
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
9
9
Nieznane są również ostateczne konsekwencje polityki handlowej UE i USA (w tym cła) oraz kluczowe regulacje, które mogą
wpływać na przyszłość rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie. Wzrost wynagrodzeń, kryzys w branży motoryzacyjnej, rozwój
elektromobilności, liczne sankcje wprowadzane w związku z inwazją Rosji na Ukrainę i wysoka konkurencja w obszarze instalacji
gazowych, w tym agresywna konkurencja ze strony chińskich producentów, nierzadko w postaci podróbek wyrobów
produkowanych przez AC, widoczna w szczególności w Azji Środkowej, ma niekorzystny wpływ na wartość przychodów i
realizowane marże. Coraz większe znaczenie dla wyników spółki ma sprzedaż w krajach rozwijających się Azji i Ameryki Łacińskiej,
gdzie notujemy istotne wzrosty. Obiecujący i perspektywiczny jest także rynek afrykański, na którym od kilku lat budujemy
konsekwentnie swoją pozycję, chociaż jako niedojrzały jeszcze rynek może doświadczać przejściowego zachwiania popytu.
W I półroczu 2025 roku rozpoczęliśmy sprzedaż nowoczesnego systemu do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który
pozwoli na łatwe i bezproblemowe konwertowanie nowoczesnych samochodów na zasilanie LPG i CNG. Nasz nowy system
pozwoli klientom końcowym osiągać istotne oszczędności z eksploatacji samochodów, rozszerzając zakres oferty zarówno na
rynku pojazdów aftermarketowych, jak też otwierając rynek DOEM (instalacje dla nowych pojazdów). W obszarze zestawów
elektroniki do haków holowniczych, oczekujemy wzrostu sprzedaży w roku 2025 w stosunku do roku poprzedniego. Zamierzamy
również rozwijać działalność kontraktową B2B pozostałych wyrobów głównie na zlecenie innych firm produkcyjnych, przede
wszystkim w obszarze wiązek elektrycznych i elektroniki na rynek motoryzacji. Dostrzegamy także trendy rozwoju
elektromobilności, stąd też pod koniec III kwartału wprowadziliśmy na rynek ładowarkę do pojazdów elektrycznych AC wallbox do
22 kW pod marką STAG, a obecnie prowadzimy działania mające na celu zwiększenie skali sprzedaży i rozszerzenie
funkcjonalności produktu. Rozwijamy również projekt magazynu energii, w I etapie do 30 kWh.
Biorąc pod uwagę pozycję walutową Spółki ewentualne dalsze umocnienie PLN wobec EUR i USD będzie działało negatywnie na
poziom sprzedaży eksportowej i realizowanych marż.
W 2025 roku koncentrujemy się na wzroście przychodów i rozwoju technologii będących motorem naszego sukcesu w przyszłości.
Podejmujemy działania mające na celu optymalizację struktury, poprawę procesów i efektywności kosztowej oraz kosztów
wytworzenia wyrobów dostosowując się do nowych uwarunkowań.
Spółka na bieżąco monitoruje czynniki istotne dla jej stabilności i rozwoju. Za kluczowe uznawane są następujące:
– czas trwania i sposób zakończenia wojny w Ukrainie,
– skutki sankcji nakładanych na Rosję,
– dostępność i zmiany cen materiałów produkcyjnych i towarów oraz innych kosztów prowadzenia działalności,
– kształtowanie się otoczenia makroekonomicznego, w szczególności w zakresie: cen ropy naftowej i różnicy cen paliw
konwencjonalnych w stosunku do autogazu, poziomu kursów walut na poszczególnych rynkach działania,
– upowszechnienie autogazu jako paliwa ekologicznego,
– kształtowanie się popytu na wyroby Spółki na rynkach, na których AC działa,
– aktywność konkurencji na ważnych rynkach dla Spółki, w tym agresywną konkurencję ze strony producentów chińskich w
szczególności w krajach Azji Środkowej i utrudnioną w obowiązujących w tamtych uwarunkowaniach prawnych walkę z
podróbkami,
– import samochodów używanych, stanowiących na większości rynków ważne źródło samochodów do konwersji na gaz;
– poziom nasycenia infrastrukturą stacji paliwowych o możliwość tankowania autogazu oraz liczby warsztatów wykonujących
usługę montażu instalacji autogazu w państwach będących obecnymi lub potencjalnymi rynkami zbytu;