SPRAWOZDANIE
BIEGŁEGO REWIDENTA
z dnia 17 czerwca 2025 r.
zastępujące sprawozdanie biegłego rewidenta z
dnia 30 kwietnia 2025 r.
z badania sprawozdania finansowego
za okres
od 1 stycznia 2024 do 31 grudnia 2024
FABRYKA OBRABIAREK RAFAMET S.A. w
restrukturyzacji
Moore Polska Audyt sp. z o.o., 00-844 Warszawa, ul. Grzybowska 87,
Prezes Zarządu – Lidia Skudławska, Członkowie Zarządu – Piotr Witek,
Michał Ossowski, Krzysztof Oczko NIP: 7011052300, REGON: 520003823,
Kapitał Założycielski Spółki: 200 000 zł, Rok Założenia 2021 KRS 0000922603
Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy KRS
Numer wpisu na listę firm audytorskich: 4326
1
SPRAWOZDANIE NIEZALEŻNEGO BIEGŁEGO
REWIDENTA Z BADANIA ZASTĘPUJĄCE
SPRAWOZDANIE BIEGŁEGO REWIDENTA Z DNIA
30 KWIETNIA 2025 R.
Dla Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej
Fabryka Obrabiarek RAFAMET S.A. w restrukturyzacji
z siedzibą w Kuźni Raciborskiej, ul. Staszica 1
Sprawozdanie z badania rocznego sprawozdania finansowego zastępujące
sprawozdanie biegłego rewidenta z dnia 30 kwietnia 2025 r.
Opinia
Przeprowadziliśmy badanie rocznego sprawozdania finansowego Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A.
w restrukturyzacji („Spółka”), które zawiera sprawozdanie z sytuacji finansowej na dzi31 grudnia
2024 r. oraz sprawozdanie z całkowitych dochodów, sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym,
sprawozdanie z przepływów pieniężnych za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. oraz
informację dodatkową zawierającą opis przyjętych zasad rachunkowości i dodatkowe noty objaśniające
(„sprawozdanie finansowe”).
Naszym zdaniem, załączone sprawozdanie finansowe:
- przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej Spółki na dzień 31 grudnia
2024 r. oraz jej wyniku finansowego i przepływów pieniężnych za rok obrotowy zakończony w
tym dniu zgodnie z mającymi zastosowanie Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości
Finansowej zatwierdzonymi przez Unię Europejs oraz przyjętymi zasadami (polityką)
rachunkowości;
- jest zgodne co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę przepisami prawa oraz statutem Spółki,
- zostało sporządzone na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych zgodnie
z przepisami rozdziału 2 Ustawy o rachunkowości.
Niniejsza opinia jest spójna ze sprawozdaniem dodatkowym dla Komitetu Audytu, które wydaliśmy dnia
17 czerwca 2025 r.
Podstawa opinii
Nasze badanie przeprowadziliśmy zgodnie z Krajowymi Standardami Badania, w brzmieniu
Międzynarodowych Standardów Badania, przyjętymi przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów („KSB”)
oraz stosownie do ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz
nadzorze publicznym („Ustawa o biegłych rewidentach”) oraz Rozporządzenia UE nr 537/2014 z dnia
16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań
finansowych jednostek interesu publicznego („Rozporządzenie UE”). Nasza odpowiedzialność zgodnie
z tymi standardami została dalej opisana w sekcji naszego sprawozdania Odpowiedzialność biegłego
rewidenta za badanie sprawozdania finansowego.
2
Niezależność i etyka
Jesteśmy niezależni od Spółki zgodnie z zasadami etyki określonymi w „Podręczniku
Międzynarodowego kodeksu etyki zawodowych księgowych (w tym Międzynarodowych standardów
niezależności) przyjętym uchwałą Krajowej Rady Biegłych Rewidentów („Kodeks etyki”) oraz z innymi
wymogami etycznymi, które mają zastosowanie do badania sprawozdań finansowych w Polsce.
Wypełniliśmy nasze inne obowiązki etyczne zgodnie z tymi wymogami i Kodeksem etyki. W trakcie
przeprowadzania badania kluczowy biegły rewident oraz firma audytorska pozostali niezależni od Spółki
zgodnie z wymogami niezależności określonymi w Ustawie o biegłych rewidentach.
Uważamy, że dowody badania, które uzyskaliśmy są wystarczające i odpowiednie, aby stanowić
podstawę dla naszej opinii.
Istotna niepewność dotycząca kontynuacji działalności
Zwracamy uwagę na notę nr XIII dodatkowych not objaśniających do sprawozdania finansowego
„Założenie kontynuacji działalności gospodarczej i porównywalność sprawozdań finansowych”, która
informuje, że Spółka sporządziła sprawozdanie finansowe przy założeniu kontynuowania działalności
gospodarczej w okresie 12 miesięcy po ostatnim dniu bilansowym, czyli do 31 grudnia 2025 r. pomimo
poniesienia straty netto w kwocie 56.116 tys. zł, zmniejszenia kapitału własnego o 56.292 tys. zł, spadku
przychodów o 29,2% w porównaniu do 2023 r., pogorszenia wskaźników płynności na skutek
wypowiedzenia umów kredytowych i gwarancyjnych oraz ryzyka utraty kluczowej kadry kierowniczej.
Powyższe zdarzenia wskazują na istnienie znaczącej niepewności co do zdolności Spółki do
kontynuowania działalności. Jednocześnie Spółka opisała w nocie nr XIII oraz nocie nr 57 „Zdarzenia
po dniu bilansowym nie ujęte w sprawozdaniu finansowym” okoliczności uzasadniające utrzymanie
założenia kontynuacji działalności.
Nasza opinia nie zawiera modyfikacji w związku z tą sprawą.
Objaśnienie ze zwróceniem uwagi korekta wcześniej udostępnionego sprawozdania
finansowego
Wskazanie noty w skorygowanym sprawozdaniu finansowym, która bardziej obszernie omawia powód
wprowadzenia zmiany do wcześniej udostępnionego sprawozdania finansowego:
Spółka sporządziła w dniu 17 czerwca 2025 r. skorygowane sprawozdanie finansowe za okres
kończący się w dniu 31 grudnia 2024 r. zastępujące sprawozdanie finansowe Spółki za ten okres a
opublikowane wcześniej w dniu 30 kwietnia 2025 r. Skorygowane sprawozdanie uwzględnia
zdarzenia opisane szczegółowo w notach nr XIII dodatkowych not objaśniających do
skonsolidowanego sprawozdania finansowego „Założenie kontynuacji działalności gospodarczej i
porównywalność sprawozdań finansowych” oraz nr 57 „Zdarzenia po dniu bilansowym nie ujęte w
sprawozdaniu finansowym”.
Odniesienie do wcześniej wydanego sprawozdania z badania przez biegłego rewidenta:
W dniu 30.04.2025 roku wydaliśmy sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta z badania
sprawozdania finansowego za okres zakończony w dniu 31.12.2024 r. Spółki, zawierające odmowę
wydania opinii o tym sprawozdaniu finansowym. Zbadane sprawozdanie finansowe zostało
opublikowane przez Spółkę w dniu 30.04.2025 roku.
Zmiany wskazane w wyżej wspomnianych notach wpływają na badane sprawozdanie finansowe i
na treść naszej Opinii z tego badania w zakresie oceny prawidłowości przyjęcia założenia co do
kontynuacji działalności jak również w zakresie niepewności związanej z wyceną majątku Spółki.
3
Ze względu na ujęcie opisanych wyżej zmian w zbadanym skorygowanym sprawozdaniu
finansowym Spółki, przestały występować przesłanki uniemożliwiające wydanie opinii bez
zastrzeżeń, to jest w szczególności:
Spółka uprawdopodobniła założenia kontynuacji działalności poprzez podpisane
planowanej już wcześniej umowy inwestycyjnej z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. oraz
otrzymanie 30.000 tys. zł pierwszej transzy z tego tytułu.
Spółka udokumentowała wycenę aktywów trwałych poprzez udostępnienie nam wyników
testu trwałej utraty ich wartości sporządzonego na podstawie wyceny niezależnego
rzeczoznawcy na dzień 31.12.2024 r. i ujęcie jego skutków w postaci odpisów
aktualizujących ich wartość w zmienionym sprawozdaniu finansowym w łącznej kwocie
minus 6.507 tys. zł.
Spółka skorygowała w zmienionym sprawozdaniu finansowym wartość aktywów z tytułu
zawartych wcześniej kontraktów oraz wartość przychodów z wyceny tych aktywów w
łącznej kwocie minus 990 tys. zł.
Nasza opinia nie zawiera modyfikacji w związku z tą sprawą.
Objaśnienie ze zwróceniem uwagi – postępowanie w toku
Zwracamy uwagę na notę 56 dodatkowych not objaśniających do sprawozdania finansowego, w której
omówiono niepewność dotyczącą współpracy handlowej z jednym z kontrahentów, w ramach której
miały miejsce działania podjęte przez poprzedni Zarząd Spółki. W związku z powyższym Zarząd
skierował wniosek do prokuratury w celu dokonania niezależnej oceny.
Nasza opinia nie zawiera zastrzeżenia w odniesieniu do tej sprawy.
Kluczowe sprawy badania
Kluczowe sprawy badania to sprawy, które według naszego zawodowego osądu były najbardziej
znaczące podczas badania sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy. Obejmują
one najbardziej znaczące ocenione rodzaje ryzyka istotnego zniekształcenia, w tym ocenione rodzaje
ryzyka istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem. Do spraw tych odnieśliśmy się w
kontekście naszego badania sprawozdania finansowego jako całości oraz przy formułowaniu naszej
opinii oraz podsumowaliśmy naszą reakcję na te rodzaje ryzyka, a w przypadkach, w których uznaliśmy
za stosowne przedstawiliśmy najważniejsze spostrzeżenia związane z tymi rodzajami ryzyka. Nie
wyrażamy osobnej opinii na temat tych spraw. Dodatkowo oprócz spraw opisanych w sekcjach
Objaśnienie - Istotna niepewność dotycząca kontynuacji działalności, Objaśnienie ze zwróceniem uwagi
korekta wcześniej udostępnionego sprawozdania finansowego oraz Objaśnienie ze zwróceniem
uwagi – postępowanie w toku ustaliliśmy sprawy opisane poniżej jako kluczowe sprawy badania, które
powinny być przedstawione w naszym sprawozdaniu.
4
Kluczowa sprawa badania Jak nasze badanie odniosło się do tej sprawy
Prawidłowość rozpoznawania przychodów
Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi
w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r.
wyniosły 58.139 tys. zł i w stosunku do
poprzedniego okresu spadły o 29,2 %, to jest o
kwotę 23.981 tys. zł. Na prawidłowość ujęcia
przychodów ze sprzedaży może mieć wpływ
między innymi realność występowania transakcji
sprzedaży, kompletność ujęcia udzielonych
rabatów sprzedażowych oraz poprawność ujęcia
przychodów w odpowiednim okresie
(odpowiednie rozgraniczenie w czasie). Ryzyko
rozpoznawania przychodów ze sprzedaży
uznaliśmy za kluczowe ze względu na wpływ
kwot na sprawozdanie finansowe.
Ujawnienia dotyczące przychodów
zamieszczono w nocie nr 2 wchodzącej w skład
dodatkowych not objaśniających do
jednostkowego sprawozdania finansowego.
W ramach badania udokumentowaliśmy nasze
zrozumienie procesu rozpoznawania przychodów
oraz zidentyfikowaliśmy kluczowe kontrole
wewnętrzne Spółki w tym procesie.
Nasze procedury obejmowały również między
innymi:
- przegląd polityki rachunkowości w części
dotyczącej rozpoznawania przychodów
i związanych z nimi szacunków;
- procedury analityczne polegające w
szczególności na analizie sprzedaży i marż oraz
ich trendów w podziale na miesiące oraz lata;
- szczegółowe procedury wiarygodności, w tym
analizę dokumentów źródłowych (umów z
kontrahentami, faktur sprzedaży, dokumentów
potwierdzających wydanie wyrobów), kalkulacji
przychodów z kontraktów rozliczanych w
czasie;
- potwierdzenia bezpośrednie wybranych sald
należności;
- weryfikację prawidłowości rozgraniczenia
przychodów ze sprzedaży w czasie – cut-off;
- ocenę zdarzeń po dniu bilansowym;
- ocenę poprawności i kompletności ujawnień w
sprawozdaniu finansowym.
Wyceny aktywów z tytułu zawartych kontraktów
Spółka realizuje usługi o charakterze
długoterminowym, które rozpoznaje zgodnie
z zasadami MSSF 15. Wartość aktywów z tytułu
zawartych kontraktów na dzień 31.12.2024 r.
wynosiła 57.931 tys. zł, co stanowi 36,0%
aktywów ogółem. W okresie zakończonym
31.12.2024 r. nastąpił spadek wartości aktywów z
tytułu umów z klientami o 28.144 tys. zł, co
wynika przede wszystkim ze zmniejszenia liczby
zawieranych kontraktów oraz obniżonego
wolumenu zamówień w danym okresie
sprawozdawczym.
Występuje ryzyko niewłaściwej wyceny aktywów
z tyt. zawartych kontraktów oraz utraty ich
wartości.
Ujawnienia dotyczące aktywa z tytułu umów
z klientami zamieszczono w nocie nr 22
wchodzącej w skład dodatkowych not
objaśniających do jednostkowego sprawozdania
finansowego.
W ramach badania udokumentowaliśmy nasze
zrozumienie procesu wyceny kontraktów oraz
zidentyfikowaliśmy kluczowe kontrole wewnętrzne
Spółki w tym procesie.
Nasze procedury obejmowały również między
innymi:
- szczegółowy przegląd analityczny
dotyczący wartości ujętych jako produkcja
w toku oraz należności z tytułu kontraktów
długoterminowych,
- analiza przyjętych przez Zarząd zasad
rachunkowości w odniesieniu do wyceny
kontraktów długoterminowych,
- uzyskanie informacji odnośnie kontroli
wewnętrznych, które jednostka wdrożyła
w odniesieniu do ujmowania przychodów
oraz do wyceny kontraktów
długoterminowych,
- analiza i ocena ujęcia w sprawozdaniu
finansowym kluczowych umów sprzedaży
realizowanych przez Spółkę w badanym
roku,
5
- analiza arkusza z wyceną kontraktów
długoterminowych, sprawdzenie pod
kątem poprawności zastosowanej
metodologii i poprawności matematycznej
przedstawionej wyceny,
- dla wybranych kontraktów analiza i
ocena odpowiedniości zastosowanej
metody wyliczenia stopnia
zaawansowania usług, szczegółowa
analiza zapisów umownych, omówienie
realizacji kontraktów z pracownikami za
nie odpowiedzialnymi, uzyskanie
informacji n/t stanu realizacji, ryzyk
identyfikowanych na projekcie, naliczanie
kar umownych, ewentualnych opóźnień w
realizacji i możliwych konsekwencji,
- dla wybranych kontraktów uzyskanie
szczegółowych budżetów przychodów i
kosztów dla tych kontraktów, porównanie
do danych wynikających z pliku z wyceną
kontraktów; analiza kompletności ujęcia w
budżetach przychodów i kosztów dot.
danej umowy,
- ocenę poprawności i kompletności
ujawnień w sprawozdaniu finansowym.
Wycena rzeczowych aktywów trwałych
Wartość bilansowa rzeczowych aktywów trwałych
na dzień 31 grudnia 2024 r. wynosiła 31.656 tys.
zł, co odpowiadało 19,7% aktywów ogółem.
Ze względu na charakter prowadzonej
działalności produkcyjnej przez Spółkę,
kontynuację ponoszonych strat oraz ryzyko utraty
wartości rzeczowych aktywów trwałych uznano
wycenę tych składników majątku za kluczową
sprawę badania. Ocena wartości odzyskiwanej
oparta jest na szeregu założ i szacunków, w
szczególności w odniesieniu do wysokości
przyszłych przepływów pieniężnych oraz
przyjętej stopy dyskonta.
Ujawnienia dotyczące rzeczowych aktywów
trwałych zamieszczono w nocie nr 11 wchodzącej
w skład dodatkowych not objaśniających do
jednostkowego sprawozdania finansowego
Nasze procedury badania obejmowały, między
innymi:
- ocenę zgodności stosowanej przez
Jednostkę polityki rachunkowości w
zakresie identyfikacji i ujmowania utraty
wartości rzeczowych aktywów trwałych z
odpowiednimi standardami
sprawozdawczości finansowej;
- ocenę systemu kontroli wewnętrznej
Jednostki w zakresie identyfikacji
przesłanek utraty wartości oraz
przeprowadzania testów na utratę
wartości rzeczowych aktywów trwałych;
- testy istnienia i dyskusje z osobami
merytorycznie odpowiedzialnymi za dane
aktywa,
- weryfikację testu na trwałą utratę wartości
aktywów ze względu na pogarszającą się
sytuację finansową Spółki, kompetencji
autora, przyjętych metod i założeń wyceny
oraz wprowadzenia jego skutków do ksiąg
rachunkowych,
- ocenę adekwatności metod stosowanych
do kalkulacji prognoz i ustalenie poprzez
weryfikację metodologii oraz kontrolne
przeliczenia,
6
- sprawdzenie czy zastosowane metody w
zakresie testów na uratę wartości
rzeczowych aktywów trwałych zostały
przyjęte właściwie,
- ocenę czy odpisy aktualizujące zostały
odpowiednio rozpoznane i nie były istotnie
zniekształcone,
- ocenę poprawności i kompletności
ujawnień w sprawozdaniu finansowym.
Utrata wartości inwestycji w jednostki zależne
Wartość bilansowa inwestycji w jednostki zależne
wynosiła na dzień 31 grudnia 2024 r.17.705 tys.
zł, tj. 11,7 % aktywów ogółem.
Główną część pozycji stanowią udziały w spółce
zależnej - Odlewnia RAFAMET sp. z o.o., która
po raz kolejny poniosła stratę. Ze względu na
problemy finansowe Odlewni RAFAMET sp. z
o.o. w 2024 roku oraz wszczęte postępowanie
układowe, wycena wartości inwestycji w jednostki
zależne została uznana przez nas za kluczową
sprawę badania.
Ujawnienia dotyczące udziałów w jednostkach
zależnych zamieszczono w nocie nr 15
wchodzącej w skład dodatkowych not
objaśniających do jednostkowego sprawozdania
finansowego
Nasze procedury badania obejmowały, między
innymi:
- ocenę zgodności stosowanej przez
Jednostkę polityki rachunkowości w
zakresie identyfikacji i ujmowania utraty
wartości inwestycji w jednostki zależne z
odpowiednimi standardami
sprawozdawczości finansowej;
- ocenę systemu kontroli wewnętrznej
Jednostki w zakresie identyfikacji
przesłanek utraty wartości oraz
przeprowadzania testów na utratę
wartości inwestycji w jednostki zależne;
- dla inwestycji w jednostki zależne, w
przypadku których stwierdzono przesłanki
utraty wartości, ocenę racjonalności
przyjętych przez Jednostkę osądów i
założeń oraz dokonanych na ich
podstawie szacunków wartości
odzyskiwanej inwestycji w jednostki
zależne, a w konsekwencji wysokości
ujętych odpisów z tytułu utraty wartości,
- weryfikację testu na trwałą utratę wartości
aktywów ze względu na pogarszającą się
sytuację finansową Spółki, kompetencji
autora, przyjętych metod i założeń wyceny
oraz wprowadzenia jego skutków do ksiąg
rachunkowych,
- ocenę poprawności i kompletności
ujawnień w jednostkowym sprawozdaniu
finansowym w zakresie wyceny inwestycji
w jednostki zależne oraz ich testowania
pod kątem utraty wartości.
Inne sprawy – zakres badania
Sprawozdanie finansowe Spółki za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku zostało zbadane przez
działającego w imieniu innej firmy audytorskiej biegłego rewidenta, który wyraził opinię bez zastrzeż
na temat tego sprawozdania w dniu 11 kwietnia 2024 roku.
7
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej za sprawozdanie finansowe
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie, na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg
rachunkowych, sprawozdania finansowego, które przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej
i finansowej i wyniku finansowego Spółki zgodnie z Międzynarodowymi Standardami
Sprawozdawczości Finansowej zatwierdzonymi przez Unię Europejską, przyjętymi zasadami (polityką)
rachunkowości oraz obowiązującymi Spółkę przepisami prawa i statutem, a także za kontrolę
wewnętrzną, którą Zarząd uznaje za niezbędną aby umożliwić sporządzenie sprawozdania finansowego
niezawierającego istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem lub błędem.
Sporządzając sprawozdanie finansowe Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za ocenę zdolności Spółki do
kontynuowania działalności, ujawnienie, jeżeli ma to zastosowanie, spraw związanych z kontynuacją
działalności oraz za przyjęcie zasady kontynuacji działalności jako podstawy rachunkowości,
z wyjątkiem sytuacji, kiedy Zarząd albo zamierza dokonać likwidacji Spółki, albo zaniechać prowadzenia
działalności, albo nie ma żadnej realnej alternatywy dla likwidacji lub zaniechania działalności.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do zapewnienia, aby sprawozdanie
finansowe spełniało wymagania przewidziane w Ustawie o rachunkowości. Członkowie Rady
Nadzorczej są odpowiedzialni za nadzorowanie procesu sprawozdawczości finansowej Spółki.
Odpowiedzialność biegłego rewidenta za badanie sprawozdania finansowego
Naszymi celami uzyskanie racjonalnej pewności czy sprawozdanie finansowe jako całość nie zawiera
istotnego zniekształcenia spowodowanego oszustwem lub błędem oraz wydanie sprawozdania z
badania zawierającego naszą opinię. Racjonalna pewność jest wysokim poziomem pewności, ale nie
gwarantuje, że badanie przeprowadzone zgodnie z KSB zawsze wykryje istniejące istotne
zniekształcenie. Zniekształcenia mogą powstaw na skutek oszustwa lub błędu i uważane za
istotne, jeżeli można racjonalnie oczekiwać, że pojedynczo lub łącznie mogłyby wpłynąć na decyzje
gospodarcze użytkowników podjęte na podstawie tego sprawozdania finansowego.
Zakres badania nie obejmuje zapewnienia co do przyszłej rentowności Spółki ani efektywności lub
skuteczności prowadzenia jej spraw przez Zarząd Spółki obecnie lub w przyszłości.
Podczas badania zgodnego z KSB stosujemy zawodowy osąd i zachowujemy zawodowy sceptycyzm,
a także:
- identyfikujemy i oceniamy ryzyka istotnego zniekształcenia sprawozdania finansowego
spowodowanego oszustwem lub błędem, projektujemy i przeprowadzamy procedury badania
odpowiadające tym ryzykom i uzyskujemy dowody badania, które wystarczające
i odpowiednie, aby stanowić podstawę dla naszej opinii. Ryzyko niewykrycia istotnego
zniekształcenia wynikającego z oszustwa jest większe niż tego wynikającego z błędu, ponieważ
oszustwo może dotycz zmowy, fałszerstwa, celowych pominięć, wprowadzenia w błąd lub
obejścia kontroli wewnętrznej;
- uzyskujemy zrozumienie kontroli wewnętrznej stosownej dla badania w celu zaprojektowania
procedur badania, które odpowiednie w danych okolicznościach, ale nie w celu wyrażenia
opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej Spółki;
- oceniamy odpowiedniość zastosowanych zasad (polityki) rachunkowości oraz zasadność
szacunków księgowych oraz powiązanych ujawnień dokonanych przez Zarząd Spółki;
- wyciągamy wniosek na temat odpowiedniości zastosowania przez Zarząd Spółki zasady
kontynuacji działalności jako podstawy rachunkowości oraz na podstawie uzyskanych dowodów
badania, czy istnieje istotna niepewność związana ze zdarzeniami lub warunkami, która może
poddawać w znaczącą wątpliwość zdolność Spółki do kontynuacji działalności. Jeżeli
dochodzimy do wniosku, że istnieje istotna niepewność, wymagane jest od nas zwrócenie uwagi
w naszym sprawozdaniu biegłego rewidenta na powiązane ujawnienia w sprawozdaniu
8
finansowym lub jeżeli takie ujawnienia nieadekwatne, modyfikujemy naszą opinię. Nasze
wnioski są oparte na dowodach badania uzyskanych do dnia sporządzenia naszego
sprawozdania biegłego rewidenta, jednakże przyszłe zdarzenia lub warunki mogą spowodować,
że Spółka zaprzestanie kontynuacji działalności;
- oceniamy ogólną prezentację, strukturę i zawartość sprawozdania finansowego, w tym
ujawnienia, oraz czy sprawozdanie finansowe przedstawia będące ich podsta transakcje
i zdarzenia w sposób zapewniający rzetelną prezentację.
Przekazujemy Radzie Nadzorczej informacje o, między innymi, planowanym zakresie i czasie prze-
prowadzenia badania oraz znaczących ustaleniach badania, w tym wszelkich znaczących słabościach
kontroli wewnętrznej, które zidentyfikujemy podczas badania.
Składamy Radzie Nadzorczej oświadczenie, że przestrzegaliśmy stosownych wymogów etycznych
dotyczących niezależności oraz że będziemy informować ich o wszystkich powiązaniach i innych
sprawach, które mogłyby być racjonalnie uznane za stanowiące zagrożenie dla naszej niezależności, a
tam, gdzie ma to zastosowanie, informujemy o zastosowanych zabezpieczeniach.
Spośród spraw przekazywanych Radzie Nadzorczej ustaliliśmy te sprawy, które były najbardziej
znaczące podczas badania sprawozdania finansowego za bieżący okres sprawozdawczy i dlatego
uznaliśmy je za kluczowe sprawy badania. Opisujemy te sprawy w naszym sprawozdaniu biegłego
rewidenta, chyba że przepisy prawa lub regulacje zabraniają publicznego ich ujawnienia lub gdy,
w wyjątkowych okolicznościach, ustalimy, że kwestia nie powinna być przedstawiona w naszym
sprawozdaniu, ponieważ można byłoby racjonalnie oczekiwać, że negatywne konsekwencje
przeważyłyby korzyści takiej informacji dla interesu publicznego.
Inne informacje, w tym sprawozdanie z działalności
Na inne informacje składa się skorygowane sprawozdanie z działalności Spółki za rok obrotowy
zakończony 31 grudnia 2024 r. („Sprawozdanie z działalności”) wraz z oświadczeniem o stosowaniu
ładu korporacyjnego, które jest wyodrębnioną częścią tego Sprawozdania z działalności oraz
skorygowany Raport Roczny za rok obrotowy zakończony 31 grudnia 2024 r. („Raport roczny”) (razem
„Inne informacje”).
Odpowiedzialność Zarządu i Rady Nadzorczej
Zarząd Spółki jest odpowiedzialny za sporządzenie Innych informacji zgodnie z przepisami prawa.
Zarząd Spółki oraz członkowie Rady Nadzorczej zobowiązani do zapewnienia, aby Sprawozdanie
z działalności wraz z wyodrębnionymi częściami spełniało wymagania przewidziane w Ustawie o
rachunkowości.
Odpowiedzialność biegłego rewidenta
Nasza opinia z badania sprawozdania finansowego nie obejmuje Innych informacji. W związku
z badaniem sprawozdania finansowego naszym obowiązkiem jest zapoznanie się z Innymi
informacjami, i czyniąc to, rozpatrzenie, czy Inne informacje nie są istotnie niespójne ze sprawozdaniem
finansowym lub naszą wiedzą uzyskaną podczas badania, lub w inny spob wydają się istotnie
zniekształcone. Jeśli na podstawie wykonanej pracy, stwierdzimy istotne zniekształcenia w Innych
informacjach, jesteśmy zobowiązani poinformować o tym w naszym sprawozdaniu z badania.
Nie mamy nic do przekazania odnośnie Innych informacji.
Naszym obowiązkiem zgodnie z wymogami Ustawy o biegłych rewidentach jest również wydanie opinii
czy Sprawozdanie z działalności, w zakresie niedotyczącym sprawozdawczości zrównoważonego
rozwoju, zostało sporządzone zgodnie z przepisami oraz czy jest zgodne z informacjami zawartymi w
9
sprawozdaniu finansowym. Ponadto jesteśmy zobowiązani do wydania opinii, czy Spółka
w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego zawarła wymagane informacje.
Raport roczny uzyskaliśmy przed datą niniejszego sprawozdania z badania, za wyjątkiem stanowiącego
jego część Sprawozdania Rady Nadzorczej z wyników oceny sprawozdania finansowego oraz
Oświadczenia Rady Nadzorczej dotyczącego Komitetu Audytu, które będą dostępne po tej dacie. W
przypadku, kiedy stwierdzimy istotne zniekształcenie w Raporcie Rocznym jesteśmy zobowiązani
poinformować o tym Radę Nadzorczą Spółki.
Opinia o Sprawozdaniu z działalności
Na podstawie wykonanej w trakcie badania pracy, naszym zdaniem, Sprawozdanie z działalności
Spółki:
- zostało sporządzone zgodnie z art. 49 Ustawy o rachunkowości oraz paragrafem 70
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie informacji bieżących
i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków
uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego
państwem członkowskim („Rozporządzenie o informacjach bieżących”);
- jest zgodne z informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym.
Ponadto, w świetle wiedzy o Spółce i jej otoczeniu uzyskanej podczas naszego badania oświadczamy,
że nie stwierdziliśmy w Sprawozdaniu z działalności Spółki istotnych zniekształceń.
Opinia o oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego
Naszym zdaniem w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego Spółka zawarła informacje
określone w paragrafie 70 ust. 6 pkt 5 lit. c–f, h oraz i Rozporządzenia o informacjach bieżących.
Ponadto, naszym zdaniem, informacje wskazane w paragrafie 70 ust. 6 pkt 5 lit. c–f, h oraz i tego
Rozporządzenia zawarte w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego zgodne z mającymi
zastosowanie przepisami oraz informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym.
Sprawozdanie na temat innych wymogów prawa i regulacji
Oświadczenie na temat świadczonych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych
Zgodnie z naszą najlepszą wiedzą i przekonaniem oświadczamy, że usługi niebędące badaniem
sprawozdań finansowych, które świadczyliśmy na rzecz Spółki i jej spółek zależnych są zgodne z
prawem i przepisami obowiązującymi w Polsce oraz że nie świadczyliśmy usług niebędących badaniem,
które zakazane na mocy art. 5 ust.1 Rozporządzenia UE oraz art.136 Ustawy o biegłych rewidentach.
Usługi niebędące badaniem sprawozdań finansowych, które świadczyliśmy na rzecz Spółki i jej spółek
zależnych w badanym okresie polegały na przeglądzie śródrocznego jednostkowego sprawozdania
finansowego, przeglądzie śródrocznego skróconego skonsolidowanego sprawozdania finansowego,
ocenie Sprawozdania o wynagrodzeniach w zakresie kompletności zamieszczonych w nim informacji
wymaganych na podstawie art. 90g ust. 1 - 5 oraz 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o ofercie publicznej
i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o
spółkach publicznych (t.j. Dz.U. z 2020 roku poz. 2080) (dalej „ustawa o ofercie publicznej”), oraz
wydanie opinii na temat zgodności skonsolidowanego sprawozdania finansowego sporządzonego w
jednolitym elektronicznym formacie raportowania z wymogami rozporządzenia o standardach
technicznych dotyczących specyfikacji jednolitego elektronicznego formatu raportowania.
10
Wybór firmy audytorskiej
Zostaliśmy wybrani do badania sprawozdania finansowego Spółki uchwałą Rady Nadzorczej Spółki z
dnia 20 maja 2024 r. Sprawozdania finansowe Spółki badamy po raz pierwszy.
Kluczowym biegłym rewidentem odpowiedzialnym za badanie, którego rezultatem jest niniejsze
sprawozdanie niezależnego biegłego rewidenta, jest:
Krzysztof Oczko
Kluczowy Biegły Rewident
Numer w rejestrze 11891
Działający w imieniu:
Moore Polska Audyt sp. z o.o.
00-844 Warszawa, ul. Grzybowska 87,
wpisanej na listę firm audytorskich pod numerem 4326
Bielsko-Biała, dnia 17 czerwca 2025 roku