Newsletter

Program Agrarny: 30 lat współpracy PepsiCo z polskimi rolnikami

30.11.2023, 12:42aktualizacja: 30.11.2023, 12:48

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PepsiCo (1)
PepsiCo (1)
Wspólnie z rolnikami PepsiCo Polska świętuje 30 lat działania Programu Agrarnego firmy w Polsce. W 1993 r. podjęto współpracę z polskimi gospodarstwami w zakresie upraw i dostaw ziemniaków, która trwa do dzisiaj. Z polskich pól pozyskiwany jest najwyższej jakości surowiec do produkcji kultowych chipsów Lay’s. Codzienną pracę rolników wspiera Dział Agro PepsiCo Polska badając glebę, analizując potrzeby w zakresie wydajności upraw, przechowywania i dostaw ziemniaków, a także ich jakości. W ten sposób firma wnosi wkład w modernizację i rozwój polskiego sektora produkcji ziemniaka przemysłowego. Firma współpracuje obecnie z ponad 70 gospodarstwami w całej Polsce – 3 z nich uczestniczą w programie od początku.

Gospodarstwa rolne w Polsce zajmują się uprawą 10 różnych odmian ziemniaka chipsowego na łącznym areale ok. 5 500 ha. Najwięcej ziemniaków dostarczanych jest z Dolnego Śląska i Wielkopolski ‒ 90 000 ton rocznie. W ramach Programu Agrarnego, PepsiCo kontraktuje łącznie około 200 000 ton rocznie.

Gdy w 1993 roku otwarty został zakład PepsiCo w Grodzisku Mazowieckim produkujący chipsy, ziemniaki stały się niezbędnym surowcem. PepsiCo zainicjowało wówczas Program Agrarny. W czasach transformacji polskiej gospodarki większość rolników prowadziła małe gospodarstwa rolne, a wielu z nich mierzyło się z wyzwaniem sprostania twardym zasadom rynkowym i określenia strategii działania. Program Agrarny PepsiCo zapewniał rolnikom przede wszystkim przewidywalność biznesu w postaci gwarancji skupu po określonej cenie, co umożliwiało powiększanie i modernizowanie gospodarstw. Wsparcie firmy polegało również m.in. na kredytowaniu produkcji i inwestycji, wypożyczaniu sprzętu, przekazywaniu sadzeniaków oraz pomocy w zdobywaniu finansowania na rozwój technologii upraw czy logistyki dostaw oraz, przede wszystkim, na partnerstwie i dzieleniu się wiedzą. Początkowo zakład współpracował z kilkunastoma gospodarstwami rolnymi o łącznej powierzchni upraw ok. 880 ha.

„Przeczytałem w lokalnej gazecie, że firma PepsiCo buduje zakład na terenie Grodziska Mazowieckiego. Postanowiłem skontaktować się z ówczesnym Kierownikiem Działu Agro i po tym spotkaniu rozpoczął się mój kontakt z uprawą ziemniaka na chipsy. To była bardzo nowatorska produkcja w tamtym czasie” – powiedział Edward Nalepa, rolnik współpracyjący z PepsiCo Polska od czasu uruchomienia Programu Agrarnego.

„Doceniamy to, że PepsiCo poświęciło dużo energii i pieniędzy na edukowanie nas ‒ dostawców. Jako producenci mamy świadomość, że ziemniaki dostarczane do zakładu muszą być najwyższej jakości, żeby zapewnić jak najlepszą jakość chipsów” ‒ powiedział Zygmunt Czarniak, rolnik, współpracujący z PepsiCo od samego początku trwania Programu.

„Partnertwo z PepsiCo dało mi pewność i bezpieczeństwo, które pozwoliły mi rozwijać moje gospodarstwo. Nauczyliśmy się nowych sposobów uprawy najwyższej jakości ziemniaków od najlepszych agronomów. To był strzał w dziesiątkę! Myślę, że nasze gospodarstwo to przykład sukcesu polskiego rolnictwa. Jestem dumny, że mój syn Dariusz będzie kontynuował moje dzieło” – powiedział Roman Sendecki, rolnik, również współpracujący z PepsiCo Polska od 1993 roku.

W ramach Programu Agrarnego PepsiCo otacza uczestniczących w nim rolników opieką merytoryczną poprzez dedykowany im Dział Agro, który wspiera ich w codziennej pracy i prowadzeniu wydajnej gospodarki rolnej.

„Obecnie Program Agrarny wykorzystuje nowoczesny system informatyczny, który rejestruje sposób prowadzenia upraw np. ich nawożenie i nawodnienie. Ziemniaki uprawiane są pod kontrolą nowoczesnych urządzeń sterujących. Dzięki uzyskanym w ten sposób informacjom rolnicy mogą jeszcze efektywniej planować swoje przyszłe uprawy” ‒ powiedział Krzysztof Stańkowski, kierownik Działu Agro w PepsiCo Polska.

Ziemniaki z gospodarstw rolnych z całej Polski dostarczane są do dwóch zakładów PepsiCo produkujących chipsy ziemniaczane. Zakład w Grodzisku Mazowieckim to pierwszy zakład firmy w Polsce i jeden z największych i najnowocześniejszych ośrodków produkcyjnych w strukturach firmy w Europie. Największy i najbardziej zrównoważony środowiskowo zakład firmy w Unii Europejskiej powstał w maju 2023 roku w Świętem k. Środy Śląskiej.

„Program Agrarny opiera się na zrównoważonym rolnictwie, które jest elementem naszej strategicznej transformacji PepsiCo Positive (Pep+). Jej trzy filary to neutralność klimatyczna, pozytywne rolnictwo oraz pozytywne wybory dla planety i konsumentów. PepsiCo stawia na rolnictwo regeneracyjne jako odpowiedź na aktualne zagrożenia dla światowego systemu żywnościowego i klimatu. – dodaje Krzysztof Stańkowski – Jest to zestaw praktyk rolnych, które przyczyniają się do odbudowy ekosystemów i zapewniają poprawę stanu i żyzności gleb, redukcję emisji, poprawę stanu wododziałów oraz zwiększanie bioróżnorodności. Dzięki ich stosowaniu poprawia się zdrowotność gleby, jest ona bardziej wydajna i będzie mogła służyć także przyszłym pokoleniom”.

Program Agrarny wniósł znaczący wkład w zmodernizowanie polskiego rolnictwa, a także zrewolucjonizował życie i sposób pracy rolników dostarczających najwyższej jakości surowiec do produkcji chipsów. Efektami udziału w Programie Agrarnym są wysoka wydajność upraw, a także większe gospodarstwa, zatrudniające podwykonawców oraz stale inwestujące w rozwój i zwiększające zyski.

PepsiCo

Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie sięgają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej się oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez marki Lays, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker i SodaStream, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2020 roku ponad 70 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertę produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z legendarnych marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.

W swoich działaniach PepsiCo kieruje się wizją „Winning with PepsiCo Positive (pep+)”, która wskazuje drogę do uzyskania pozycji światowego lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. pep+ to nowa, strategiczna transformacja PepsiCo w kierunku zrównoważonego rozwoju, obejmująca wszystkie obszary działalności firmy, która skupia się wokół dążenia do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa i budowania wartości w granicach stawianych przez planetę oraz inspirowania pozytywnych zmian dla Ziemi i jej mieszkańców. Więcej informacji na temat PepsiCo jest dostępnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy www.pepsicopoland.com.

KONTAKT:
PepsiCo Polska
Julian Krzyżanowski
Menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w PepsiCo
e-mail: julian.krzyzanowski@pepsico.com 
tel.: + 48 782 892 258

Źródło informacji: PepsiCo

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 30.11.2023, 12:42
Źródło informacji PepsiCo
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ