Newsletter

Brak edukacji społecznej i kierowanie się modą zamiast użytecznością - to bariery rozwoju GOZ w Polsce

06.09.2024, 11:34aktualizacja: 06.09.2024, 11:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fundacja Instytut Studiów Wschodnich
Fundacja Instytut Studiów Wschodnich
Aby gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) stała się powszechna, niezbędna jest edukacja - wskazywali uczestnicy debaty, która odbyła się podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu w dniach 3-5 września 2024 r. „Upowszechnieniu GOZ nie pomaga bariera mentalna, sprawiająca, że chcemy nowych rzeczy, ale nie patrzymy na nie pod kątem ich użyteczności, tylko kierujemy się modą” - powiedział Michał Gaweł, prezes zarządu Fundacji 2.0.

Przedstawiciele branży e-commerce w czasie panelu dyskusyjnego „Zielona przyszłość e-commerce: Jakie są najbardziej obiecujące strategie włączania zasad gospodarki obiegu zamkniętego do modeli biznesowych e-commerce?” zastanawiali się m.in. jaka jest rola produktów „z drugiej ręki” w kształtowaniu rynku e-commerce oraz jakie są główne bariery i szanse rozwojowe dla rynku obiegu zamkniętego w kontekście e-commerce?

Gospodarka obiegu zamkniętego to model produkcji i konsumpcji polegający na tym, że surowce i towary są przetwarzane, współdzielone. Odejście od podejścia – weź – wyprodukuj - użyj - wyrzuć.

„Misją Fundacji 2.0 jest promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez edukację i wsparcie biznesu w obszarach gospodarki obiegu zamkniętego oraz ESG. Naszym celem jest tworzenie pozytywnych zmian w gospodarce, współpraca z instytucjami rządowymi” – wyliczał Michał Gaweł, prezes zarządu Fundacji 2.0.

Wskazał, że w Unii Europejskiej rocznie powstaje 2,2 mld ton odpadów rocznie. Każdy Europejczyk zużywa 14 ton surowców i generuje 5 ton odpadów. GOZ przynosi gospodarce korzyści. Według analiz dzięki wprowadzeniu zasad gospodarki obiegu zamkniętego do 2030 r. powstanie 700 tys. nowych miejsc pracy. W krajach, które wprowadzą GOZ, mówi się o 0,5 proc. wzrostu PKB.

Wojciech Bryczek, prezes zarządu spółki Miglo zauważył, że GOZ w e-commerce to szansa na oszczędności. Opakowania to duża i ważna część handlu internetowego: jeśli będą zwrotne, dostaną drugie życie, a przedsiębiorcy zanotują zyski.

W opinii ekspertów, aby gospodarka obiegu zamkniętego stała się powszechna, niezbędna jest edukacja.

„Istnieje bariera mentalna. Chcemy nowych rzeczy, nie patrzymy pod kątem użyteczności a mody. A przecież przedmiotów nie trzeba co chwilę wymieniać” - zauważył Michał Gaweł.

Innym ważnym problemem jest niemożność naprawy urządzeń np. gospodarstwa domowego.

„Sytuację może zmienić wprowadzenie unijnej dyrektywy, która wprowadzi obowiązek zapewnienia przez producenta dostępu do części zamiennych przez 10 lat i do schematów do naprawy” – zauważył Wojciech Bryczek.

Pod patronatem Fundacji przy współpracy biznesu powstaje duża platforma e-commerce, która wkrótce będzie miała swoją premierę. Platforma dedykowana dla produktów, które dostaną drugie życie wpisując się w zasady GOZ.

„Ważne jest, żeby urządzenia dłużej żyły, używane wiertarki czy pralki to ciągle pełnoprawne urządzenia” – przekonywał Michał Gaweł.

Szymon Kosiński, przewodniczący rady nadzorczej Fundacji Sarigato zauważył, że w obszarze GOZ brak liderów rynkowych pokazujących wzorce postępowania w różnych branżach. Jego zdaniem na rynku nie ma za kim podążać.

„Gospodarka obiegu zamkniętego to biznes. Ale przed nami wiele działań edukacyjnych i praca, żeby pokazać przedsiębiorcom, co można zrobić i na czym można zarobić” – podsumował Łukasz Rut, dyrektor ds. rozwoju Regionalnego Centrum Technologii i Wiedzy Interior.

Forum Ekonomiczne w Karpaczu jest największą w Europie Środkowo-Wschodniej platformą spotkań, na której nie tylko dyskutuje się o bezpieczeństwie, perspektywach rozwoju gospodarczego, współczesnych wyzwaniach i przezwyciężaniu kryzysów, ale także przedstawia konkretne rozwiązania i innowacyjne idee.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 06.09.2024, 11:34
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii