
Raport kwartalny za I kw. 2025 r.
8
8
z Rosji nie miały znaczącego wpływu na podaż produktu i nie spowodowały znaczących podwyżek cen LPG, jednakże
powstrzymują decyzje zakupowe klientów. Nieznane są również konsekwencje polityki handlowej UE i USA (w tym cła) oraz
kluczowe regulacje, które mogą wpływać na przyszłość rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie. Wzrost wynagrodzeń, kryzys
w branży motoryzacyjnej, rozwój elektromobilności i wysoka konkurencyjność w obszarze instalacji gazowych, w tym agresywna
konkurencja ze strony chińskich producentów, nierzadko w postaci podróbek wyrobów produkowanych przez AC, widoczna w
szczególności w Azji Środkowej, ma niekorzystny wpływ na wartość przychodów i realizowane marże. Coraz większe znaczenie
dla wyników spółki ma sprzedaż w krajach rozwijających się Azji i Ameryki Łacińskiej, gdzie notujemy istotne wzrosty. Obiecujący
i perspektywiczny jest także rynek afrykański, na którym od kilku lat budujemy konsekwentnie swoją pozycję, chociaż jako
niedojrzały jeszcze rynek może doświadczać przejściowego zachwiania popytu.
Pod koniec I kwartału 2025 roku rozpoczęliśmy sprzedaż walidacyjną nowoczesnego systemu do silników z bezpośrednim
wtryskiem paliwa, który pozwoli na łatwe i bezproblemowe konwertowanie nowoczesnych samochodów na zasilanie LPG i CNG.
Obecnie rozpoczynamy jego szeroką dystrybucję. Nasz nowy system pozwoli klientom końcowym osiągać istotne oszczędności z
eksploatacji samochodów, rozszerzając zakres oferty zarówno na rynku pojazdów aftermarketowych, jak też otwierając rynek
DOEM (instalacje dla nowych pojazdów). W obszarze zestawów elektroniki do haków holowniczych, pomimo umocnienia PLN,
oczekujemy utrzymania podobnych poziomów sprzedaży w roku 2025. Zamierzamy również rozwijać działalność kontraktową B2B
pozostałych wyrobów głównie na zlecenie innych firm produkcyjnych, przede wszystkim w obszarze wiązek elektrycznych i
elektroniki na rynek motoryzacji. Dostrzegamy także trendy rozwoju elektromobilności stąd też rozwijamy m.in. projekt ładowarki
AC wallbox do pojazdów elektrycznych (planowana komercjalizacja w drugiej połowie 2025 roku) oraz magazynu energii do 30
kWh.
Biorąc pod uwagę pozycję walutową Spółki ewentualne dalsze umocnienie PLN wobec EUR i USD będzie działało negatywnie na
poziom sprzedaży eksportowej i realizowanych marż.
W 2025 roku koncentrujemy się na wzroście przychodów i rozwoju technologii będących motorem naszego sukcesu w przyszłości.
Podejmujemy działania mające na celu optymalizację struktury, poprawę procesów i efektywności kosztowej oraz kosztów
wytworzenia wyrobów dostosowując się do nowych uwarunkowań.
Spółka na bieżąco monitoruje czynniki istotne dla jej stabilności i rozwoju. Za kluczowe uznawane są następujące:
– czas trwania i sposób zakończenia wojny w Ukrainie,
– skutki sankcji nakładanych na Rosję,
– dostępność i zmiany cen materiałów produkcyjnych i towarów oraz innych kosztów prowadzenia działalności,
– kształtowanie się otoczenia makroekonomicznego, w szczególności w zakresie: cen ropy naftowej i różnicy cen paliw
konwencjonalnych w stosunku do autogazu, poziomu kursów walut na poszczególnych rynkach działania,
– upowszechnienie autogazu jako paliwa ekologicznego,
– kształtowanie się popytu na wyroby Spółki na rynkach, na których AC działa,
– aktywność konkurencji na ważnych rynkach dla Spółki, w tym agresywną konkurencję ze strony producentów chińskich w
szczególności w krajach Azji Środkowej i utrudnioną w obowiązujących na tamtych uwarunkowaniach prawnych walkę z
podróbkami,
– import samochodów używanych, stanowiących na większości rynków ważne źródło samochodów do konwersji na gaz;