnego, spadku płynności na skutek
wypowiedzenia umów kredytowych i gwarancyjnych przez banki współpracujące z Jednostką
Dominującą, spadku przychodów oraz ryzyka utraty kluczowej kadry pracowniczej. Kierownik Jednostki
Dominującej uzasadnił przyjęte założenie w punkcie 6.1. skonsolidowanego sprawozdania
finansowego, zatytułowanym Założenie kontynuacji działalności gospodarczej i porównywalność
sprawozdań finansowych. Kierownik Jednostki Dominującej informuje w nim, że rozpoczął działania
zmierzające do restrukturyzacji Jednostki Dominującej, pozyskania inwestora i podniesienia kapitału.
Dnia 7 marca 2025 r. zostało otwarte postępowanie sanacyjne Jednostki Dominującej. Jednostka
Dominująca przygotowuje plan restrukturyzacyjny oraz listę wierzytelności. Kierownik Jednostki
Dominującej przyjął ponadto Biznes Plan, który został poddany testowi inwestora prywatnego i uzyskał
pozytywną ocenę wykonalności. Kierownik Jednostki Dominującej prognozuje poprawę wyników
finansowych dzięki wzrostowi przychodów i restrukturyzacji kosztów zaś płynność finansową ma
zapewnić planowana pożyczka pomostowa i w dalszej kolejności emisja akcji skierowana do Agencji
Rozwoju Przemysłu S.A. głównego akcjonariusza Jednostki Dominującej, determinująca również
wsparcie finansowe Jednostki Dominującej wobec Odlewni RAFAMET Sp. z o.o.. Uważamy, że na
dzień wydania Sprawozdania z badania istnieje znacząca niepewność związana z realizacją i
wynikami opisanych zamierzeń. W toku badania nie otrzymaliśmy wystarczających i odpowiednich
dowodów badania abyśmy mogli stwierdzić, czy przyjęte przez Grupę założenie kontynuacji jest
zasadne. W związku z tym, naszym zdaniem, stopień niepewności z tym związany jest dziś na poziomie
uniemożliwiającym potwierdzenie, czy to założenie kontynuacji jest zasadne. Przede wszystkim
Jednostka Dominująca nie zawarła jeszcze wiążących umów gwarantujących finansowanie jej
działalności, a które jest, naszym zdaniem, kluczowe w realizacji planowanych działań, plan
restrukturyzacyjny jest w trakcie opracowywania. W Grupie wystąpiły ponadto przesłanki trwałej
utraty wartości aktywów trwałych oraz zapasów. Ze względu na brak testów utraty wartości, nie
Załącznik do Uchwały Nr 102/XII/2025
Rady Nadzorczej RAFAMET S.A. w restrukturyzacji z dnia 30.04.2025 r.
6
uzyskaliśmy wystarczających i odpowiednich dowodów badania potwierdzających wartość tych
aktywów. Nie otrzymaliśmy także, wystarczających i odpowiednich dowodów badania związanych
ze zmianą metody wyceny aktywów z tytułu kontraktów długoterminowych. Informujemy także o
załączonej do sprawozdania finansowego uzasadnieniu odmowy podpisu przez członka zarządu
Jednostki. Ze względu na istotny i rozległy charakter tych ograniczeń zakresu badania, nie
jesteśmy w stanie wydać opinii pozytywnej o badanym skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym.
Odmowa wyrażenia opinii jest spójna ze sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu wydanym z
dniem niniejszego sprawozdania z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego.”
Rada Nadzorcza poddała ocenie skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej
RAFAMET za rok zakończony 31 grudnia 2024 r., na które składają się następujące elementy:
a) skonsolidowany rachunek zysków i strat za okres 12 miesięcy zakończony dnia 31 grudnia 2024 r.
wykazujący stratę netto w wysokości 44 493 tys. zł,
b) skonsolidowane sprawozdanie z całkowitych dochodów za rok zakończony dnia 31 grudnia 2024
r. wykazujące stratę w wysokości 44 737 tys. zł,
c) skonsolidowane sprawozdanie z sytuacji finansowej na dzień 31 grudnia 2024 r., które po stronie
aktywów i pasywów zamyka się sumą 205 755 tys. zł,
d) skonsolidowane sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym za okres 12 miesięcy zakończony
dnia 31 grudnia 2024 r. wykazujące zmniejszenie kapitału własnego o kwotę 44 737 tys. zł,
e) skonsolidowane sprawozdanie z przepływów pieniężnych za rok zakończony dnia 31 grudnia 2024
r. wykazujące zwiększenie stanu środków pieniężnych netto o kwotę 3 162 tys. zł,
f) zasady (polityki) rachunkowości oraz dodatkowe noty objaśniające,
oraz zapoznała się ze sprawozdaniem biegłego rewidenta z badania, który odmawia wyrażenia opinii o
tym sprawozdaniu.
W sprawozdaniu tym audytor wskazał:
„Nie wyrażamy opinii o załączonym skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym. Wobec
znaczenia sprawy opisanej w sekcji Podstawa odmowy wyrażenia opinii nie byliśmy w stanie
uzyskać wystarczających i odpowiednich dowodów badania, aby stanowiły one podstawę dla opinii z
badania na temat tego skonsolidowanego sprawozdania finansowego.”
Rada Nadzorcza uznaje odmowę wyrażenia opinii o przedmiotowych sprawozdaniach za istotną. Stan
niepewności w zakresie kontynuacji działalności wynika przede wszystkim z niepewności co do
pozyskania planowanych dodatkowych środków finansowych. Zgodnie ze stanowiskiem Zarządu
wyrażonym w dniu 30.04.2025 r.: Zarząd wskazuje, pomimo braku sformalizowanych dokumentów
finansowania na obecny moment rozmowy z Właścicielem oraz wypracowany projekt umowy pożyczki
wskazują na wysokie prawdopodobieństwo dokapitalizowania. Dodatkowo, zarząd podkreśla, że
Załącznik do Uchwały Nr 102/XII/2025
Rady Nadzorczej RAFAMET S.A. w restrukturyzacji z dnia 30.04.2025 r.
7
porządek obrad drugiej części walnego zgromadzenia, które zaplanowane jest na 20.05., przewiduje
uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego.” (pismo znak DN/65/2025).
Rada Nadzorcza popiera działania Zarządu mające na celu pozyskanie dodatkowego finansowania w
celu zapewnienia kontynuacji działalności Grupy Kapitałowej RAFAMET.
Rada Nadzorcza stwierdza, że sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej RAFAMET za
2024 rok zostało sporządzone zgodnie z art. 49 ustawy o rachunkowości oraz § 71 Rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych
przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne
informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim.
Rada Nadzorcza, wedle jej najlepszej wiedzy stwierdza, że sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy
Kapitałowej RAFAMET za 2024 rok rzetelnie przedstawia sytuację ekonomiczno-finansową i majątkową
Grupy Kapitałowej i jest zgodne z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym.
Rada Nadzorcza stwierdza ponadto, według swojej najlepszej wiedzy, że skonsolidowane
sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej RAFAMET za 2024 r., które zostało sporządzone zgodnie
z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej, we wszystkich istotnych aspektach
jest zgodne z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym.
W związku z powyższym Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia sprawozdanie Zarządu z działalności
Grupy Kapitałowej za 2024 r. i skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej RAFAMET
za rok zakończony 31 grudnia 2024 r. oraz rekomenduje Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu
RAFAMET S.A. ich zatwierdzenie.
Przewodnicząca Rady Nadzorczej – Aleksandra Rybak ......................................................
Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Bartosz Matan ......................................................
Członek Rady Nadzorczej – Elżbieta Cius ......................................................
Członek Rady Nadzorczej – Grzegorz Pazura ......................................................
Członek Rady Nadzorczej – Daniel Wiśniowski ......................................................