Newsletter

BIG InfoMonitor: zadłużenie branży e-commerce wzrosło do 231 mln zł

16.12.2019, 08:10aktualizacja: 16.12.2019, 08:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Liczba firm z sektora e-commerce z zaległościami zwiększyła się w ciągu trzech kwartałów tego roku o jedną trzecią, a niespłacone zadłużenie sklepów internetowych w bazach BIG InfoMonitor oraz BIK wzrosło do blisko 231 mln zł.

Według danych BIG InfoMonitor oraz BIK, na koniec III kw. 2019 niespłacone zobowiązania wobec kontrahentów i banków miało 4 tys. 277 firm z branży handlu elektronicznego, co oznacza, że od początku roku przybyło ich blisko 1,2 tys. Łączne zaległości tej branży wobec banków i partnerów biznesowych - czyli płatności przeterminowane o minimum 30 dni, na co najmniej 500 zł - to 230,6 mln zł.

Od stycznia 2019 r., jak wyliczył BIG, pojawiło się ponad 78 mln zł nowych długów. Według ekspertów biura przestrogą dla dostawców powinno być to, że szybciej przybywa zadłużenia pozakredytowego niż kredytowego. Stanowi ono również większość zaległości.

Jak wskazał PAP prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, kłopoty z zaległymi zobowiązaniami wobec banków i kontrahentów dotyczą 4,9 proc. firm e-commerce. "To wciąż mniej niż wynosi średnia dla polskiej gospodarki, która kształtuje się na poziomie 6,2 proc., ale niestety branża szybko nadrabia dystans" - ocenił. Według niego prognozy mówiące o tym, że ten rynek osiągnie dojrzałość ok. 2030 r., kusi wielu nowych graczy do podejmowania ryzyka. "Nie każdemu się udaje, dlatego dostawcy powinni być ostrożni" - podkreśla.

Potwierdza to analiza wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska, na którą powołują się eksperci BIG InfoMonitor. Wynika z niej, że blisko trzy czwarte podmiotów na rynku znajduje się w słabej kondycji finansowej (z czego 7,5 proc. w bardzo słabej). To o połowę więcej niż rok wcześniej. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ drag/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 16.12.2019, 08:10
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ