Newsletter

Czy rozwój bezgotówkowy nam się opłaca?

30.11.2015, 15:34aktualizacja: 30.11.2015, 15:34

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Debata: Obrót bezgotówkowy
Debata: Obrót bezgotówkowy
27 listopada br. w Centrum Prasowym PAP odbyła się debata pod tytułem: "Dla kogo jest korzystny obrót bezgotówkowy? Kto na tym zyskuje, a kto traci?". W ramach II Tygodnia Znanych Ekspertek w mediach dyskutowały panelistki: Kamila Kaliszyk, MasterCard; Joanna Seklecka, eService oraz Katarzyna Zajdel-Kurowska, NBP.

W ubiegłym roku liczba transakcji bezgotówkowych w Polsce wzrosła o 30% w stosunku do roku poprzedniego, zaś o 50% w skali ostatnich 2 lat. Jest to jeden z najlepszych wyników w UE. Tak dynamiczny rozwój wskazuje na to, że Polacy polubili wygodę. Płacimy kartą i telefonem, ponieważ tak jest szybciej i łatwiej.

Zarówno wśród małych, jak i dużych firm widać obecnie wyraźny wzrost popularności płatności bezgotówkowych. W dużych centrach handlowych sięgają one prawie 70% całego obrotu sklepów. "MasterCard współpracuje obecnie z ok. 140 miastami w Polsce, gdzie rozwój sieci akceptacji widać na wielu płaszczyznach, np. w zakresie transportu miejskiego, kolejowego, miejskich stref parkingowych itp. W Warszawie, gdzie w ostatnim czasie wymieniono 1570 parkomatów, aby umożliwić kierowcom płatność kartą, prognozowany na 2015 rok udział kart płatniczych wynosi ok. 19%. To dowód na to, że obrót bezgotówkowy nie tylko jest korzystny dla akceptantów, ale również oczekują go i chętnie korzystają z niego konsumenci" - komentowała Kamila Kaliszyk, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku i Akceptacji Kart Płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe.

Płatności bezgotówkowe są również opłacalne dla Banku Centralnego, ponieważ zmniejszają koszty emisji pieniądza. Wraz z popytem na gotówkę rosną koszty jej emisji, które mogą sięgać 1% PKB. "Szacuje się, że szara strefa w Polsce wynosi ok. 19%. Wzrost rozwoju bezgotówkowego ogranicza to zjawisko, zmniejsza także wykluczenie finansowe obywateli" - dodała Katarzyna Zajdel-Kurowska, Członek Zarządu NBP.

Debata odbyła się w ramach II Tygodnia Znanych Ekspertek w mediach (23-29 XI 2015). Znane Ekspertki (www.znaneekspertki.pl) to inicjatywa zrzeszająca doświadczone top-specjalistki z różnych dziedzin. Jej celem jest zmiana stereotypowego obrazu eksperta w świadomości społecznej, gospodarczej i medialnej. Partnerem projektu oraz Tygodnia Znanych Ekspertek jest firma MasterCard.

Źródło informacji: Headlines Porter Novelli

UWAGA: Za materiał opublikowany przez Centrum Prasowe PAP odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. (Centrum Prasowe PAP)

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 30.11.2015, 15:34
Źródło informacji Headlines Porter Novelli
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ