Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Decyzja o wyborze i kupnie kwalifikatu względnie rzadko ma związek z optymalizacją produkcji rolnej: zmniejszaniem kosztów i stabilizacją produkcji. Badani sporadycznie wiążą ją z ograniczaniem nawożenia (17,5 proc.) lub zużycia pestycydów (20,6 proc.). Nieco częściej biorą pod uwagę czynniki takie jak pewność uzyskania odpowiedniej obsady (42,1 proc.), czy mniejszą ilość wysiewu (62,3 proc.). To jednak odłożony w czasie zysk (wysokość i jakość plonu) najbardziej motywuje ich do wysiania nasion kwalifikowanych.
Jaka byłaby zdaniem polskich rolników idealna odmiana pszenicy ozimej?
Polski gospodarz stawia przede wszystkim na wysoką zimotrwałość (81,1 proc.), a w dalszej kolejności na wysoki poziom plonowania (78,9 proc. wskazań), zdrowotność (76,7 proc.) oraz odporność odmiany na wyleganie (73,2 proc.). Większość badanych (63,2 proc.) wśród pożądanych cech pszenicy ozimej wymienia także jej tolerancję na niedobory wody.
Jak jednak wyjaśnia dr inż. Piotr Hulanicki, właściciel marki Golden Seeds – nie są to oczekiwania w pełni realne. „Wielokrotnie spotykam się z postawieniem warunku, że odmiana ma być bardzo dobrze i wysoko plonująca a jednocześnie mieć bardzo wysoką zimotrwałość. Takie oczekiwanie jest na dziś nie do spełnienia genetycznie. Być może za jakiś czas nastąpi przełom i uda się taki postęp biologiczny uzyskać. Na dziś jedynie marketingowo daje się połączyć te cechy”.
Wybór odmiany pszenicy jak zakup polisy ubezpieczeniowej
„Na wybór odmiany patrzymy bardzo pragmatycznie, a to oznacza, że wysianie kwalifikowanego materiału pszenicy ozimej ma dać nam korzyść. Oczekiwanie jednak, aby odmiana była wysoce zimotrwała i jednocześnie wysoko plonująca jest wykluczającym się zestawieniem oczekiwanych cech - mówi Marcin Chrobot, prezes Martin & Jacob. - Dla większości gospodarzy korzyść musi być policzalna, a ta najczęściej związana będzie z wysokością plonu. Żyjemy trochę nadzieją, a wybór odmiany pszenicy ozimej przypomina zakup polisy ubezpieczeniowej. Ale chcielibyśmy zabezpieczyć się przed wszystkim, a to nie jest możliwe”.
O badaniu
Ogólnopolski internetowy sondaż rynkowy zrealizowany został przez Martin & Jacob na zlecenie marki Golden Seeds. Badanie przeprowadzono w drugiej połowie sierpnia, czyli w okresie tegorocznych żniw (2019), poprzedzającym czas decyzji nt. wyboru odmiany pszenicy ozimej. Próba wynosiła 1100 respondentów, a do analiz wzięto pod uwagę 228, którzy wysiewają systematycznie kwalifikowany materiał siewny.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
POBIERZ ZAŁĄCZNIKI
Data publikacji | 12.09.2019, 13:53 |
Źródło informacji | Martin & Jacob |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
RENOMIA GROUP wzmacnia swoją pozycję w Polsce: dzięki przejęciu brokerskiej firmy ubezpieczeniowej MODUS
RENOMIA a. s., lider w branży ubezpieczeń i zarządzania ryzykiem w Czechach i w regionie Europy Środkowej, przejmuje udziały większościowe w polskiej Kancelarii Brokerskiej MODUS. Tym samym wzmocni swoją pozycję na największym rynku środkowoeuropejskim, gdzie jeszcze przed bieżącą akwizycją operowała za pośrednictwem swoich dwóch spółek zależnych.- 22.01.2025, 10:04
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: RENOMIA
-
Image
Polska firma ARAM podbija świat esportu: kulisy jednego z największych turniejów gier mobilnych na świecie PMGC 2024
W samym centrum jednego z największych turniejów esportowych na świecie, PUBG Mobile Global Championship 2024 (PMGC), znalazła się polska firma ARAM. W dniach 6–8 grudnia londyńska arena ExCel stała się miejscem zmagań najlepszych drużyn PUBG Mobile, a widowisko przyciągnęło miliony widzów.- 22.01.2025, 09:41
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: ARAM
-
Image
TOM FORD prezentuje nową kampanię z udziałem aktora Johna Davida Washingtona promującą zapach Bois Pacifique
- 22.01.2025, 09:11
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire