Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Już od 1 kwietnia wszystkie firmy wpisane do KRS będą miały obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń. Urzędy oraz zawody zaufania publicznego (m.in. adwokaci, radcy prawni, notariusze) mają jeszcze mniej czasu, bo niecały miesiąc, ponieważ ten obowiązek obejmie je już od 1 stycznia 2025 r.
Zasłużony list polecony
List polecony stanowi podstawowy sposób przekazywania oficjalnych dokumentów i informacji szczególnie w sektorze publicznym, gdzie konieczne jest udowodnienie wysłania dokumentu. Z kolei w biznesie listy polecone są stosowane w transakcjach handlowych, umowach i wymianie dokumentów prawnych.
Koszty związane z przygotowaniem, wysyłką i obsługą tradycyjnych listów poleconych były od lat wkalkulowane w codzienne funkcjonowanie firm i instytucji. Podobnie jak wpływ na długość procesów i szybkość reakcji liczoną w dniach lub tygodniach. Cyfryzacja zmieni ten stan rzeczy.
e-Doręczenia - szansa na rewolucję w oficjalnej komunikacji
Gdy rośnie świadomość korzyści z nowoczesnych form komunikacji, e-Doręczenia stają się alternatywą dla tradycyjnych listów poleconych. Obowiązek ich wdrożenia i stosowania wprowadza Ustawa o doręczeniach elektronicznych z 18 listopada 2020 roku.
„E-Doręczenia umożliwiają śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym. Ułatwia to zarządzanie dokumentami oraz zapewnia transparentność i kontrolę nad procesem ich dostarczenia do adresata. Wpływa to na efektywność i skuteczność całego procesu korespondencji przedsiębiorców, urzędów i obywateli” - tłumaczy Paweł Wojtaszyk, kierownik produktu w Asseco Data Systems.
Korzyści z e-Doręczeń
- Szybkość
E-Doręczenia umożliwiają natychmiastowe przekazanie dokumentów i dostęp do nich w dowolnym miejscu i czasie w skrzynce e-Doręczenia.
Wykluczają ograniczenia związane z transportem papierowej przesyłki. Niedostępność poza godzinami pracy jednostek pocztowych, opóźnienia w transporcie, wizyty na poczcie, oczekiwanie na listonosza - to wszystko przechodzi do historii.
E-Doręczenia odegrają także decydującą rolę w sytuacjach, gdy kluczowy jest czas, tzn. liczy się szybkość lub możliwość przesłania do końca dnia, czyli 23:59. Fakt przesłania „na czas” potwierdzać będą dowody generowane przez system. Ułatwia to szybką reakcję na bieżące wydarzenia oraz wspiera elastyczne zarządzanie dokumentacją.
- Efektywność
Rejestrowane doręczenia elektroniczne przyspieszą procesy administracyjne poprzez: krótszy czas przetwarzania dokumentów, automatyzację procesu przetwarzania dokumentów oraz eliminację ręcznej obsługi i mniejsze nakłady pracy.
Przy wykorzystaniu systemów zarządzania e-dokumentacją i e-archiwum dokumenty przesyłane e-Doręczeniami można łatwo włączyć w elektroniczny obieg dokumentów w firmie.
- Redukcja czasu i kosztów
e-Doręczenia obniżają wydatki ponoszone na wysyłkę i przechowywanie korespondencji oraz eliminują koszty papieru, tonerów, kopert potrzebnych do nadania przesyłki i transportu jej na pocztę.
- Bezpieczeństwo korespondencji
Atutem e-Doręczeń jest sposób ich zabezpieczenia za pomocą kwalifikowanych usług zaufania (znacznik czasu, pieczęć elektroniczna), który gwarantuje zarówno nadawcy, jak i odbiorcy bezpieczeństwo w postaci potwierdzenia czasu wykonanej czynności czy też zapewnienia integralności korespondencji.
Dodatkowo każda nadana przesyłka jest szyfrowana przed wysłaniem i odszyfrowywana jedynie w momencie pobierania jej przez użytkownika skrzynki, co gwarantuje poufność danych.
Czy można wybrać dostawcę e-Doręczeń?
W przypadku firm, zawodów zaufania oraz osób fizycznych jest możliwość wyboru dostawcy, jak i rodzaju usługi.
„Komercyjni dostawcy oferują usługę kwalifikowaną, która pozwala na komunikację zarówno z urzędami, firmami jak i osobami fizycznymi. Dla instytucji publicznych jest przeznaczona usługa publiczna, która służy do kontaktu jedynie w zakresie urząd-użytkownik oraz urząd-urząd. Przewagą rozwiązania oferowanego przez Asseco jest także możliwość integracji z systemem elektronicznego zarządzania dokumentacją w firmach, co zdecydowanie ułatwia obsługę korespondencji. Dodatkowo korespondencja z urzędami z wykorzystaniem usługi e-Doręczeń od Asseco jest bezpłatna” - wyjaśnia Paweł Wojtaszyk.
Załóż skrzynkę do e-Doręczeń z aplikacją mObywatel - video
E-Doręczenia polecony nowej generacji - terminy i obowiązek wdrożenia
Od 1 kwietnia 2025 r. wszystkie firmy z KRS mają obowiązek posiadać adres i skrzynkę do e-Doręczeń. Natomiast nowo rejestrowane spółki oraz działalności rejestrujące się w CEiDG mają taki obowiązek już od stycznia 2025 roku. Obowiązek ten będzie dotyczył docelowo wszystkich firm, ponieważ podmioty obecnie wpisane do CEiDG mają wyznaczony termin na 1 października 2026 roku. W przypadku urzędów, służb, instytucji centralnych i samorządowych oraz zawodów zaufania publicznego obowiązującym terminem jest 1 stycznia 2025 r.
Chcesz założyć skrzynkę e-Doręczeń?
Zapraszamy na stronę: certum.pl/e-doreczenia
Źródło informacji: Asseco
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 17.12.2024, 08:58 |
| Źródło informacji | Asseco |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Historyczny rok dla WUZETEM potwierdza pozycję diesla
WUZETEM, polski producent precyzyjnych komponentów układów wtryskowych, odnotował po 11 miesiącach 2025 roku najwyższy wynik sprzedaży w swojej blisko 75-letniej historii. Sprzedaż wzrosła o 11 proc. rok do roku, a firma znacząco umocniła swoją pozycję zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Najbardziej cieszy rozwój o kolejne nowe rynki, takie jak kraje Ameryki Południowej i Azji, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 50 proc. r/r, przy jednoczesnym 15-procentowym wzroście na kluczowym rynku polskim. Rok 2025 jest dla spółki przełomowy również dlatego, że WUZETEM rozpoczął przygotowania do jubileuszu 75-lecia działalności, który firma będzie obchodzić w przyszłym roku.- 17.12.2025, 12:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WUZETEM
-
Image
Raport Forum Ochrony Zdrowia: trwający od lat kryzys finansowania i efektywności w 2026 roku może się pogłębić
W systemie ochrony zdrowia narasta wielowymiarowy kryzys: finansowy, organizacyjny i kadrowy, a jego naprawa powinna stać się centralnym punktem polityki państwa i nie podlegać bieżącym sporom politycznym - apelują autorzy raportu pt. „Forum Ochrony Zdrowia 2025”. Zdaniem ekspertów konieczne są głębokie reformy, obejmujące nie tylko rozwiązania techniczne, ale także zmiany kulturowe, oparte na odpowiedzialności, zaufaniu i dążeniu do wspólnego celu.- 17.12.2025, 11:17
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Filip Filipov, dawny członek kadry kierowniczej Skyscanner, nowym dyrektorem generalnym OAG
- 17.12.2025, 09:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ