Newsletter

BIG InfoMonitor: przed firmami najtrudniejsze miesiące w roku

07.09.2016, 15:07aktualizacja: 07.09.2016, 15:07

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Zbliża się najtrudniejszy okres dla firm zmagających się z opóźnieniami płatności za sprzedawane towary i usługi. Z badań i analiz BIG InfoMonitor wynika, że 43 proc. mikro, małych i średnich firm zwyczajowo doświadcza spiętrzenia nieopłaconych faktur w grudniu i styczniu. Dla wielu trudny okres rozpoczyna się już w listopadzie i kończy dopiero w marcu. Choć odsetek firm z tego typu kłopotami maleje, to zjawisko jest powszechne, bowiem zatory płatnicze nadal ma niemal połowa firm.

35 proc. mikro, małych i średnich firm odczuwa problem nieterminowych płatności odbiorców przez cały rok, 22 proc. nie umie ich bezpośrednio powiązać z konkretnymi okresami, pozostałe 43 proc. wskazuje na rosnące kłopoty z płatnościami kontrahentów na przełomie roku - wynika z badania Millward Brown przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor.

Firmy nie mają złudzeń, że kontrahenci przesuwający termin płatności finansują w ten sposób swoją działalność. Takiego zdania jest 76 proc. ankietowanych przedsiębiorców, o 5 pkt. proc. więcej niż w zeszłym roku.

"Doświadczenia naszych klientów potwierdzają opinie ankietowanych. Spora część polskich przedsiębiorców kredytuje się kosztem innych firm, dzięki czemu nie płaci odsetek od kredytu i ma darmowe finansowanie. Pogarsza w ten sposób płynność finansową wykorzystywanego przedsiębiorstwa i zmusza je do nabywania umiejętności windykacyjnych" - ocenił Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor podczas trwającego w Krynicy XXVI Forum Ekonomicznego.

Grzelczak przypomniał, że od 2013 roku obowiązuje w Polsce unijna dyrektywa, która pozwala naliczać karne odsetki po trzydziestym dniu wymagalności faktury oraz obciążać firmę-dłużnika kosztami windykacji do równowartości 40 EUR. Jednak przedsiębiorcy w Polsce bardzo rzadko ją wykorzystują, gdyż "boją się utraty relacji handlowych". Dlatego, 61 proc. badanych chciałoby odgórnego nakazu naliczania odsetek ustawowych. Najlepiej gdyby robiły to automatycznie programy finansowo-księgowe.

"Przedsiębiorcy na tyle mają dość nierzetelności kontrahentów, z powodu której popadają w spiralę długów wobec swoich partnerów biznesowych, pracowników czy Skarbu Państwa, że gotowi są też poprzeć wprowadzenie przez państwo zakazu wliczania w koszty podatkowe faktur przeterminowanych o ponad 30 dni" - dodaje prezes BIG InfoMonitor.

Większość firm chciałaby, aby przedsiębiorstwa, które przekraczają 30-dniowy termin płatności nie miały możliwości uznawania faktury za koszt podatkowy i nie mogły na jej podstawie odliczać VAT-u, czy też obniżać podatku dochodowego. Taki sposób mobilizowania do rzetelnych zachowań poparło 52 proc. ankietowanych mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Z analiz BIG InfoMonitor wynika, że wśród przedsiębiorstw, które doświadczają problemów ze ściąganiem należności, 4 na 10 ma kłopoty z zachowaniem płynności finansowej. W efekcie nie są w stanie płacić w terminie blisko 40 proc. swoich zobowiązań i w ten sposób przekazują problem na następne firmy.

"Pocieszające jest, że nieco poprawia się sytuacja w budownictwie oraz w firmach zatrudniających do dziewięciu pracowników, które są najbardziej narażone na kłopoty" - powiedział Sławomir Grzelczak, prezes Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm. BIG InfoMonitor umożliwia dostęp do baz: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich, dzięki czemu stanowi platformę wymiany informacji pomiędzy sektorem bankowym i pozostałymi sektorami gospodarki. Oferuje również sektorowi bankowemu i przedsiębiorcom narzędzia do weryfikowania wiarygodności płatniczej klientów i kontrahentów oraz wspiera ich w odzyskiwaniu zaległych należności. BIG InfoMonitor jest spółką zależną sektora bankowego - poprzez Biuro Informacji Kredytowej - swojego głównego akcjonariusza.

Biuro Informacji Kredytowej (BIK) działa od 1997 r. i jest największym w kraju zbiorem danych o historii kredytowej klientów banków i SKOK-ów, dotyczących 100 proc. rynku kredytowego w Polsce i znacznej części rynku firm pożyczkowych. W BIK zgromadzone są informacje o 137 mln rachunków należących do 23 mln klientów indywidualnych. W ciągu ponad 18 lat działalności BIK udostępnił swoim użytkownikom ponad 380 mln raportów kredytowych.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
Data publikacji 07.09.2016, 15:07
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ