Raport kwartalny za III kw. 2023 r.
1
AC Spółka Akcyjna
ul. 42 Pułku Piechoty 50
15-181 Białystok
Białystok, listopad 2025
za III kwartał 2025 roku
Kwartalne sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
2
2
1. Podstawowe informacje o Spółce AC S.A.
1.1 Dane informacyjne
AC S.A. powstała w wyniku przekształcenia spółki AC Wytwórnia Części Samochodowych sp. z o.o. w spółkę akcyjną.
Przekształcenie zostało zarejestrowane przez Sąd Rejonowy w Białymstoku w dniu 17 grudnia 2007 roku. Czas trwania Spółki jest
nieoznaczony. Akcje Spółki notowane na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych od 11 sierpnia 2011 roku na rynku
podstawowym w systemie notowań ciągłych.
Spółka projektuje i produkuje wysoce zaawansowane, o wysokiej jakości użytkowej komponenty i kompletne systemy konwersji
aut benzynowych i diesla na gaz LPG i CNG, z zastosowaniem produkowanych we własnym zakresie najważniejszych elementów
tego systemu do samochodów osobowych, średnich i dużych ciężarowych. Oszczędność kosztów paliwa (paliwa alternatywne
LPG i CNG są średnio o połowę tańsze od paliw konwencjonalnych) i korzyści środowiskowe (aby sprostać wyzwaniom globalnej
zmiany klimatu) sprzyjają rosnącym ilciom pojazdów napędzanych autogazem i prowadzą do przekonania, że paliwa gazowe
pozostają powszechnie dostępną, alternatywną i ekologiczną opcją wobec pojazdów napędzanych olejem napędowym (diesel) i
benzyną.
AC jest również producentem elektroniki i wiązek elektrycznych na rynek motoryzacyjny, w tym zestawów do haków holowniczych
i AGD. Firma jest także w niewielkim zakresie dystrybutorem części i akcesoriów samochodowych.
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest:
produkcja i sprzedaż zestawów i podzespołów samochodowych instalacji gazowych (wyroby własne LPG i CNG),
produkcja i dystrybucja elektroniki samochodowej i wiązek elektrycznych (wyroby własne automotive),
dystrybucja części samochodowych (towary – handel).
Historia firmy rozpoczęła się w 1986 roku od produkcji podgrzewaczy oleju napędowego do silników diesla. Z biegiem czasu była
poszerzana o inne wyroby elektrotechniki samochodowej: przerywacze, przekaźniki, regulatory napięcia, czy też wiązki
elektryczne. W połowie lat 90-tych AC podjęła współpracę z niemiecką firmą, dostarczając zestawy elektroniki do haków
holowniczych, która stale się rozwija i poszerza o nowe zestawy do kolejnych nowowprowadzanych na rynek modeli samochodów.
W roku 1999 rozpoczęto produkcję elektronicznych systemów sterowania wtryskiem gazu do samochodowych instalacji gazowych
na rynek krajowy. Efektem dokonanego wyboru kierunku rozwoju było opracowanie sterowników STAG, które szybko podbiły rynek
polski i zyskały uznanie na rynkach eksportowych. Wybrana specjalizacja jest rozwijana do chwili obecnej. O jakości wyrobów
Spółki świadczy duży i rosnący międzynarodowy zasięg i rozległa sieć dystrybucji, klienci w ponad 50 krajach na świecie i wiodąca
pozycja na rynku polskim.
Spółka posiada jedną spółkę zależną AC.STAG S.A.C. w Limie (Peru), która prowadzi działalność operacyjną polegającą na
dystrybucji wyrobów AC na terenie Peru. AC posiada 99,77% akcji tej spółki.
1.2 Znaczni akcjonariusze
Kapitał zakładowy Spółki, zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, na dzień 30 września 2025 r., jak i na dzień
sporządzenia i publikacji niniejszego sprawozdania wynosił 2 299 670,75 zł i dzielił się na 9 198 683 akcji o wartości nominalnej
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
3
3
0,25 każda. Wszystkie akcje są akcjami na okaziciela. Spółka nie wyemitowała akcji uprzywilejowanych. Każda akcja daje prawo
do jednego głosu na walnym zgromadzeniu.
Akcjonariusze posiadający bezpośrednio lub pośrednio poprzez podmioty zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym
zgromadzeniu Spółki na dzień przekazania niniejszego raportu. Stan posiadania akcji AC S.A. przedstawia się następująco*:
Akcjonariusz
Liczba akcji/ liczba
głosów na dzień
przekazania
raportu
półrocznego
Udział w kapitale
zakładowym/ w
ogólnej liczbie
głosów na dzień
przekazania raportu
półrocznego
Zmiana
ilość
Liczba akcji/
liczba głosów
na dzień
przekazania
niniejszego
raportu
Udział w kapitale
zakładowym/ w
ogólnej liczbie
głosów na dzień
przekazania
niniejszego raportu
AC S.A. 920 000 10,00% - 920.000 10,00%
OFE PZU „Złota jesień” i DFE
PZU reprezentowane przez
PTE PZU S.A.
849 789 9,24% - 849 789 9,24%
PKO BP Bankowy OFE i PKO
Dobrowolny FE
652.870 7,1% - 652.870 7,1%
WIM sp. z o.o. 685 022 7,45% - 685 022 7,45%
Piotr Laskowski 571 215 6,21% - 571 215 6,21%
Nationale Nederlanden OFE 418 669 4,55% - 418 669 4,55%
Pozostali akcjonariusze 5 101 118 55,45% - 5 101 118 55,45%
Razem 9 198 683 100,00% - 9 198 683 100,00%
*Według uzyskanych ostatnio potwierdzeń, a w odniesieniu do PKO BP Bankowy i PKO Dobrowolny FE zgodnie z danymi zawartymi w Wykazie akcjonariuszy
Spółki KDPW z 10.06.2025 r. na potrzeby rejestracji na WZA
1.3 Akcje AC S.A. w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących
Rada Nadzorcza
Imię i nazwisko
Liczba akcji/
liczba głosów
na dzień
przekazania
raportu
półrocznego
Udział w kapitale
zakładowym/ w
ogólnej liczbie
głosów na dzień
przekazania raportu
półrocznego
Zmiana
ilość
Liczba akcji/ liczba
głosów
na dzień
przekazania
niniejszego raportu
Udział w kapitale
zakładowym/ w
ogólnej liczbie
głosów na dzień
przekazania
niniejszego raportu
Zenon Andrzej Mierzejewski 85 056 0,92% - 85 056 0,92%
Marzena Anna Smolarczyk 59 184 0,64% - 59 184 0,64%
Dariusz Kowalczyk 388 169 4,22% - 388 169 4,22%
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
4
4
Małżonka Zenona Andrzeja Mierzejewskiego Członka Rady Nadzorczej, posiada 177 055 akcji Spółki, stanowiących 1,92%
udziału w kapitale zakładowym Spółki oraz ogólnej liczbie głosów. Akcje te są objęte małżeńską wspólnością majątkową.
Małżonka Artura Jarosława Laskowskiego – Członka Rady Nadzorczej, posiada 147 821 akcji Spółki, stanowiących 1,61% udziału
w kapitale zakładowym Spółki oraz ogólnej liczbie głosów. Akcje te są objęte małżeńską wspólnością majątkową.
Członkowie Rady Nadzorczej nie posiadają opcji na akcje.
Zarząd
Imię i nazwisko
Liczba akcji/ liczba
głosów na dzień
przekazania raportu
półrocznego
Udział w kapitale
zakładowym/ w
ogólnej liczbie
głosów na dzień
przekazania raportu
półrocznego
Zmiana
ilość
Liczba akcji/
liczba głosów
na dzień
przekazania
niniejszego
raportu
Udział w kapitale
zakładowym/ w
ogólnej liczbie
głosów na dzień
przekazania
niniejszego raportu
Katarzyna Rutkowska
Krzysztof Szymański
153 525
12 116
1,67%
0,13%
-
-
153 525
12 116
1,67%
0,13%
Paweł Baraniuk 1 614 0,02% - 1 614 0,02%
Członkowie Zarządu nie posiadają opcji na akcje.
1.4 Sytuacja kadrowa
W raportowanym okresie III kwartału 2025 r. skład Rady Nadzorczej AC S.A. przedstawiał się następująco:
Michał Karol Hulbój Przewodniczący Rady Nadzorczej (od dnia 16.05.2022 r. do dnia 17.10.2025 r. na skutek złożonej rezygnacji),
Członek Rady Nadzorczej (od dnia 17.05.2019 r.), Przewodniczący Komitetu Audytu (od dnia 17.05.2019 r.),
Artur Jarosław Laskowski Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej (od dnia 22.10.2019 r.), Członek Rady Nadzorczej (od dnia
17.12.2007 r.),
Zenon Andrzej Mierzejewski – Członek Rady Nadzorczej (od dnia 22.10.2019 r., oraz od 08.09.2008 r. do 17.05.2019 r.),
Marzena Anna Smolarczyk – Członek Rady Nadzorczej (od dnia 17.05.2019 r.),
Dariusz Kowalczyk – Członek Rady Nadzorczej (od dnia 16.05.2022 r.)
W raportowanym okresie III kwartału 2025 r. skład Zarządu AC S.A. był następujący:
Katarzyna Rutkowska p.o. Prezes Zarządu (od 13.08.2025 r.), Wiceprezes Zarządu ds. Finansów i IR (od dnia 21.02.2023 r.,
Wiceprezes Zarządu ds. Finansów i Rozwoju (od dnia 01.10.2019 r. do 21.02.2023 r., Prezes Zarządu od 01.08.2008 r. do
30.09.2019 r., Wiceprezes Zarządu od 17.12.2007 r. do 31.07.2008 r.),
Mirosław Bendzera – Prezes Zarządu (od dnia 05.11.2024 r. do dnia 13.08.2025 r.),
Krzysztof Szymański – Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych (od dnia 20.01.2022 r.),
Paweł Baraniuk – Wiceprezes Zarządu ds. Handlu i Rozwoju (od dnia 01.01.2023 r.).
Na dzień 30 września 2025 r. zatrudnienie w Spółce wyniosło 619 osób zatrudnionych na umowę o pracę i 22 osoby na umowy
cywilnoprawne.
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
5
5
2. Sytuacja finansowa
2.1 Zwięzły opis istotnych dokonań i niepowodz emitenta wraz z wykazem
najważniejszych zdarzeń dotyczących emitenta oraz czynników i zdarzeń mających
istotny wpływ na sprawozdanie finansowe w III kwartale 2025 r.
Przychody ze sprzedaży wyniosły w III kwartale 2025 r. 53,4 mln zł i były niższe od przychodów ze sprzedaży za analogiczny okres
roku ubiegłego o 11,8%, zaś w okresie I-IX 2025 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 163,2 mln zł i były niższe od przychodów tego
okresu 2024 r. o 15,9%, głównie w wyniku spadku sprzedaży w obszarze systemów instalacji gazowych w Azji Środkowej przy
wysokiej bazie porównywalnego okresu 2024 r. w tym obszarze oraz gwałtownym osłabieniu USD.
Utrzymujące s korzystne relacje cen 1 litra autogazu (LPG, CNG) do paliw konwencjonalnych na większości rynków
sprzedażowych Spółki, cechy użytkowe i przystępność transportowa LPG wobec innych alternatywnych paliw oraz akcentowany
na świecie ekologiczny aspekt napędzania samochodów paliwami alternatywnymi, tworzą korzystne warunki dla instalacji
gazowych. Przy czym duża zmienność i niepewność na rynku, konsekwencje wojny na Ukrainie i skutki sankcji nakładanych na
Rosję, spadek cen benzyny i diesla oraz sytuacja geopolityczna i gospodarcza będąca pochodną tych zdarzeń, tłumią wzrost
popytu i negatywnie wpływają na koszty Spółki. Istotne umocnienie w 2025 r. PLN wobec USD i EUR miało również negatywy
wpływ na wartość zrealizowanych przychodów ze sprzedaży i marży w odniesieniu do porównywalnego okresu roku ubiegłego.
Przychody AC opiera się przede wszystkim na sprzedaży samochodowych instalacji gazowych. Sprzedaż takich instalacji
obejmuje w szczególności:
wyroby własne, w tym komponenty oraz kompletne systemy konwersji aut benzynowych i diesla na gaz LPG i CNG. W III
kwartale 2025 r. wartość sprzedaży tej kategorii spadła o 20,6%, a w okresie I-IX spadła o 24,5%, głównie w Azji Środkowej,
przy utrzymaniu marży na sprzedaży instalacji gazowych na wysokim poziomie, pomimo istotnego osłabienia USD;
towary, w skład których wchodzą m.in. części i akcesoria motoryzacyjne, komponenty instalacji gazowych LPG i CNG których
spółka nie jest producentem (mechanika i inne akcesoria), a sprzedaje je jako uzupełnienie kompleksowej oferty dla partnerów.
Konkurencyjny rynek nie pozwala na realizację wysokich marż w tym obszarze sprzedaży. Ich sprzedaż w raportowanym
okresie wzrosła o 4,2% (głównie w wyniku wyprzedaży towarów fotowoltaicznych), przy spadku za okres I-IX 2025 r. o 4,1% w
stosunku do porównywalnego okresu roku ubiegłego;
Eksport zestawów do haków holowniczych (wiązki elektryczne wraz z modułami elektronicznymi dla poszczególnych marek
samochodów), sprzedawanych na kraje Europy Zachodniej poprzez niemieckiego partnera, systematycznie srozwija i nawet
przy umocnieniu PLN wobec EUR, zanotował w III kwartale 2025 r. wzrost o 10,6%, a za okres I-IX 2025 r. wzrost o 5,8% w
stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Sprzedaż pozostałych wyrobów, obejmujących głównie produkcję wiązek elektrycznych i elektroniki na potrzeby przemysłu
automotive, zanotowała niewielkie wzrosty w stosunku do roku ubiegłego.
Usługi mają mniejszy udział w obrotach Spółki i obejmują montaż instalacji gazowych we własnym warsztacie oraz instalacji
fotowoltaicznych.
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
6
6
Asortymentowa struktura sprzedaży AC w ujęciu wartościowym w okresie III Q 2025 r. [tys. zł]
Rodzaj III Q 2024 III Q 2025
dynamika
2025/2024
struktura III Q
2024
struktura III Q
2025
Systemy samochodowych instalacji gazowych 42 618
33 854
79,4%
70,5%
63,4%
Zestawy do haków holowniczych 10 514
11 624
110,6%
17,4%
21,8%
Pozostałe wyroby 2 411
2 459
102,0%
4,0%
4,6%
Usługi 896
1 219
136,0%
1,4%
2,3%
Towary i materiały 4 048
4 220
104,2%
6,7%
7,9%
Razem 60 487
53 376
88,2%
100,0%
100,0%
Asortymentowa struktura sprzedaży AC w ujęciu wartościowym w okresie I-III Q 2025 r. [tys. zł]
Rodzaj I-IX 2024 I-IX 2025
dynamika
2025/2024
struktura I-IX
2024
struktura I-IX
2025
Systemy samochodowych instalacji gazowych 137 295
103 623
75,5%
70,8%
63,5%
Zestawy do haków holowniczych 35 069
37 093
105,8%
18,1%
22,7%
Pozostałe wyroby 7 113
7 657
107,6%
3,7%
4,7%
Usługi 2 424
3 253
134,2%
1,2%
2,0%
Towary i materiały 12 068
11 573
95,9%
6,2%
7,1%
Razem 193 969
163 199
84,1%
100,0%
100,0%
Geograficzna struktura sprzedaży AC w ujęciu wartościowym w okresie III Q 2025 r. [tys. zł]
Kierunek III Q 2024 III Q 2025
dynamika
2025/2024
struktura III Q
2024
struktura III Q
2025
Polska 15 544
11 709
75,3%
25,7%
21,9%
Export 44 943
41 667
92,7%
74,3%
78,1%
Europa bez PL
17 270
16 664
96,5%
38,4%
40,0%
Azja i Ocenia
23 672
18 695
79,0%
52,7%
44,9%
3 916
6 262
159,9%
8,7%
15,0%
Afryka
85
46
54,1%
0,2%
0,1%
Razem 60 487
53 376
88,2%
100,0%
100,0%
W ujęciu geograficznym w III kwartale 2025 r. nastąpił spadek sprzedaży do odbiorców polskich o 24,7%, a w okresie I-IX 2025 r.
o 17,9%, głównie w wyniku niższych cen paliw konwencjonalnych, niepewności w krajach Unii Europejskiej spowodowanej m.in.
skutkami sankcji unijnych i wstrzymaniem decyzji zakupowych klientów, zwiększeniem liczby samochodów hybrydowych, w których
oszczędności z konwersji na gaz niższe, jak też upowszechnianiem samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa, gdzie
konwersja na gaz jest technicznie trudniejsza, a instalacje są droższe. Spółka działa głównie na rynku samochodów używanych,
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
7
7
stąd utrzymanie wysokiego poziomu importu samochodów używanych do Polski powinien oddziaływać korzystnie na potencjał
sprzedażowy.
Geograficzna struktura sprzedaży AC w ujęciu wartościowym w okresie I-III Q 2025 r. [tys. zł]
Kierunek I-IX 2024 I-IX 2025
dynamika
2025/2024
struktura I-IX
2024
struktura I-IX
2025
Polska 53 928
44 290
82,1%
27,8%
27,1%
Export 140 041
118 909
84,9%
72,2%
72,9%
Europa bez PL
57 144
52 307
91,5%
40,8%
44,0%
Azja i Ocenia
66 064
43 710
66,2%
47,2%
36,8%
16 401
22 491
137,1%
11,7%
18,9%
Afryka
432
401
92,8%
0,3%
0,3%
Razem 193 969
163 199
84,1%
100,0%
100,0%
Spadek sprzedaży w exporcie wyniósł w III kwartale 2025 r. 7,3%, a w okresie I-IX 2025 r. 15,1%, głównie w wyniku odczuwanych
skutków trwającej wojny w Ukrainie, jak też niskiej sprzedaży w Azji Środkowej spowodowanej brakami w dostępności gazu w
okresie zimowym oraz agresywną konkurencją ze strony chińskich producentów, nierzadko w postaci podróbek wyrobów Spółki.
Dynamicznie przy tym rośnie sprzedaż w Ameryce Łacińskiej.
Marża brutto na sprzedaży wyniosła w III kwartale 2025 r. 28,2%, a za okres 3 kwartałów 2025 r. 30,6%, co stanowiło niższe
poziomy niż zrealizowane w roku poprzednim (odpowiednio 32,1% oraz 31,3%). Spadek marży był spowodowany wyprzedażą
towarów fotowoltaicznych (odwrócenie odpisów aktualizujących na te towary widoczne jest w pozostałych przychodach
operacyjnych) oraz umocnieniem PLN wobec EUR i USD, przy wzroście wynagrodzeń. Niższa sprzedaż i marża niż w 2024 r.,
spowodowały, że zrealizowana EBITDA w III kwartale 2025 r. wyniosła 7,9 mln wobec 11,6 mln w III kwartale 2024 r., a w
okresie I-IX 2025 r. 26,6 mln i była niższa od wyniku osiągniętego w porównywalnym okresie 2024 r. o 11,6 mln zł. Wyższe
wypłaty na rzecz akcjonariuszy wynikające z uchwalonego programu skupu akcji własnych miały wpływ na wzrost kosztów
finansowych w 2025 r. Zysk netto w III kwartale 2025 r. wyniósł 4 mln wobec 6,6 mln w III kwartale 2024 r., a za okres 3
kwartałów 2025 r. wyniósł 13,8 mln zł i był niższy od zysku netto za porównywalny okres 2024 roku o 10,8 mln zł.
Spółka uzyskała dodatnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w III kwartale 2025 r. o wartości 11,9 mln zł, a w okresie
I-IX 2025 r. o wartości 21,1 mln zł, na co miała wpływ poprawa rotacji zapasów przy wzroście należności oraz rozliczeń
międzyokresowych. Przepływy z działalności inwestycyjnej, w okresie przygotowań do wyższych wydatków osiągnęły niewielką
ujemną wartość na poziomie 1,2 mln zł w III kwartale oraz 3 mln zł w okresie I-IX 2025 r., zaś przepływy z działalności finansowej
osiągnęły ujemną wartość 8,1 mln w III kwartale, a za okres 3 kwartałów 2025 r. 13,6 mln zł, ównie w wyniku przeprowadzonego
skupu akcji własnych.
Udział kredytów bankowych na koniec III kwartału 2025 r. utrzymuje się na bezpiecznym poziomie 24,6% sumy bilansowej, a dług
netto wynosi 55,2 mln zł.
Pozycja walutowa
Struktura walutowa przychodów ze sprzedaży:
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
8
8
Waluta III Q 2024 III Q 2025 I -III Q 2024 I -III Q 2025
PLN 24,4% 20,4% 25,7% 26,0%
EUR 46,7% 39,8% 44,0% 43,1%
USD 28,9% 39,8% 30,3% 30,9%
Struktura walutowa zakupów materiałów i towarów:
Waluta III Q 2024 III Q 2025 I -III Q 2024 I -III Q 2025
PLN 33,4% 38,9% 33,4% 33,8%
EUR 45,5% 50,2% 47,3% 47,0%
USD 21,1% 10,9% 19,3% 19,2%
Dokonując transakcji eksportowych i importowych AC S.A. dąży do bilansowania wpływów i wydatków w poszczególnych walutach.
Niemniej jednak sezonowo może zaistnieć nierównowaga w przepływach walut. Z reguły występuje nadwyżka walut, która jest w
znacznej części zabezpieczana i podlega przewalutowaniu na PLN. Pomimo dużego udziału zakupów surowców do produkcji z
importu, to znaczny udział sprzedaży eksportowej powoduje że nasza marża eksportowa i sprzedaż maleje, gdy złoty umacnia się,
a rośnie gdy osłabia się. Umocnienie polskiej waluty, jakie miało miejsce w raportowanym okresie ma negatywny wpływ na wyniki
Spółki. Duża zmienność w cenie walut ma przejściowo wpływ na realizowane marże. Na przykład przy umocnieniu PLN sprzedaż
była rozliczana przy tańszych walutach, a koszty wytworzenia przy droższych walutach (ze względu na wcześniejszy zakup
materiałów).
2.1 Opis czynników mających w ocenie Spółki wpływ na wyniki w perspektywie
kolejnych kwartałów 2025 r.
W podstawowym obszarze działalności systemy autogaz pod marką STAG sprzedajemy głównie na rynku wtórnym w Polsce i na
ponad 50 rynków na całym świecie. Występująca na większości rynków, na których działa Spółka, korzystna relacja autogazu do
paliw konwencjonalnych powinna sprzyjać zainteresowaniu zakupem instalacji gazowych. Dodatkowo ekologiczny aspekt
napędzania samochodów gazem, z dobrze rozwiniętą infrastrukturą do tankowania, czyni go paliwem przejściowym na ścieżce
dekarbonizacji ograniczającym emisje w stosunku do paliw konwencjonalnych.
Głównym czynnikiem mającym wpływ na wyniki Spółki jest utrzymanie korzystnej relacji cen autogazu do paliw konwencjonalnych
na istotnych rynkach dla Spółki, a także utrzymująca się zmienność i niepewność mająca wpływ na decyzje zakupowe klientów. W
wyniku inwazji Rosji na Ukrainę Spółka zaprzestała sprzedaży do Rosji, a sprzedaż do Ukrainy uległa znacznemu zmniejszeniu w
konsekwencji trwającej na jej terytorium wojny. Wprowadzone w praktyce w grudniu 2024 r. sankcje na import gazu płynnego LPG
z Rosji nie miały znaczącego wpływu na podaż gazu i nie spowodowały znaczących podwyżek cen LPG, jednakże powstrzymywały
decyzje zakupowe klientów. Struktura dostaw zmieniła się wobec lat ubiegłych diametralnie. Największymi obecnie dostawcami są
Szwecja (24%) i Norwegia (17%). Także wejście w życie w 2026 r. 19 pakietu sankcji nie powinno istotnie wpłynąć na ceny dla
kierowców, biorąc pod uwagę niewielki udział, jaki rosyjski gaz ma w tym roku w zaopatrzeniu sektora transportu.
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
9
9
Nieznane również ostateczne konsekwencje polityki handlowej UE i USA (w tym cła) oraz kluczowe regulacje, które mogą
wpływać na przyszłość rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie. Wzrost wynagrodzeń, kryzys w branży motoryzacyjnej, rozwój
elektromobilności, liczne sankcje wprowadzane w związku z inwazją Rosji na Ukrainę i wysoka konkurencja w obszarze instalacji
gazowych, w tym agresywna konkurencja ze strony chińskich producentów, nierzadko w postaci podróbek wyrobów
produkowanych przez AC, widoczna w szczególności w Azji Środkowej, ma niekorzystny wpływ na wartość przychodów i
realizowane marże. Coraz większe znaczenie dla wyników spółki ma sprzedaż w krajach rozwijających się Azji i Ameryki Łacińskiej,
gdzie notujemy istotne wzrosty. Obiecujący i perspektywiczny jest także rynek afrykański, na którym od kilku lat budujemy
konsekwentnie swoją pozycję, chociaż jako niedojrzały jeszcze rynek może doświadczać przejściowego zachwiania popytu.
W I półroczu 2025 roku rozpoczęliśmy sprzedaż nowoczesnego systemu do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który
pozwoli na łatwe i bezproblemowe konwertowanie nowoczesnych samochodów na zasilanie LPG i CNG. Nasz nowy system
pozwoli klientom końcowym osiągać istotne oszczędności z eksploatacji samochodów, rozszerzając zakres oferty zarówno na
rynku pojazdów aftermarketowych, jak też otwierając rynek DOEM (instalacje dla nowych pojazdów). W obszarze zestawów
elektroniki do haków holowniczych, oczekujemy wzrostu sprzedaży w roku 2025 w stosunku do roku poprzedniego. Zamierzamy
również rozwijać działalność kontraktową B2B pozostałych wyrobów głównie na zlecenie innych firm produkcyjnych, przede
wszystkim w obszarze wiązek elektrycznych i elektroniki na rynek motoryzacji. Dostrzegamy także trendy rozwoju
elektromobilności, stąd też pod koniec III kwartału wprowadziliśmy na rynek ładowarkę do pojazdów elektrycznych AC wallbox do
22 kW pod marką STAG, a obecnie prowadzimy działania mające na celu zwiększenie skali sprzedaży i rozszerzenie
funkcjonalności produktu. Rozwijamy również projekt magazynu energii, w I etapie do 30 kWh.
Biorąc pod uwagę pozycję walutową Spółki ewentualne dalsze umocnienie PLN wobec EUR i USD będzie działało negatywnie na
poziom sprzedaży eksportowej i realizowanych marż.
W 2025 roku koncentrujemy sna wzroście przychodów i rozwoju technologii będących motorem naszego sukcesu w przyszłości.
Podejmujemy działania mające na celu optymalizację struktury, poprawę procesów i efektywności kosztowej oraz kosztów
wytworzenia wyrobów dostosowując się do nowych uwarunkowań.
Spółka na bieżąco monitoruje czynniki istotne dla jej stabilności i rozwoju. Za kluczowe uznawane są następujące:
czas trwania i sposób zakończenia wojny w Ukrainie,
skutki sankcji nakładanych na Rosję,
dostępność i zmiany cen materiałów produkcyjnych i towarów oraz innych kosztów prowadzenia działalności,
kształtowanie się otoczenia makroekonomicznego, w szczególności w zakresie: cen ropy naftowej i różnicy cen paliw
konwencjonalnych w stosunku do autogazu, poziomu kursów walut na poszczególnych rynkach działania,
upowszechnienie autogazu jako paliwa ekologicznego,
kształtowanie się popytu na wyroby Spółki na rynkach, na których AC działa,
aktywność konkurencji na ważnych rynkach dla Spółki, w tym agresywną konkurencję ze strony producentów chińskich w
szczególności w krajach Azji Środkowej i utrudnioną w obowiązujących w tamtych uwarunkowaniach prawnych walkę z
podróbkami,
import samochodów używanych, stanowiących na większości rynków ważne źródło samochodów do konwersji na gaz;
poziom nasycenia infrastrukturą stacji paliwowych o możliwość tankowania autogazu oraz liczby warsztatów wykonujących
usługę montażu instalacji autogazu w państwach będących obecnymi lub potencjalnymi rynkami zbytu;
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
10
10
rozwój branży motoryzacyjnej, w tym rynku pojazdów niskoemisyjnych,
możliwość przełożenia wzrostu kosztów produkcji na ceny produktów Spółki na konkurencyjnym rynku,
inwestycje sprzedażowe w umocnienie pozycji rynkowej Spółki oraz świadomości marki instalacji gazowych STAG na rynku,
poprawę efektywności kosztowej,
realizację rozpoczętych projektów badawczo rozwojowych nad nowymi produktami oraz przygotowanie ich homologacji i
procesów produkcyjnych oraz sprawną komercjalizację.
2.3 Zagrożenia i ryzyka związane z pozostałymi miesiącami 2025 r.
AC S.A. prowadzi działalność gospodarczą w otoczeniu i warunkach, które niosą ze sobą szereg ryzyk.
Można je ująć w dwóch obszarach:
ryzyka makroekonomiczne i dotyczące branży oraz
ryzyka związane z działalnością prowadzoną przez Spółkę,
i podzielić na:
ryzyka o wyższym stopniu istotności lub prawdopodobieństwa wystąpienia oraz
ryzyka o mniejszym stopniu istotności lub prawdopodobieństwa wystąpienia
Istotnym ryzykiem, które ujawniło się pod koniec lutego 2022 r. jest ryzyko ograniczenia sprzedaży na rynek Ukrainy i zaprzestanie
sprzedaży do Rosji, w wyniku konfliktu rosyjsko – ukraińskiego i prowadzonej na terenie Ukrainy wojny. Pełne skutki handlowe i
gospodarcze konsekwencje konfliktu obecnie niepewne. Wiele krajów wprowadziło liczne sankcje przeciwko Rosji w celu
wywarcia presji ekonomicznej, co utrudnia prowadzenie eksportu, w tym transportu do krajów Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji
Centralnej.
Do kluczowych zagrożeń wpływających na działalność Spółki w najbliższym okresie można zaliczyć ryzyko niepokojów
politycznych, gospodarczych i finansowych, ryzyko niedoborów i wysokich cen materiałów produkcyjnych i towarów, ryzyko
konkurencji technologicznej, ryzyko niekorzystnych cen autogazu wobec paliw konwencjonalnych oraz ryzyko pojawiania się
nowych czy też stosujących agresywną polityką cenową konkurentów, w szczególności chińskich, nierzadko w postaci podróbek
wyrobów Spółki i związane z tym ryzyko spowolnienia sprzedaży w Azji Środkowej przy występujących w okresie zimowym
problemach z dostępnością gazu.
Dokonując sprzedaży i zakupów na rynkach zagranicznych Spółka narażona jest na ryzyko walutowe, które ogranicza w sposób
naturalny poprzez bilansowanie wpływów i wydatków w walutach, a także częściowo zabezpiecza.
Spółka identyfikuje i monitoruje w szczególności następujące ryzyka:
Ryzyka makroekonomiczne i dotyczące branży:
Ryzyka o wyższym stopniu istotności lub prawdopodobieństwa wystąpienia
Ryzyko napięć politycznych i konfliktów zbrojnych w niektórych regionach świata, w tym wojna w Ukrainie i Izraelu
Ryzyko związane z sytuacją makroekonomiczną w Polsce i na świecie
Ryzyko niekorzystnych cen autogazu LPG i CNG w relacji do innych paliw w skali świata
Ryzyko zmian polityki regulacyjnej dla autogazu, w tym wzrostu stawki podatku akcyzowego
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
11
11
Ryzyko zmian regulacji homologacyjnych montażu instalacji gazowych na poszczególnych rynkach działania
Ryzyko znaczącego wzrostu czynników produkcji: cen surowców, materiałów i energii, robocizny
Ryzyko walutowe
Ryzyko braku stabilności polskiego systemu prawnego i podatkowego
Ryzyko konkurencyjnej technologii napędzania pojazdów, w tym upowszechnienia samochodów niskoemisyjnych
Ryzyka o mniejszym stopniu istotności lub prawdopodobieństwa wystąpienia
Ryzyko katastrof klimatycznych w niektórych regionach świata
Ryzyko braku społecznej akceptacji dla samochodowych instalacji gazowych
Ryzyka związane z cyberbezpieczeństwem.
Ryzyka związane z działalnością prowadzoną przez AC S.A.:
Ryzyka o wyższym stopniu istotności lub prawdopodobieństwa
Ryzyko konkurencji technologicznej oferty Spółki
Ryzyko powstania uzależnienia od dystrybutorów na danym rynku
Ryzyko związane z podrabianiem produktów Spółki
Ryzyko kredytowe związane z należnościami handlowymi
Ryzyko opóźnienia wdrożenia nowych produktów
Ryzyko braku dywersyfikacji asortymentowej przychodów ze sprzedaży
Ryzyko konkurencji cenowej (zmian w wysokości marż)
Ryzyko związane z odpowiedzialnością za produkt wprowadzony do obrotu.
Ryzyka o mniejszym stopniu istotności lub prawdopodobieństwa wystąpienia
Ryzyka związane z akcjami Spółki
Ryzyko niezgodności Spółki z obowiązującymi przepisami prawnymi
Ryzyko niższego poziomu opłacalności własnej produkcji nowych wyrobów niż w założeniach
Ryzyko konkurencji ze strony producentów motoryzacyjnych
Ryzyko powstania uzależnienia od dostawców, ograniczeń lub braku ciągłości dostaw
Ryzyko awarii przemysłowej lub wadliwego wykonania procesu produkcyjnego
Ryzyko wizerunkowe
Ryzyko związane z uzyskiwaniem homologacji
Ryzyko producenckie (odpowiedzialności za produkt) oraz z tytułu rękojmi za wady produktów
Ryzyko niepożądanych lub nieuczciwych zachowań pracowników AC S.A. lub osób trzecich
Ryzyko związane z możliwością uznania stosowania praktyk ograniczających konkurencję
Ryzyko cofnięcia lub utraty dotacji
Ryzyko płynności
Ryzyko trudności w pozyskaniu pracowników, w tym wykwalifikowanej kadry pracowniczej oraz presja płacowa.
Raport kwartalny za III kw. 2025 r.
12
12
3. Pozostałe informacje
3.1 Stanowisko Zarządu odnośnie możliwości realizacji prognozy wyników
finansowych
Spółka nie opublikowała prognozy wyników finansowych.
3.2 Istotne postępowania sądowe
Zarówno w III kwartale 2025 roku, jak i pozostałych kwartałach 2025 r. AC S.A. nie była stroistotnych postępowań toczących
się przed sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej dotyczących
zobowiązań oraz wierzytelności emitenta lub jednostki od niego zależnej.
3.3 Transakcje z podmiotami powiązanymi
Zarówno w III kwartale 2025 roku, jak i pozostałych kwartałach 2025 r. AC S.A. i jednostki od niej zależne nie zawierały transakcji
z podmiotami powiązanymi na innych warunkach niż rynkowe.
3.4 Udzielone poręczenia kredytu, pożyczki, udzielone gwarancje
W raportowanym okresie AC S.A. i jednostki od niej zależne nie udzielały poręczeń kredytu lub pożyczki oraz łącznie jednemu
podmiotowi lub jednostce zależnej od tego podmiotu, dla których łączna wartość istniejących poręczeń byłaby znacząca.
Data Imię i nazwisko Stanowisko Podpis
7 listopad 2025 Katarzyna Rutkowska p.o. Prezes Zarządu
7 listopad 2025 Krzysztof Szymański
Wiceprezes Zarządu ds.
Operacyjnych
7 listopad 2025 Paweł Baraniuk
Wiceprezes Zarządu ds. Handlu i
Rozwoju