Newsletter

CIR: komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów (komunikat)

10.09.2019, 18:16aktualizacja: 10.09.2019, 18:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r.

Ponadto, Rada Ministrów zaakceptowała:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów;

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw.

Przyjęto także rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

Rada Ministrów zaakceptowała:

- uchwałę w sprawie przyjęcia "Mapy drogowej transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym";

- uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wieloletni program inwestycji w zakresie rewitalizacji i rozbudowy Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej – Curie w Warszawie – etap I";

- uchwałę w sprawie przyjęcia "Założeń do Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030".

# # #

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r., przedłożone przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

- Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 r. wyniesie 2 600 zł. Oznacza to wzrost o 350 zł, czyli o 15,6 proc. w stosunku do 2019 r. (obecnie najniższa płaca wynosi 2 250 zł).

- Podczas posiedzenia Rady Ministrów premier zdecydował o podwyższeniu pensji minimalnej z planowanych 2 450 do 2 600 zł, tj. o 150 zł.

- W 2020 r. minimalne wynagrodzenie będzie stanowić 49,7 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na 2020 r.

- Minimalna stawka godzinowa w 2020 r. będzie wynosiła 17 zł (więcej o 1 zł niż wcześniej planowano). W 2019 r. jest to 14,70 zł.

- Poziom minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 2 600 zł będzie miał pozytywny wpływ na sytuację gospodarstw domowych (przez wzrost dochodów pracowników). Rozwiązanie to wychodzi naprzeciw oczekiwaniom ok. 1,5 mln pracowników otrzymujących płacę minimalną.

- Obecna sytuacja ekonomiczna Polski pozwala na zrównoważone podnoszenie płacy minimalnej, współmierne do dynamiki wzrostu gospodarczego i wzrostu produktywności pracy oraz spadku bezrobocia.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, przedłożony przez ministra inwestycji i rozwoju. Przewidziano zwiększenie efektywności funkcjonowania Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Jego działalność rozszerzona zostanie o dofinansowanie poprawy bezpieczeństwa użytkowania budynków z tzw. "wielkiej płyty" oraz poprawy stanu technicznego budynków komunalnych, zamieszkiwanych przez najuboższą część społeczeństwa. Projekt nowelizacji ustawy wiąże się z programem "Czyste powietrze".

Najważniejsze rozwiązania

Przewidziano pomoc samorządom gminnym w działaniach służących poprawie stanu technicznego budynków wielorodzinnych, w których znajdują się lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy:

- wsparcie w formie premii będzie udzielane na przedsięwzięcia remontowe połączone z termomodernizacją,

- wsparcie wyniesie 50 proc. kosztów przedsięwzięcia (będzie mogło być jednak podwyższone o 10 punktów proc. w przypadku budynków komunalnych objętych ochroną konserwatorską).

- Więcej podmiotów będzie mogło ubiegać się o premie remontowe. Będą to np. wspólnoty mieszkaniowe z większościowym udziałem gminy.

- W związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, właściciele budynków z tzw. "wielkiej płyty" będą mogli ubiegać się o pokrycie 50 proc. kosztów wykonania dodatkowego połączenia warstw: fakturowej i nośnej w celu minimalizacji ryzyka odpadania płyt zewnętrznych.

- Podwyższona zostanie premia termomodernizacyjna w przypadku jednoczesnego realizowania inwestycji termomodernizacyjnej i montażu fotowoltaiki oraz turbin wiatrowych (premia wyniesie 21 proc. zamiast obecnych 16 proc.) Ma to zachęcić inwestorów do montażu tych – potencjalnie jedynych możliwych do zastosowania w przypadku budynku wielorodzinnego – systemów odnawialnych źródeł energii.

- Szacuje się, że koszty proponowanych rozwiązań w latach 2020-2029 wyniosą ok. 2,2 mld zł, z czego ok. 70 proc. trafi do samorządów gminnych.

- W 2020 r. program będzie finansowany z wolnych środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Po 2021 r. głównym źródłem finansowania będą środki budżetu państwa.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości. W strukturach sądownictwa powszechnego powstaną odrębne jednostki zajmujące się sprawami dotyczącymi m.in. prawa autorskiego i praw pokrewnych, praw własności przemysłowej, a także sprawami związanymi z nieuczciwą konkurencją oraz pewnymi kategoriami spraw o ochronę dóbr osobistych.

Najważniejsze rozwiązania

- Stworzenie odrębnych jednostek organizacyjnych, które będą zajmować się sprawami o ochronę praw autorskich i pokrewnych, jak również dotyczącymi wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych oraz ochroną innych praw na dobrach niematerialnych (sprawy własności intelektualnej). Chodzi także o sprawy związane z zapobieganiem i zwalczaniem nieuczciwej konkurencji oraz wykorzystaniem dobra osobistego w celu, np. reklamy lub promocji przedsiębiorcy, towarów lub usług lub w związku z działalnością naukową lub wynalazczą.

- Stworzenie sędziom, w ramach istniejących struktur sądowych, możliwości specjalizacji dotyczącej własności intelektualnej.

- Wprowadzenie zastępstwa przez fachowych pełnomocników. Przyczyni się to do szybkości i sprawności postępowania przed sądem.

- Uregulowanie postępowania w sprawach własności intelektualnej, w tym w szczególności rozpoznawania wniosków o zabezpieczenie środka dowodowego, o wyjawienie lub wydanie środka dowodowego, czy wezwanie do udzielenia informacji.

- W związku z planowaną specjalizacją sądów założono, że sprawy dotyczące własności intelektualnej rozpoznawać będą 2 sądy apelacyjne oraz 4 sądy okręgowe (w miejsce dotychczasowych 45 sądów okręgowych i 11 sądów apelacyjnych).

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury. Zaproponowano rozwiązania wspierające realizację Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, tzw. "Programu Kolej+" oraz umożliwiające eliminowanie wykluczeń komunikacyjnych.

- Tereny kolejowe, które obecnie są nieeksploatowane zostaną przywrócone do ponownego wykorzystywania na cele transportowe.

- Możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy.

- Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury.

- Oczekiwanym efektem będzie przywrócenie ponownego eksploatowania infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lub po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej.

- Wojewódzkie przewozy pasażerskie zostaną wsparte za granicą województwa.

- Samorządy województw będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – przyczyni się to do uniknięcia wykluczenia komunikacyjnego terenów pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych.

- Rozwiązanie przeznaczone jest przede wszystkim dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego (marszałków województw), którzy chcieliby realizować takie połączenia bez potrzeby zawarcia odrębnego porozumienia między województwami.

- Możliwe będzie przeznaczanie środków Funduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań dotyczących zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie środków niewykorzystanych przez województwa w danym roku budżetowym – na realizację zadań w latach następnych.

- Zmiany dotyczące przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych.

- Uproszczony zostanie system udzielania gwarancji finansowych umożliwiających rozpoczęcie procedur przetargowych. Usprawni to zaciąganie przez PKP PLK SA zobowiązań finansowych na zadania zaplanowane w Szczegółowym Planie Realizacji Krajowego Programu Kolejowego.

- Wprowadzono nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.

Nowe rozwiązania wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem zmian dotyczących finansowania ze środków Funduszu Kolejowego, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, przedłożone przez ministra środowiska.

Nowe przepisy przede wszystkim uszczelnią system ocen oddziaływania na środowisko, zapewnią pełną zgodność z prawem wspólnotowym oraz wyeliminują dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne. Przyjęte regulacje usprawnią też proces inwestycyjny. W przypadku niektórych inwestycji wymagania środowiskowe zostaną zaostrzone, a w przypadku innych – przedsiębiorcy zostaną zwolnieni z obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej.

Rozporządzenie zawiera katalog przedsięwzięć, których realizacja wymaga uprzedniego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Katalog ten jest podzielony na przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (dla nich przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest obowiązkowe) i przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (o potrzebie przeprowadzenia oceny decyduje organ właściwy do wydania decyzji wraz z organami współdziałającymi).Zasadnicze zmiany:

- Modyfikacja progów i kryteriów, które będą decydowały o kwalifikowaniu niektórych rodzajów przedsięwzięć do obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach bądź braku takiego obowiązku. Chodzi tutaj o przedsięwzięcia dotyczące:

chowu lub hodowli zwierząt, w tym norek – w tym przypadku zaostrzenie progów i kryteriów wzmocni rolę organów ochrony środowiska w procesie inwestycyjnym, nie osłabiając przy tym rozwoju tej branży w Polsce;

- inwestycji narciarskich – obecnie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagana bez względu na parametry oraz położenie tego typu inwestycji; nowe rozwiązania ułatwią budowę mniejszych stoków narciarskich bez konieczności przeprowadzenia kosztownej procedury środowiskowej;

- browarów, słodowni i gorzelni – nowe przepisy ułatwią rozpoczęcie działalności przez takie zakłady, prowadzące produkcję na małą skalę, która nie wpływa znacząco na środowisko.

- Rozszerzenie obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej w przypadku inwestycji związanych z gospodarką odpadami. Zmiana ta umożliwi przeprowadzenie analizy – pod kątem wpływu na środowisko – już na etapie planowania obiektów. Rozwiązanie to w przyszłości ma ograniczyć sytuacje, w których dochodzi do pożarów w miejscach magazynowania lub składowania odpadów, stanowiących znaczne zagrożenie dla środowiska, w tym życia i zdrowia ludzi.

- Zniesienie obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej przed ubieganiem się o zezwolenie na realizację przedsięwzięć takich jak: instalacje do produkcji kotłów, pojemników z blach czy betonu, a także tartaki i stolarnie, stacje elektroenergetyczne, instalacje do naprawy sprzętu kolejowego, zakłady przetwarzające alkohol etylowy oraz wytwarzające napoje alkoholowe czy stacje paliw gazu sprzężonego. Inwestycje te nie wpływają znacząco na środowisko.

- Wprowadzenie regulacji uniemożliwiającej kilkukrotne, niekontrolowane przeprowadzanie rozbudowy lub przebudowy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – bez uzyskania decyzji środowiskowej.

Rozporządzenie wejdzie w życie w ciągu 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Jednocześnie przestanie obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

# # #

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "Mapy drogowej transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym", przedłożoną przez ministra przedsiębiorczości i technologii. "Mapa drogowa transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym" jest jednym ze strategicznych projektów "Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju".

- Gospodarka o obiegu zamkniętym jest jednym z priorytetów polityki gospodarczej Komisji Europejskiej. Pod koniec 2015 r. KE opublikowała komunikat "Zamknięcie obiegu – plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym".

- To nowa koncepcja gospodarcza, w której produkty, materiały oraz surowce mają pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być zminimalizowane. Ma to prowadzić do stworzenia zrównoważonej, niskoemisyjnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki. Idea ta uwzględnia wszystkie etapy życia produktu – od pozyskania surowca przez projektowanie produktu, jego produkcję, konsumpcję, zbieranie odpadów aż do ich zagospodarowania.

- Przygotowanie dokumentu było konieczne, bo wyczerpywanie się surowców, wzrost ich cen oraz rosnąca zależność od dostawców z krajów trzecich, stanowią poważne zagrożenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski oraz wyzwanie w kontekście ochrony środowiska.

- Wdrażanie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) oznacza odejście od dotychczasowego podejścia opierającego się na zasadzie "weź – wyprodukuj – zużyj – wyrzuć", w którym odpady traktowane są jako ostatni etap życia produktu. W gospodarce o obiegu zamkniętym istotne jest, aby odpady, jeżeli już powstaną, były traktowane jak surowce wtórne i wykorzystane do ponownej produkcji.

- Budowanie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) ma zwiększyć innowacyjność polskich przedsiębiorców oraz podnieść ich konkurencyjność w stosunku do podmiotów z innych części Europy i świata.

- Dokument zawiera zestaw narzędzi legislacyjnych i pozalegislacyjnych, które po wdrożeniu przez polską administrację powinny przyczynić się do wprowadzenia w Polsce modelu GOZ.

- W dokumencie wskazano działania, które przede wszystkim przyczynią się do ograniczenia powstawania odpadów.

- W dokumencie zdefiniowano następujące obszary działania:

- zrównoważona produkcja przemysłowa – chodzi o istotną rolę przemysłu w polskiej gospodarce oraz nowe możliwości jego rozwoju;

- zrównoważona konsumpcja – pokazano jak duże zmiany są możliwe na tym, często pomijanym, etapie z cyklu życia produktu (np. konsument mógłby kupować mniej towarów i lepiej wykorzystywać te, które już ma);

- biogospodarka – dotyczy gospodarowania surowcami odnawialnymi, co w polskich realiach ma wyjątkowy potencjał;

- nowe modele biznesowe – chodzi o możliwe kierunki przeorganizowania się przedsiębiorców, tak aby ich działalność zmierzała do "zamykania obiegu";

- wdrażanie, monitorowanie i finansowanie GOZ.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

# # #

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Wieloletni program inwestycji w zakresie rewitalizacji i rozbudowy Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej – Curie w Warszawie – etap I", przedłożoną przez ministra zdrowia. Celem programu jest stworzenie warunków do realizacji nowoczesnego, racjonalnego i skutecznego leczenia pacjentów onkologicznych.

- Program będzie realizowany w latach 2019–2024 i zakłada kompleksową rewitalizację i rozbudowę istniejącej infrastruktury Centrum Onkologii – Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.

- Dzięki inwestycji powstanie nowoczesny i przyjazny pacjentom ośrodek udzielający kompleksowych świadczeń onkologicznych – od profilaktyki przez diagnostykę aż do leczenia i rehabilitacji.

- Inwestycja umożliwi:

- wymianę wyeksploatowanej infrastruktury i stworzenie nowej – m.in. przez budowę i wyposażenie nowego budynku klinicznego, a także remont starego;

- połączenie działalności szpitala przez konsolidację dwóch kompleksów – przy ul. Wawelskiej i ul. Roentgena w Warszawie;

- zwiększenie dostępności, jakości i kompleksowości świadczeń dla pacjentów onkologicznych;

- rozszerzenie działalności dotyczącej profilaktyki nowotworów i edukacji społeczeństwa, jeśli chodzi o czynniki ryzyka chorób nowotworowych;

- rozszerzenie zakresu opieki nad pacjentami chorymi przewlekle w celu utrzymania jakości ich życia i pełnionych funkcji społecznych, rodzinnych czy zawodowych;

- wzrost liczby i poszerzenie zakresu świadczeń onkologicznych;

- wprowadzenie innowacyjnych terapii, nowych metod opieki oraz technologii medycznych, co w przyszłości przełoży się na jakość leczenia i stan zdrowia pacjentów;

- poprawę bezpieczeństwa i komfortu pacjentów oraz ich rodzin.

- Wartość programu wynosi 872 mln zł, z czego prawie 740 mln zł będzie pochodzić ze środków ministra zdrowia.

- Centrum Onkologii jest największym szpitalem onkologicznym w Polsce, w którym corocznie hospitalizuje się ponad 80 tys. pacjentów i udziela ponad 370 tys. porad ambulatoryjnych.

- Realizacja inwestycji będzie kolejnym krokiem na drodze do rozwoju infrastruktury onkologicznej – w ostatnich 4 latach minister zdrowia dofinansował w tym celu realizację projektów o łącznej wartości blisko 1,7 mld zł.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

# # #

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia "Założeń do Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030", przedłożoną przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Polska należy do grupy państw zagrożonych deficytem wody. W ostatnich latach deficyt ten i związane z nim zjawisko suszy nasiliły się. Zmiany klimatu i wzrost globalnej temperatury prowadzą także do zwiększenia częstotliwości ekstremalnych zjawisk pogodowych. Obecnie Polska magazynuje wodę w zbiornikach retencyjnych na poziomie ok. 4 mld m3, co stanowi tylko ok. 6,5 proc. objętości średniorocznego odpływu rzecznego. Tymczasem warunki fizyczne i geograficzne Polski stwarzają możliwości retencjonowania na poziomie ok. 15 proc. Aby ograniczyć ryzyko powodziowe oraz złagodzić skutki suszy opracowany zostanie „Program przeciwdziałania niedoborowi wody” (nazywany Programem rozwoju retencji). Jego przyjęcie planowane jest na IV kwartał 2020 r. – I kwartał 2021 r. Program będzie zakładał połączenie wszelkich dostępnych metod retencjonowania wody: retencję dużą, małą, sztuczną, naturalną oraz meliorację. Załącznik do przyjętych założeń programu stanowi wykaz 94 inwestycji, które zostaną zrealizowane do 2027 r. Ich łączny koszt to ok. 10 mld zł.

Efektami programu będą:

- wzrost objętości retencjonowanej wody;

- wzrost pojemności obiektów małej retencji;

- łagodzenie skutków suszy ze szczególnym uwzględnieniem terenów wiejskich i obszarów leśnych;

- zmniejszenie ryzyka powodziowego, w tym związanego z tzw. powodziami błyskawicznymi na terenach zurbanizowanych;

- przywrócenie lub poprawa warunków energetycznego wykorzystania wód;

- zwiększenie udziału lokalnych i regionalnych przedsięwzięć dotyczących tworzenia retencji wodnej;

- zwiększenie społecznej świadomości problemu zmniejszających się zasobów wód i potrzeby ich retencjonowania;

- poprawa warunków rolniczego wykorzystania wód;

- wzmocnienie ekosystemów powstałych lub utrzymanych w wyniku stosowania retencjonowania wód;

- poprawa klasy i stabilności warunków żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych;

- poprawa walorów krajobrazowych obszarów związanych z wodami.

Źródła finansowania:

- fundusze europejskie perspektywy finansowej 2021-2027;

- pożyczki lub kredyty udzielone przez międzynarodowe instytucje finansowe: Bank Światowy, Bank Rozwoju Rady Europy, Europejski Bank Inwestycyjny,

- budżet państwa,

- budżety samorządów,

- budżety innych jednostek (m.in. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej);

- partnerstwo publiczno-prywatne.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ skib/ wus/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.09.2019, 18:16
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii