Newsletter

Analitycy: dynamika sprzedaży samochodów wyhamowała

23.09.2018, 21:20aktualizacja: 23.09.2018, 21:20

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Sierpniowe dane GUS o sprzedaży detalicznej zaskoczyły wyhamowaniem sprzedaży detalicznej samochodów, pomimo wysokiego wzrostu liczby zarejestrowanych pojazdów - uważają analitycy.

GUS poinformował w piątek, że sprzedaż detaliczna wzrosła nominalnie w sierpniu o 9,0 proc. , a w ujęciu realnym wzrosła w sierpniu o 6,7 proc. Przedsiębiorstwa handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami zanotowały spadek dynamiki wzrostu sprzedaży. O ile bowiem wzrost sprzedaży detalicznej w sierpniu wyniósł w tych firmach 11,0 proc., to w lipcu wzrost ten sięgał 16,7 proc.

Analitycy BOŚ Banku wskazali w swoim raporcie, że pewnym czynnikiem niepewności co do krótkoterminowych prognoz sprzedaży są wyniki sprzedaży samochodów. Ich zdaniem dane przedstawione wcześniej przez firmę Samar dotyczące rejestracji nowych samochodów wskazały na rekordowy wzrost w okresie wakacyjnym (ponad 60 proc. rok do roku w sierpniu), co powszechnie jest wiązane z wejściem w życie pierwszego września nowych, bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących pomiarów zużycia paliwa i emisji spalin przez samochody.

"W statystykach dotyczących sprzedaży detalicznej, przyspieszenie dynamiki sprzedaży samochodów w okresie wakacyjnym było jedynie umiarkowane. Taką sytuację, tj. sporą rozbieżność pomiędzy szeregami danych dotyczących sprzedaży samochodów i rejestracji samochodów można tłumaczyć np. finansowaniem ich zakupu przez firmy leasingiem lub dokonaniem pierwszej rejestracji samochodów przez dilerów samochodowych. Gdyby jednak wpływ zmian regulacyjnych na wyniki sprzedaży był silniejszy, spowolnienie dynamiki sprzedaży we wrześniu może być silniejsze" - wyjaśnili analitycy z BOŚ Banku.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ pad/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 23.09.2018, 21:20
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ