Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Blokady portów i zerwane łańcuchy dostaw spowodowane restrykcjami związanymi z koronawirusem, szczególnie na kierunkach azjatyckich, sprawiły że w pandemii i później nasiliło się zjawisko lokowania w Europie m.in. magazynów dystrybucyjnych. Producenci i dystrybutorzy postawili wtedy na dywersyfikację źródeł towarów i materiałów do produkcji, zwłaszcza w branżach, które wcześniej były najbardziej uzależnione od dostaw z Azji. Skorzystała na tym m.in. Polska.
„Cały sektor automotive, który opierał swoją produkcję na komponentach z Chin, nagle stanął w obliczu braku dostaw. Gdy tylko było to możliwe, producenci uruchamiali więc dodatkową powierzchnię magazynową w Europie, m.in. w Polsce, i robili zapasy. Często nawet 2-3 razy większe niż wcześniej i ulokowane w kilku miejscach na wypadek kolejnych blokad” - mówi Rafał Woźniak dyrektor operacyjny na Polskę, FM Logistic.
Duże zapasy robili też dystrybutorzy produktów sezonowych, którzy bali się, że z powodu blokad w transporcie ich towar utknie w Azji i nie sprzedadzą go w odpowiednim momencie.
„W pandemii liczyła się przede wszystkim elastyczność. Szybka reakcja na zmieniające się potrzeby klientów była często kluczowa dla ich dalszego funkcjonowania” - dodaje Woźniak.
E-commerce w centrum Europy
Pandemiczne ograniczenia mamy już za sobą, ale trend związany z reorganizacją łańcuchów dostaw i nearshoringiem nadal się utrzymuje, a argumentów na korzyść inwestowania w naszym kraju wciąż nie brakuje. Przedsiębiorcy już dawno zauważyli, że Polska ze względu na swoją lokalizację, bardzo dobrą sieć kanałów transportowych, silną branżę TSL oraz optymalne koszty (zarówno czynszów magazynowych, jak i zatrudnienia) to atrakcyjna lokalizacja. Nie tylko jako alternatywa na czas pandemii, ale też dla fabryk i magazynów centralnych. Wzmożone inwestycje widać szczególnie przy zachodniej granicy, gdzie swoje zakłady produkcyjne przenoszą głównie firmy niemieckie.
„Wszystko ze względu na koszty wytworzenia produktu oraz łatwiejszy dostęp do pracowników. Aktualnie obsługujemy niemieckiego klienta, który całą swoją dystrybucję B2C na Polskę i Niemcy zdecydował się realizować z naszego kraju” - mówi Rafał Woźniak.
Rozwój e-commerce w połączeniu z szukaniem optymalizacji kosztów sprawia, że lokowanie magazynów B2C w Polsce jest coraz popularniejsze. Obsługa klientów indywidualnych stawia jednak przed polskimi operatorami niemałe wyzwania.
„Na realizację zamówienia, od jego otrzymania do dostarczenia paczki do adresata, mamy 3 dni, a mówimy tu o odbiorcach rozsianych w dwóch krajach. Spełnienie takich wymagań jest możliwe tylko dzięki rozwojowi, jaki miał miejsce w polskiej branży TSL w ostatnich latach. Mamy wysokiej jakości specjalistów, rozbudowaną sieć dystrybucyjną i coraz lepszą infrastrukturę” - zauważa ekspert z FM Logistic.
Przenoszona produkcja wymaga dobrej logistyki
Stabilna sytuacja gospodarcza Polski, szczególnie na tle innych krajów, skutkuje w ostatnich miesiącach wzrostem liczby przetargów na obsługę logistyczną podmiotów, które zdecydowały się przenieść działalność do naszego kraju. Niższe niż w sąsiednich krajach koszty, wysoka jakość obsługi i dobre perspektywy rozwoju znów stały się naszymi kluczowymi przewagami. Dla branży TSL oznacza to nowe możliwości.
„Przenoszenie fabryk oznacza konieczność przeniesienia całej infrastruktury, ale też zapewnienie dostaw, np. materiałów do produkcji. Po uruchomieniu potrzebny jest regularny transport z i do fabryki, magazynowanie i dystrybucja, także zagraniczna. Poza tym kluczowe fabryki w Polsce wymagają tworzenia centrów dystrybucyjnych, hubów co-packingowych i wielu innych usług świadczonych przez operatorów logistycznych. Światowi inwestorzy wymagają jednak dużego doświadczenia. Cenią know-how i możliwości jakie daje im współpraca z operatorem” - wyjaśnia Rafał Woźniak.
To, jak duże znaczenie ma wybór partnera logistycznego, widać obecnie w branży FMCG. Ograniczone z powodu inflacji wydatki konsumentów mocno wpłynęły na ten sektor. Większość producentów chwali się wprawdzie wzrostem obrotów, ale jest on spowodowany wyższą ceną, a nie liczbą sprzedanych produktów. Przedsiębiorcy, którzy poszli nieco pod prąd i zamiast ciąć koszty marketingowe zainwestowali w aktywną promocję, mogą teraz mówić nie tylko o wzroście obrotów, ale też o wysokich wolumenach sprzedaży.
„Wspieraliśmy klientów w akcjach promocyjnych, wymagających działań co-packingowych. Odważne działania zaowocowały wejściem do nowych kanałów sprzedaży i dotarciem do nowych odbiorców. Dzięki temu klienci przeszli przez trudny handlowo okres nie tylko bez szwanku, ale odnosząc kolejne sukcesy” - dodaje ekspert z FM Logistic.
Przewagą międzynarodowa skala
Inwestorzy coraz częściej patrzą na państwa Unii Europejskiej jak na jeden organizm. Operatorzy logistyczni, którzy aktywnie działają w wielu krajach, mają w tej sytuacji przewagę.
„Jako międzynarodowa grupa jesteśmy dla klientów naszych spółek w innych krajach naturalnym pierwszym wyborem i partnerem do rozmowy. Przedsiębiorcy wiedzą bowiem, że mogą liczyć na najwyższej jakości obsługę, kompleksowy serwis i wsparcie w każdym z krajów, gdzie działa FM Logistic. Co więcej, zaczynają pojawiać się przetargi na kompleksową obsługę w wielu krajach i dzięki temu, że w ramach grupy działamy na trzech kontynentach możemy zapewnić takie usługi” - mówi ekspert.
Obecność na wielu rynkach to jednak jeszcze inna przewaga. Pozwala ona bowiem przenosić biznes klienta etapami i rozszerzać zakres świadczonych usług wraz z jego rosnącymi potrzebami. W tym przypadku sprawdza się powiedzenie, że małe jest piękne, ale duże więcej może.
Z uwagą patrząc na wschód
Zainteresowanie lokowaniem biznesów w Polsce motywowane jest też sytuacją geopolityczną. Wszyscy w napięciu czekają na zakończenie wojny, która od ponad 2 lat toczy się za naszą wschodnią granicą. Będzie to nie tylko koniec dramatycznej sytuacji w Ukrainie, ale też początek jej odbudowy. Według Banku Światowego odbudowa ta w ciągu najbliższej dekady może pochłonąć 486 miliardów dolarów [2]. Zniszczone ukraińskie przedsiębiorstwa nie poradzą sobie z tym same.
„Widać, że firmy już przygotowują się na ten moment. Budują magazyny w Polsce i czekają na sygnał. Są to np. producenci armatury czy materiałów budowlanych. Już teraz są gotowi do obsługi wschodniego sąsiada Polski, ale przy okazji prowadzą z naszego kraju dystrybucję w inne rejony Europy” - mówi Rafał Woźniak. Inwestorzy, którzy chcą wziąć udział w tym ogromnym przedsięwzięciu, muszą trzymać rękę na pulsie i być w pobliżu, gdy zapali się zielone światło.
Przenoszenie fabryk i magazynów do Polski stanowi znaczącą szansę dla operatorów logistycznych. Dzięki strategicznemu położeniu, rozwiniętej infrastrukturze oraz korzystnym kosztom operacyjnym, Polska staje się kluczowym punktem na logistycznej mapie Europy. Jednak, aby w pełni wykorzystać te możliwości, operatorzy muszą stawić czoła licznym wyzwaniom i aktywnie wdrażać innowacyjne rozwiązania, które zapewnią im przewagę konkurencyjną.
[1] https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/inwestycje-zagraniczne
[2] https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2024/02/15/updated-ukraine-recovery-and-reconstruction-needs-assessment-released
Źródło informacji: FM Logistic
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.06.2024, 06:30 |
Źródło informacji | FM Logistic |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE