Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W sobotę, 22 kwietnia odbył się czwarty warsztat dla dziennikarzy uczestniczących w szkoleniu Prasowa Akademia Pieniądza XXI, projektu realizowanego przez PAP we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
Spotkanie dotyczyło warsztatu dziennikarza ekonomicznego oraz wpływu mediów na rzeczywistość gospodarczą. Autor wykładu red. Maciej Danielewicz sporo miejsca poświęcił kwestiom związanym z nowoczesnymi narzędziami komunikacji i zagrożeniami ze strony mediów społecznościowych, które coraz wyraźniej przejmują niektóre zadania agencji informacyjnych.
W trakcie warsztatu uczestnicy dopytywali, czy dziennikarze, w tym zwłaszcza ekonomiczni, mogą czuć się zagrożeni ze strony mediów społecznościowych, m.in. ze strony takich serwisów jak Twitter.
Zdaniem red. Danielewicza postęp technologiczny może wręcz wzmocnić rolę dziennikarzy. Zaznaczył przy tym, że serwisy takie jak Twitter w istotny sposób zmieniają funkcje i zadania mediów.
Dlatego, według Danielewicza, dziennikarze ekonomiczni powinni być coraz lepiej przygotowani do pracy w otoczeniu internetowego szumu informacyjnego blogów, mikroblogów i mediów społecznościowych.
"Dziennikarz powinien umieć dokonywać selekcji informacji z różnych źródeł, potrafić oddzielić fake newsy od informacji rzeczywistych, a być może przede wszystkim - być ekspertem potrafiącym zebrać odpowiednie dane, zrozumieć ich znaczenie i umieć je przetworzyć, a na końcu celnie skomentować - samodzielnie (w przypadku np. dziennikarzy publicystów) lub z pomocą innych ekspertów (w przypadku np. dziennikarzy agencyjnych)" – mówił Danielewicz.
Autor wykładu wskazał też, że dziennikarz może też zaplanować uporządkowaną sekwencję prezentacji treści w różnych miejscach ekosystemu internetowego. W jego ocenie nawet informacja agencyjna najpierw może być prezentowana w zamkniętym serwisie inwestorskim, po jakimś czasie na portalu otwartym, następnie na Twitterze i Facebooku.
"Każde z tych miejsc publikacji przeznaczone jest dla innej kategorii użytkowników treści, i każde miejsce daje inne możliwości funkcjonowania przekazu. Tego wszystkiego raczej nie zrobi Kowalski ze smartfonem, tego nie zrobi automat z najlepszym nawet algorytmem" - zaznaczył Danielewicz.
Redaktor naczelny PAP Biznes zwrócił także uwagę, że w dobie dynamicznego rozwoju nowoczesnych serwisów i mediów społecznościowych coraz ważniejszy staje się warsztat dziennikarza rozumiany już nie tylko - jak wcześniej - jako sprawność w zbieraniu, pisaniu i redagowaniu informacji, ale warsztat związany z umiejętnościami technicznymi korzystania z najnowocześniejszych urządzeń i programów informatycznych, ze sprawnością w poruszaniu się po skomplikowanym obszarze blogosfery, mediów społecznościowych, portali, stron internetowych, a także szybkiego weryfikowania informacji, z których spora część może być w założeniu fałszywa lub niekompletna.
"A ponieważ informacja w świecie internetu i urządzeń mobilnych rozchodzi się bardzo szybko, dziennikarz musi coraz bardziej umieć łączyć szybkość działania z rozwagą we wprowadzaniu do obiegu wiarygodnej informacji" - wskazał autor wykładu.
Jego zdaniem dziennikarz ekonomiczny musi być też w coraz większym stopniu ekspertem w swojej dziedzinie, ale w odróżnieniu od ekspertów badaczy, musi potrafić przełożyć swoje obserwacje na prostszy dziennikarski język i tak zaprezentować dane, żeby były nie tylko trafną ilustracją, ale też zrozumiałym przekazem.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 10.05.2017, 12:16 |
Źródło informacji | Kurier PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Gazowce ORLENU pojawiły się w miastach. Ruszyła kampania o bezpieczeństwie energetycznym
Niemal 400 lokalizacji billboardów oraz citylightów w Polsce. Do tego kluczowe tytuły prasowe i cyfrowe. ORLEN ruszył z szeroką kampanią, w której wyjaśnia rolę gazu ziemnego w transformacji energetycznej. Koncern postawił na błękitne paliwo jako to, które zapewni Polakom bezpieczeństwo i stabilność podczas przebudowy krajowego systemu energetycznego.- 10.04.2025, 16:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: ORLEN
-
Image
Sektor ogrodniczy - 5 wyzwań dla bezpieczeństwa żywnościowego
Liderzy branży warzywnej, jabłkowej i jagodowej ocenili zagrożenia na polu bezpieczeństwa żywnościowego. Jest to m.in. niekorzystna struktura polskiego rynku rolno-spożywczego, wynikająca z niej niska rentowność, rozwój kompetencji produkcyjnych za cenę braku kontroli nad łańcuchem wartości. Określili także 5 obszarów strategicznych dla rozwoju sektora. To obszary niezbędnych działań, które należy poddać debacie.- 10.04.2025, 13:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
DEKRA continues on a path of growth and transformation. Future-oriented business model ensures successful fiscal year 2024
- Revenue and EBIT increased again in 2024, despite a volatile environment.
- Number of core employees grew further.
- DEKRA is very well positioned in its 100th anniversary year as it successfully transforms from a traditional vehicle inspection provider into a leading independent expert for digital and software-defined mobility.- 10.04.2025, 13:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ