Newsletter

Dobra passa rynku kolejowego w Polsce. Rekordowe lata inwestycji i przewozów

29.01.2020, 18:13aktualizacja: 29.01.2020, 18:13

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Uczestnicy debaty otwierającej II Kongres Rozwoju Kolei byli zgodni, co do tego, że rozwój rynku kolejowego w Polsce postępuje w szybkim tempie, a jego przyszłość rysuje się w jasnych barwach. Modernizacja i zakup nowego taboru, remonty infrastruktury oraz walka z wykluczeniem komunikacyjnym przynoszą wymierne efekty. W minionym roku pociągami w Polsce przewieziono rekordową liczbę pasażerów.

Prezydent RP, Andrzej Duda stwierdził podczas otwarcia kongresu, że kolej jest jedną ze strategicznych gałęzi państwa, zarówno pod względem gospodarczym, jak i militarnym.

„Motorem do rozwoju gospodarki pozostaje komunikacja. Mamy całkiem dobre połączenia Wschód - Zachód. Zadaniem jest dla nas rozbudowa połączeń Północ - Południe w rejonie Trójmorza. Mamy wielką ambicję rozbudować porty morskie i stać się europejskim hubem transportowym. Perspektywy rozwoju kolei wydają się obiecujące” - mówił prezydent RP.

„Każdy mijający rok jest dla nas rokiem bardziej szczęśliwym, bo o kolei mówi się teraz prawdziwie dobrze. Kolej obroniła się i to klienci o tym zadecydowali, wybierając nasze usługi, bo realizujemy ich oczekiwania - zapewniał Krzysztof Mamiński, prezes Zarządu PKP S.A. - Rynek kolejowy w Polsce będzie się nadal dynamicznie rozwijać. Inwestycje są realizowane z naszą własną myślą techniczną i przez producentów krajowych. To po prostu działa” – podsumował.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawił cele, jakie stawiane są przed polskim rynkiem kolejowym w najbliższych latach. Wśród nich wymienił między innymi modernizację: taboru, infrastruktury, dworców kolejowych, a także przebudowę szlaków kolejowych włącznie z tzw. ostatnią milą, czyli zagwarantowaniem wygodnego dostępu transportu kolejowego do portów morskich. Wspomniał również o zabezpieczeniu szlaków kolejowych przed likwidacją w ramach walki z wykluczeniem transportowym różnych regionów kraju.

„Realizacja tak dużych i ambitnych planów budzi oczywisty niepokój, ale to jest dobry niepokój. Idziemy w wyznaczonym rytmie – zaznaczył minister Adamczyk. - W przygotowaniu jest już program modernizacji 150 dworców. Polskie dworce nie muszą odstraszać. Mogą być przyjazne dla podróżnego, również dla osób z niepełnosprawnościami” - powiedział.

Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwrócił uwagę na modernizację linii kolejowych w obrębie aglomeracji. Przypomniał, że w odległości 20-30 km od dużych miast powstaje sieć parkingów, które pozwalają płynnie zmienić środek transportu na bardziej ekologiczny - kolej. Merchel poinformował też, że w ramach programu Kolej+ zostanie rozbudowana siatka połączeń oraz przystanków.

„Musimy też podnieść prędkość w ruchu towarowym. W tym celu poprawimy również przepustowość portów morskich o 50 proc. w przeciągu najbliższych dwóch lat” - zapewnił Ireneusz Merchel.

Marek Chraniuk, prezes Zarządu PKP Intercity S.A. wskazywał na znaczące inwestycje w tabor i stacje postojowe. To właśnie zwiększa zainteresowanie koleją. Do początku 2020 roku spółka podpisała z polskimi producentami umowy o wartości blisko 4,3 mld zł na modernizację i zakup nowych wagonów oraz lokomotyw, które mogą poruszać się po torach z prędkością do 160 km/h.

„Wraz ze zmianą taboru podnosi się jakość podróżowania. Pociągi są nowoczesne, czyste, rośnie satysfakcja z podróży. Otrzymujemy coraz lepsze opinie od pasażerów, którzy mogą dotrzeć z nami do pracy, na wakacje czy imprezy masowe. Kolej daje pewność, że dojedziemy do celu. Ta przewidywalność wpływa m.in. na to, że rosną ceny gruntów w pobliżu tras kolejowych” – wyliczał Marek Chraniuk.

O perspektywach rozwoju kolejowego transportu ładunków opowiadał Czesław Warsewicz, prezes Zarządu PKP Cargo S.A. W jego opinii przewóz towarów jest mocno związany z rozwojem gospodarki. Na wzrost PKB wpływa konsumpcja i inwestycje. Tylko w 2020 roku na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczonych 37 mld zł, zaś w 2021 prawie 40 mld.

„W naszej strategii przyjęliśmy ekspansję w kierunku Trójmorza. Chcemy też zostać operatorem logistycznym. Na wzroście przewozów intermodalnych (łączących kilka rodzajów transportu) możemy skorzystać. Średnio 15 proc. kosztów produktu stanowi logistyka, a dziś na nią konkurują między sobą gospodarki światowe. Polski budżet może dzięki temu zyskać rocznie 12 - 15 mld zł” - przekonywał Czesław Warsewicz.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 29.01.2020, 18:13
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ