Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Wojna, inflacja, kryzys energetyczny odcisnęły swoje piętno na sprzedaży internetowej. Nie tylko zmieniły się ceny czy popularność poszczególnych kategorii produktowych, ale też z roku na rok ewoluuje sposób podejmowania decyzji zakupowych — w tym dokonywania płatności i wyboru sposobu dostawy.
Pełny raport można zobaczyć pod linkiem.
Polscy internauci na zakupach
Według raportu Ceneo najliczniejszą grupę kupujących online stanowią osoby w wieku 35-44 lata, wśród których dominują kobiety.
Najwięcej transakcji zakupowych jest dokonywanych w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców – ich udział stanowi 61%. Co ciekawe, najwięcej kupujących pochodzi z woj. mazowieckiego, a w regionie najbardziej aktywna jest oczywiście Warszawa.

Co najchętniej kupujemy online? Najpopularniejszą branżą 2022 r. jest Budowa i remont z wynikiem blisko 14%. Na kolejnym miejscu znalazły się kategorie Dom i wnętrze 8,9% oraz Zdrowie 8,3%. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się natomiast kategorie takie, jak Erotyka, Muzyka i Filmy, których udział w liczbie transakcji nie przekracza 1%.
Jak kupujemy?
Najczęstszą formą dostawy w 2022 jest przesyłka kurierska – za jej pośrednictwem wysyłane jest aż 56% paczek. 34,5% przesyłek kierowanych jest do punktów, a podium zamyka odbiór osobisty, który dotyczy co dwudziestego zamówienia. Najpopularniejszą formą płatności jest z kolei szybka płatność, stanowiąca 59% wszystkich zamówień. Dalej plasuje się płatność przy odbiorze, którą wybiera 1 na 4 użytkowników.
Od kilku lat coraz chętniej robimy zakupy przez urządzenia mobilne. W 2022 r. ich udział w zakupach stanowił ponad 62%. Co ciekawe, znaczenie ma również czas, kiedy robimy zakupy. Najwięcej zamówień jest dokonywanych w godzinach 10:00-13:00 i 20:00-22:00. Ważny jest także dzień. Zakupy najczęściej robione są w poniedziałki i wtorki. Największa sprzedaż odbywa się w marcu, listopadzie i grudniu.

Warto zastanowić się również, co nas motywuje do e-zakupów. Okazuje się, że niższa cena produktu jest głównym powodem, dla którego użytkownicy wybierają zakupy online. Natomiast trzy najczęstsze przyczyny niedokończenia zakupu to: zbyt wysoki koszt dostawy 16,5%, znalezienie bardziej atrakcyjnej oferty 11.9% oraz brak odpowiedniej formy płatności 11,6%. W czołówce miejsc, od których internauci rozpoczynają swoje zakupy, są Allegro i Ceneo. Natomiast w 16,6% przypadków użytkownicy kierują się bezpośrednio na strony sklepów internetowych.
Światowe zawirowania a e-commerce
Nie jest to zaskoczeniem, że sytuacja gospodarczo-ekonomiczna znacząco wpłynęła na ceny żywności w naszym kraju. W okresie od stycznia do września najbardziej podrożały oliwy i oleje – aż o 43%, zaraz po nich odżywki białkowe – o 39%.
Niewielkie wzrosty możemy zaobserwować za to w przypadku pasty do zębów i kawy – kolejno o 6% i 5%. Wpływa to na zachowania kupujących. Już 41,1% ankietowanych śledzi cenę produktu przed dokonaniem zakupów, a 28,7% porównuje ją, żeby wybrać najkorzystniejszą ofertę. Dodatkowo, w wyniku sytuacji ekonomicznej w naszym kraju 18,7% użytkowników dokładniej planuje wydatki i kupuje w bardziej przemyślany sposób.

Trzeba tutaj również wspomnieć o wpływie sytuacji na Ukrainie na handel internetowy i zachowania konsumentów. Wojna wywołała gwałtowny spadek zakupów w pierwszych dniach konfliktu. Spadek o 37,65% względem średniej utrzymywał się jednak przez zaledwie 3 dni. Częściej w tym okresie wyszukiwano m.in. repliki broni oraz broń białą, a piki popularności miały również produkty związane z zakupami dla uchodźców, takie jak: śpiwory, palniki, plecaki, wyposażenie medyczne. Popularne były również rzeczy umożliwiające wsparcie Ukrainy w prowadzonym konflikcie: noktowizory, wyposażenie medyczne czy flagi.
Widmo kryzysu energetycznego również ma swoje odzwierciedlenie w zakupach online. Największy wzrost zainteresowania można zauważyć w produktach związanych z generatorami prądu (1519%), co wskazuje, że konsumenci chcą zabezpieczyć się przed potencjalnymi konsekwencjami wojny. W sierpniu zauważalny jest również znaczący wzrost zainteresowania głównie produktami do ogrzewania.
Ulubieńcy kupujących
W tym trudnym czasie zawirowań na rynku niezwykle ważne jest stałe dbanie o poziom realizowanych usług i zaufanie klientów.
Od 2010 r. Ceneo prowadzi ranking najlepszych e-sklepów, objętych Programem Zaufanych Opinii. Docenia i nagradza firmy uwielbiane przez klientów, czyli takie, które uzyskały najlepsze wyniki w ankiecie pozakupowej.
Zwycięzcy 13. Rankingu Zaufanych Sklepów Ceneo.pl:
1. Budowa i ogród: SklepBaterie.pl
2. Dla dziecka: krainazabawy.pl
3. Dom i wnętrze: nakrywamy.pl
4. Hobby i zwierzęta: zoopers.pl
5. Kultura i rozrywka: TaniaKsiazka.pl
6. Moda i dodatki: zegarkinareke.pl
7. Motoryzacja: intercars.pl
8. RTV i AGD: luke.pl
9. Styl życia: n69.pl
10. Technologia: eukasa.pl
11. Uroda i zdrowie: manada.pl
12. Debiuty na Ceneo: megafauna.pl
13. Najlepszy sprzedawca w Kup Teraz: manada.pl
14. Dostawca: DPD
Więcej informacji o raporcie znajduje się na stronie: https://www.ceneo.pl/wydarzenia/ranking-zaufanych-sklepow-wyniki
O Ceneo: Od 17 lat Ceneo wspiera przedsiębiorców w docieraniu do klientów, a internautów w podjęciu najlepszych decyzji zakupowych. Na portalu kupujący może wybierać spośród ponad 30 mln aktywnych ofert z 26 tys. e-sklepów. Ceneo to nie tylko największa porównywarka cen w Europie i katalog produktów, ale również największa baza opinii pozakupowych o produktach, sklepach i dostawcach w Polsce. Ceneo.pl sp. z o.o. i Allegro.pl sp. z o.o. należą do jednej grupy kapitałowej.
Źródło informacji: Ceneo
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 28.10.2022, 10:32 |
| Źródło informacji | Ceneo |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Podróż kulinarna w rytmie staropolskich tradycji - gęsina w menu LOT Business Class
- PLL LOT wprowadzają wyjątkowe danie - gęsinę, która jest dostępna w listopadzie na wszystkich rejsach dalekodystansowych z Warszawy i Krakowa w LOT Business Class.
- Nowa propozycja przewoźnika to danie w duchu staropolskiej tradycji, które od wieków symbolizuje obfitość i ciepło domowego ogniska.
- PLL LOT konsekwentnie promują polskie dziedzictwo kulinarne i wspierają lokalnych producentów, zapraszając pasażerów do odkrywania rodzimych smaków na pokładzie.- 03.11.2025, 16:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
-
Image
Urząd Zamówień Publicznych: jesteśmy prawdziwą skarbnicą danych, z których może skorzystać cała polska gospodarka PAP
Tylko w poprzednim roku, na podstawie Prawa Zamówień Publicznych, udzielonych zostało ok. 153 tys. zamówień na kwotę ponad 330 mld złotych. Z każdym z nich był związany olbrzymi wolumen cennych danych, których integracja mogłaby pozwolić na optymalizację polityk publicznych, przekrojową analizę rynku, przewidywanie makroekonomicznych trendów czy lepsze zarządzanie procesem zakupowym. Stworzenie tej nowej architektury danych o zamówieniach publicznych w Polsce, realizowane przez Urząd Zamówień Publicznych, uzyskało właśnie wsparcie Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).- 03.11.2025, 15:41
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
-
IV Kongres „Dialog o Gospodarce” - razem kształtujemy bezpieczną przyszłość
27 października w Warszawie odbyła się czwarta edycja Kongresu „Dialog o Gospodarce”, organizowanego przez Federację Przedsiębiorców Polskich.- 03.11.2025, 13:55
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Federacja Polskich Przedsiębiorców
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ