Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Środowisko doradców podatkowych w regionie mazowieckim to ponad 2,5 tys. osób z Warszawy, Ostrołęki, Ciechanowa, Radomia, Płocka i wielu innych miejscowości. W całej Polsce grupa zawodowa liczy ponad 10 000 osób. Wszystkie te osoby to bardzo dobrze wykształceni profesjonaliści, którzy są ważnym ogniwem funkcjonowania gospodarki” - oświadczył Paweł Trojanek.
„Tam gdzie system podatkowy jest systemem przejrzystym, choć trudnym, ale takim, z którym obie strony sobie radzą, tam funkcjonuje gospodarka. To nie oznacza, że mamy płacić podatki niskie. Tendencja na świecie jest taka, że podatki rosną, ilość mechanizmów zabezpieczających interesy skarbu państwa rośnie. Doradcy podatkowi pomagają rozumieć system - wyjaśnił Trojanek. Dodał on, że piknik rodzinny jest ważnym wydarzeniem integrującym środowisko. - To jest symbol współpracy. Jesteśmy dziś ze sobą, choć na co dzień nie musimy zgadzać się we wszystkim, nie musimy reprezentować tych samych poglądów” - powiedział.
Jak powiedziała PAP Joanna Krzemińska, członek komisji ds. szkoleń w Zarządzie Mazowieckiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych, piknik jest dla wielu osób okazją do rozmowy na temat bieżących problemów środowiska. „Obecnie wszyscy doradcy mierzą się z tym, co ustawodawca szykuje dla podatników, czyli z bardzo dużą ilością zmian, z brakiem pewności, co do tego, w jaki sposób te zmiany interpretować. Poza tym na codzienną pracę doradców przekładają się stałe zmiany podejścia organów podatkowych czy sądów. Również nowe obowiązki, które będą ciążyły na podatnikach, związane np. z ujawnianiem informacji o schematach podatkowych (ang. Mandatory Disclosure Rules), to jest temat, który bardzo angażuje doradców i ich klientów” - wyjaśniła Joanna Krzemińska w rozmowie z PAP.
Podobne zdanie wyraziła w rozmowie z PAP Renata Miązek, przewodnicząca Komisji ds. Szkoleń w Zarządzie Mazowieckim KIDP. „W ostatnich latach Ministerstwo Finansów jest bardzo płodne i serwuje nam wiele zmian, do których zarówno nasi klienci, jak i my musimy się przygotować. Nad tym w tej chwili pracujemy” - podkreśliła. Jak wyjaśniła, wymagające są przede wszystkim zmiany w aktualnej Ordynacji podatkowej, a przed nami jest jeszcze projekt nowej Ordynacji podatkowej. „Dużemu rozbudowaniu ulega ogólna klauzula przeciwko unikaniu podwójnego opodatkowania w projekcie Ministerstwa Finansów z końca sierpnia; liczba przepisów ją regulujących wyniesie 44. A na przykład Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, do której klauzula ma mieć zastosowanie, ma 24 przepisy. Widać, że jest to duża liczba regulacji, które wszyscy podatnicy muszą przyswoić, a wcześniej ich doradcy” - powiedziała Miązek. Jak dodała, są również korzystne zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych, np. IP box, dlatego doradcy muszą przygotować swoich klientów również na korzystanie z benefitów przygotowanych przez MF.
Zdaniem Małgorzaty Militz, wiceprzewodniczącej Mazowieckiego Oddziału KIDP, doradcy podatkowi pomagają rozliczać się z fiskusem nie tylko przedsiębiorcom. „W wielu przypadkach doradca podatkowy jest niezbędny przy dokonywaniu rozliczeń przez osoby fizyczne. Powszechnie wiadomo, że organy podatkowe dosyć rygorystycznie podchodzą do podatników a często podatnicy nie wiedzą, jak się mają bronić, ich działania nie są profesjonalnie często tymi działaniami sobie szkodzą” - podkreśliła Małgorzata Militz. W jej ocenie, doradca powinien być obecny nie tylko w życiu każdego przedsiębiorcy, ale również osób rozliczających się indywidualnie. Szczególnie pomocy doradcy podatkowego powinni poszukać, gdy mają do czynienia z poważniejszymi sprawami, tj. sprzedaż czy zakup nieruchomości. „Czasami organy podatkowe interpretują przepisy w sposób korzystny tylko dla nich. Można tu podać przykład tzw. wdowiego grosza: osoby owdowiałe musiały przez wiele lat płacić podatek, w sytuacji gdy zbyły w okresie 5 lat majątek nabyty w trakcie trwania małżeństwa. Takich przykładów, gdzie pomoc doradcy podatkowego była niezbędna można by wymieniać” - wyjaśniła.
Maja Rezanko-Zielińska, członek Komisji ds. Promocji Zawodu w mazowieckim KIDP podkreśliła, że od kilku lat daje się zauważyć większe zainteresowanie przedsiębiorców usługami doradców podatkowych. „To nie są już pytania o osobę, która zna się na podatkach; wielu przedsiębiorców ma pełną świadomość istoty tego zawodu. Wiele biur zaczęło uwidaczniać, że świadczy usługi doradztwa podatkowego, powołując się na tytuł zawodowy, numer wpisu na listę Ministerstwa Finansów - mówiła. - My nie tylko zajmujemy się tym, jak rozliczać podatki, ale my uczymy przedsiębiorców, przy których transakcjach występują podatki i jak należy je odprowadzić . Badania w Niemczech pokazały, ze zawód ten przyczynił się do wzrostu płacenia podatków; myślę, że w Polsce jest podobnie” - zaznaczyła.
Podobne zdanie wyraziła Ewa Przygoda, przewodnicząca Komisji Integracji w mazowieckim KIDP. „Na co dzień, pomagamy przedstawicielom naszej grupy zawodowej w bieżących problemach; ale naszą rolą w szerszej perspektywie jest budowanie prestiżu tego niełatwego zawodu. To ważne, bo dzięki temu doradcy czują się doceniani; zawód urasta do rangi zawodów prawniczych - oświadczyła.
W Rodzinnym Pikniku Mazowieckiego Oddziału KIDP, który odbył się 8 września br. w Warszawie, uczestniczyło ponad 900 przedstawicieli grupy zawodowej doradców podatkowych, wraz z rodzinami.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.09.2018, 14:51 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu