Newsletter

Nauka i technologie

Co drugi nastolatek kliknął w link, który okazał się scamem. Polska młodzież ledwo zalicza egzamin z fact-checkingu

25.09.2023, 08:00aktualizacja: 28.09.2023, 11:47

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Santander Bank Polska
Santander Bank Polska
  • 80% nastolatków w wieku 16-18 lat otrzymało kiedyś wiadomość z podejrzanym linkiem.
  • Zaledwie połowa badanych nastolatków sprawdza prawdziwość informacji znalezionych w sieci.
  • Głównym źródłem wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa dla młodszych nastolatków jest dom i szkoła, a dla starszych TikTok i YouTube.

Z badania przeprowadzonego dla projektu Finansiaki realizowanego przez Santander Bank Polska, wynika, że starsi nastolatkowie w wieku 16-18 lat wiedzę o bezpieczeństwie w sieci czerpią głównie ze źródeł internetowych (65%), takich jak YouTube (43%) i TikTok (41%). Dla młodszych autorytetem w tym temacie są rodzice (61%) i nauczyciele (55%).

Rodzice natomiast najczęściej czerpią wiedzę na temat bezpieczeństwa w sieci z portali internetowych (61%) i telewizji (41%).

Załącznik 1

Zagrożenia w sieci - czego obawiają się nastolatkowie?

Kiedy mowa o bezpieczeństwie i zagrożeniach związanych z korzystaniem z Internetu, nastolatkowie w wieku 16-18 lat boją się najbardziej kradzieży pieniędzy (73%) i wycieku danych (63%), a młodsi (12-15 lat) wykorzystania wizerunku (64%) i zajęcia środków na koncie (63%). Jeśli chodzi o dorosłych, to niemal 80% badanych rodziców przyznaje, że boi się kradzieży pieniędzy, tożsamości i wycieku danych. Młodsi nastolatkowie niemal 2 razy częściej niż starsi obawiają się również hejtu w Internecie i cyberprzemocy.

Załącznik 2

Egzamin z fact-checkingu

Wraz z wiekiem u nastolatków rośnie potrzeba weryfikowania informacji znalezionych w sieci - 55% respondentów wieku 12-15 lat i 61% w wieku 16-18 lat zawsze lub często sprawdza prawdziwość przeczytanych informacji. Odsetek nastolatków, którzy nie mają nawyku sprawdzania wiarygodności treści z Internetu, jest jednak wysoki.

Jeśli chodzi o sposób sprawdzania wiarygodności informacji, badani w wieku 16-18 lat, podobnie jak dorośli, najczęściej czytają, co inne znane media piszą na dany temat (68%) i weryfikują źródła (65%). Młodsi natomiast częściej pytają członków rodziny (48%) lub znajomych i przyjaciół (38%).

Załącznik 3

Ponad połowa nastolatków kliknęła w niebezpieczny link

Weryfikując, czy link jest bezpieczny, wszyscy badani zgadzają się, że najważniejsze jest sprawdzenie, czy nadawca wiadomości jest im znany. Jednak to nie wystarczy - popularnym rodzajem scamu, który ma na celu wyłudzenie danych lub kradzież pieniędzy, jest podszywanie się pod czyjeś konto w mediach społecznościowych. Aż 80% badanych w wieku 16-18 lat otrzymało podejrzaną wiadomość w mediach społecznościowych od znajomego, który padł ofiarą hakera, a 31% z nich przyznało się do kliknięcia w przesłany link. W przypadku dzieci w wieku 12-15 lat, 43% badanych otrzymało tego typu wiadomość, a 21% kliknęło w niebezpieczny link.

Michał Mazur z Departamentu Zarządzania Cyberbezpieczeństwem i Ryzykiem IT w Santander Bank Polska wyjaśnia, że scam przyjmuje różne formy, od fałszywych wiadomości po oszustwa telefoniczne. Aby się przed nim obronić, warto być czujnym i nigdy nie udostępniać wrażliwych danych nieznanym osobom lub firmom. Jak pokazuje badanie - ponad 50% nastolatków kliknęło w niebezpieczny link zawarty w wiadomości od znajomego. Dlatego tak ważne jest uczenie młodych ludzi, aby nie otwierali podejrzanych wiadomości i weryfikowali ich nadawcę. Ważne jest, by zwracali uwagę, czy ktoś nie próbuje ich nakłonić do kliknięcia w link lub otwarcia załącznika i wytwarza przy tym presję czasu lub grozi jakimiś konsekwencjami.

Załącznik 4

Źródło informacji: Santander Bank Polska

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 25.09.2023, 08:00
Źródło informacji Santander Bank Polska
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ