Newsletter

2025: Branża TSL w turbulencjach, DKV Mobility wzmacnia cyfryzację i wspiera przewoźników w czasach regulacyjnych zmian

17.12.2025, 09:00aktualizacja: 17.12.2025, 09:00

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

DKV Mobility (1)
DKV Mobility (1)
Rok 2025 upływa pod znakiem poważnych wyzwań dla branży TSL w Polsce. Według analiz rynkowych cały sektor znajduje się obecnie w fazie stabilizacji o ograniczonej dynamice. Nie generuje wyraźnych wzrostów, ale nie notuje dalszych pogłębień spadków. Choć końcówka roku przyniosła sezonowe ożywienie, ogólna kondycja branży pozostaje słabsza niż w latach wcześniejszych.

W tym wymagającym otoczeniu DKV Mobility, wiodąca platforma B2B w zakresie płatności i rozwiązań dla transportu drogowego, konsekwentnie rozszerza ofertę o nowe, zaawansowane narzędzia cyfrowe i wspiera przewoźników w dostosowaniu do dynamicznie zmieniającego się prawa oraz realiów rynkowych.

TSL 2025: wolumeny w dół, zadłużenie w górę

Najważniejsze wskaźniki rynkowe potwierdzają, że 2025 rok przyniósł liczne turbulencje branży transportowej.

  • Zatrudnienie w transporcie spadło z 10,29% w styczniu 2024 r. do 10,10% w połowie 2025 r., co sygnalizuje ochłodzenie rynku pracy (według danych Polskiego Funduszu Rozwoju).
  • Wolumeny w transporcie samochodowym w I półroczu 2025 r. zmniejszyły się aż o 13,4% r/r, co potwierdza dalsze pogłębianie spadków (według danych Głównego Urzędu Statystycznego).
  • W I kwartale 2025 r. branża zanotowała kolejne obniżki m.in. w transporcie samochodowym -14,4% (według danych Głównego Urzędu Statystycznego).
  • Zadłużenie firm TSL osiągnęło poziom 16,4 mld zł, co jest jednym z najwyższych wyników w historii (według danych Krajowego Rejestru Długów)

„Ten rok pokazał, jak trudne jest prowadzenie działalności transportowej w środowisku rosnących kosztów, spadku wolumenów i bezprecedensowego zadłużenia sektora. Przewoźnicy funkcjonują dziś w warunkach, które wymagają wysokiej efektywności operacyjnej przy jednoczesnym błyskawicznym wdrażaniu narzędzi cyfrowych i automatyzacji procesów. Rok 2025 był dla DKV Mobility czasem intensywnej cyfryzacji usług oraz wzmacniania interoperacyjności opłat drogowych. Nowe rozwiązania takie jak DKV TMS czy DKV Fleet Management Software a także uruchomienie systemu EETS w Czechach ułatwiają życie kierowcom i zarządzającym flotami” - Anna Biekionis, Country Manager DKV Mobility. 

DKV Mobility wzmacnia ofertę cyfrową: DKV TMS i DKV FMS

W 2025 r. DKV Mobility rozszerzyło swoją ofertę o dwa kluczowe narzędzia cyfrowe: DKV Transport Management Software (DKV TMS) oraz DKV Fleet Management Software (DKV FMS). System typu TMS pozwala firmom centralnie zarządzać zleceniami transportowymi, monitorować trasy i lepiej wykorzystywać flotę, a dzięki pełnej integracji z DKV Cockpit i aplikacją DKV usprawnia cały łańcuch operacji od planowania po rozliczenia.

DKV FMS zapewnia z kolei jedną platformę do zarządzania pojazdami, kierowcami i dokumentacją, oferując automatyczne przypomnienia o przeglądach, kontrolach oraz rozliczaniu kosztów. Narzędzie wspiera firmy w spełnianiu wymogów compliance i jest stale rozwijane o kolejne funkcje.

Czechy: opłaty drogowe w systemie EETS dostępne od października 2025 r.

Istotnym wydarzeniem roku 2025 było uruchomienie przez DKV Mobility obsługi czeskich opłat drogowych w ramach Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS). Dzięki temu polscy przewoźnicy mogą korzystać z jednego urządzenia pokładowego w wielu krajach, łatwiej zarządzać płatnościami i zwiększać efektywność operacyjną podczas przejazdów międzynarodowych.

Wyzwania legislacyjne 2026: cyfryzacja, emisje i zaostrzone kontrole

Najbliższe dwa lata przyniosą branży wyjątkowo intensywny okres zmian prawnych. Od 2026 r. sektor transportu zostanie objęty systemem ETS2, w ramach którego firmy będą zobowiązane do monitorowania i raportowania emisji pojazdów, co stanowi przygotowanie do zakupu uprawnień od 2027 r. Równolegle w pełni operacyjny stanie się unijny system ICS2, zaostrzający obowiązki w zakresie kontroli bezpieczeństwa przesyłek i wymagający pełnej integracji systemów TMS oraz ERP.

W 2026 r. ruszy również faza przygotowawcza do wdrożenia elektronicznych dokumentów przewozowych zgodnych z regulacjami eFTI, co wymusi na firmach logistycznych i przewoźnikach inwestycję w certyfikowane platformy IT. Dodatkowo branżę czekają kolejne konsekwencje Pakietu Mobilności, w tym nowe zasady delegowania kierowców, wyższe wymogi reputacyjne, obowiązek tachografów G2V2 oraz pełna operacyjność systemu SENT z zaostrzoną kontrolą przewozów towarów wrażliwych. Wszystko to powoduje, że 2026 rok będzie dla przewoźników czasem intensywnej cyfryzacji i konieczności precyzyjnego dostosowania procedur operacyjnych do rozwijających się ram regulacyjnych.

Źródło informacji: DKV Mobility

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 17.12.2025, 09:00
Źródło informacji DKV Mobility
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ