Newsletter

Działalność społeczna sieci handlowych w obliczu zmian gospodarczych w Polsce

03.08.2022, 08:30aktualizacja: 03.08.2022, 08:30

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Od ponad 30 lat międzynarodowe sieci handlowe zrzeszone w POHiD podejmują działania charytatywne na rzecz osób potrzebujących w naszym kraju. Niesienie pomocy potrzebującym możliwe jest dzięki ścisłej współpracy koncernów handlowych zwieloma organizacjami pożytku publicznego. Czołowym partnerem, z którym firmy członkowskie POHiD współpracują na co dzień jest katolicka organizacja charytatywna Caritas Polska. Działania charytatywne sieci handlowych na rzecz potrzebujących obejmują: pomoc żywnościową, wsparcie finansowe, rzeczowe, organizacyjne. Beneficjentami pomocy są: polskie rodziny, dzieci i młodzież, seniorzy, osoby zagrożone wykluczeniem, migranci i uchodźcy.

„Od 2019 roku członkowie POHiD przekazali za pośrednictwem Caritas Polska pomoc finansową o wartości 70 mln zł oraz 11 tys. ton żywności. Deprywacja materialna i społeczna dotyka już 2 mln naszych rodaków. Od ponad 30 lat, a szczególnie teraz – w obliczu galopującej inflacji – międzynarodowe sieci handlowe chronią Polaków przed pauperyzacją i wykluczeniem społecznym, wyrównują szanse oraz zapewniają prawo do godnego życia, wolnego od stygmatyzacji i lęku. Dotarcie do osób najbardziej potrzebujących możliwe jest dzięki wieloletniej współpracy firm członkowskich POHiD z Caritas Polska” – podkreśliła Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.

W warunkach niekorzystnych zmian gospodarczych, spowodowanych pandemią, inflacją i wojną w Ukrainie, pogłębia się pauperyzacja polskiego społeczeństwa. Polacy borykają się z inflacją i rosnącymi kosztami życia, m.in. wzrostem cen żywności, usług, energii, paliw, opłat za mieszkanie, rat kredytów. Jak pokazują najnowsze badania, inflacja najmocniej uderza w Polaków o najniższych dochodach. 66 proc. osób w tej grupie oszczędza na jedzeniu. W obliczu galopującej inflacji i znaczącego spadku siły nabywczej konsumentów nadrzędnym priorytetem sieci handlowych zrzeszonych w POHID jest przeciwdziałanie inflacji i stabilizacja wzrostu cen, tak aby umożliwić wszystkim polskim rodzinom, zwłaszcza tym najgorzej sytuowanym, zaopatrzenie się w żywność i niezbędne produkty.

Jak zaznaczył prof. dr hab. Konrad Raczkowski, ekonomista, dyrektor Centrum Gospodarki Światowej, UKSW – „W Polsce w 2021 r. skrajne ubóstwo spadło do 4,2 proc. i wydawało się, że nie będzie ponownego trendu wzrostu ubóstwa, jaki obserwowaliśmy w 2018 i 2020 r., pomimo utrzymywania wysokich transferów socjalnych. Jednak w styczniu i lutym 2021 inflacja utrzymywała się w okolicy celu inflacyjnego NBP, tj. ok. 2,5 proc., żeby w styczniu 2022 dobić do 9,4 proc. Dziś inflacja statystyczna osiągnęła 15,5 proc., ceny węgla oraz gazu osiągają rekordowe poziomy, polski system energetyczny przez lata zaniedbywany, nie jest w stanie przyjąć wszystkich instalacji OZE, wiele elektrowni już dziś zostało czasowo wyłączonych z powodu braku węgla lub wody do chłodzenia. Polska, która odpowiada za 96 proc. unijnej produkcji węgla, nie dysponuje 15-20 proc. wolnych i pozostawionych w gotowości na wypadek kryzysu, czy wojny ścian wydobywczych, nie ma też rezerw strategicznych węgla na rynek krajowy. Równolegle tylko w tym roku ponad 3 mln ton węgla wyjechało z Polski do Czech, Ukrainy, Niemiec, Słowacji, Węgier, czy Austrii. Ten dysonans sprawia, że kilku milionom gospodarstw domowych grozi ubóstwo energetyczne, a przychody 13 poc. emerytów i rencistów w grupie powyżej 65 lat, nie wystarczają na zaspokojenie warunków bytowych w ramach godnej starości. Według różnych badań, od 40 do 66 proc. Polaków ograniczyło swoje wydatki, ale niektórzy, zwłaszcza seniorzy, nie mają już na czym oszczędzać. Część emerytów i rencistów, ale także osób czynnych na rynku pracy, w wieku produkcyjnym, ale w trudnej sytuacji materialnej – została zmuszona do przyjęcia pomocy, darmowych obiadów, paczek żywnościowych, czy innych form wsparcia, z której nigdy wcześniej nie korzystali. Dziś równie ważne, jeżeli nie ważniejsze, winno być wspieranie Polaków, podobnie, jak wspieraliśmy i wspieramy Ukrainę. Dlatego dobrze się stało, że sieci handlowe wspólnie z Caritasem podjęły wyzwanie wspólnego kształtowania ekonomii społecznej, w której działalność podstawowa, jaką jest handel podmiotów komercyjnych, bezpośrednio służy realizacji celów społecznych i pomocy najbardziej potrzebującym.”

Ks. dr Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska, podziękował sieciom handlowym zrzeszonym w POHiD za pomoc niesioną osobom potrzebującym - „Szczególne wyrazy podziękowania pragnę skierować do wszystkich sieci handlowych zrzeszonych w POHiD, które jako darczyńcy wspierają naszą misję niesienia pomocy osobom potrzebującym w ramach różnego rodzaju programów społeczno-edukacyjno-charytatywnych skierowanych do jednostek i kategorii społecznych wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym”.

Najważniejsze obszary współpracy POHiD  z Caritas Polska:

  • przekazywanie nadwyżki niesprzedanej, pełnowartościowej żywności,
  • w okresie przedświątecznym organizacja świątecznych zbiórek żywności na terenie sklepów,
  • uczestnictwo w programach wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży (dofinansowanie m.in.: dożywiania, wakacyjnego wypoczynku, rehabilitacji i leczenia dzieci),
  • uczestnictwo w programach wsparcia osób starszych, które umożliwiają seniorom życie na godnym poziomie (m.in. lepsze odżywianie),
  • finansowanie modernizacji infrastruktury służącej osobom w kryzysie bezdomności, jak również wspomaganie aktywizacji bezdomnych, resocjalizacji i wyjścia z bezdomności,
  • na wsparcie ukraińskich uchodźców międzynarodowe sieci handlowe przekazały pomoc finansową i rzeczową o łącznej wartości 450 mln zł (z poziomu polskich oddziałów i zagranicznych central).


Źródło informacji: Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 03.08.2022, 08:30
Źródło informacji Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ