Pobierz materiał i Publikuj za darmo
O szansach oraz wyzwaniach producentów i użytkowników ciężarowych samochodów elektrycznych dyskutowano podczas sesji zorganizowanej przez Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych w ramach XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Moderujący debatę Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE), przypomniał, że 14 lutego UE przedstawiła projekt regulacji, która określa projekt redukcji emisji CO2 dla samochodów ciężarowych. Zakłada on stopniowe redukcje emisji - w latach 2025–2029 nowe auta będą emitowały średnio o 15 proc. CO2 mniej niż w 2019 roku. Natomiast od roku 2030 emisje należy zredukować o kolejne 30 proc. Cele te są wiążące, a producenci ciężarówek, którzy ich nie spełnią, będą zmuszeni zapłacić karę pieniężną jako opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji.
Prezes Korolec przypomniał również, że udział sektora transportu i magazynowania w polskim PKB wynosi 5,7 proc., 30 proc. międzynarodowego transportu drogowego w UE realizowane jest przez polskich przewoźników, a w polskim transporcie pracuje 480 tys. osób.
„Wydaje mi się, że te trzy liczby pokazują, że jest to jedna z najważniejszych sesji tego Kongresu” – powiedział prezes.
Rafał Bajczuk, starszy analityk ds. polityki FPPE, powiedział, że dzięki podobnemu rozporządzeniu dotyczącemu samochodów osobowych udział pojazdów bateryjnych w rynku sięgnął obecnie 20 proc. i będzie się stale zwiększał.
„Obecnie redukcja emisji CO2 i we wszystkich obszarach, także transportu, jest najważniejszym wyzwaniem, które stoi przed Unią Europejską. Chodzi o to, żeby osiągnąć przyjęte cele, czyli redukcję emisji o pięćdziesiąt pięć procent w 2030 roku względem roku 1990, a o sto procent w 2050 roku” – przypomniał Bajczuk.
Ekspert dodał, że chodzi nie tylko o ochronę środowiska naturalnego, ale także o poprawę konkurencyjności gospodarki UE. Cały świat stawia na energię elektryczną, ponieważ ta technologia w nieodległej perspektywie okaże się po prostu opłacalna.
„Na razie zakup ciężarowego samochodu elektrycznego jest większym wydatkiem niż spalinowego, ale tak jak w przypadku samochodów osobowych, kiedy skala produkcji elektryków ciężarowych zostanie zwiększona, ich cena będzie spadać i staną się one konkurencyjne” – podkreślił Rafał Bajczuk.
Zdaniem Rafała Bajczuka już w roku 2025 lub 2026 całkowity koszt użytkowania bateryjnej ciężarówki będzie niższy od użytkowania ciężarówki spalinowej.
„Wtedy dosłownie wszystkie firmy będą chciały je kupić. Pozostaje pytanie o ich możliwości inwestycyjne oraz stan przygotowania odpowiedniej infrastruktury np. do ładowania elektrycznych aut ciężarowych jeżdżących po polskich autostradach i drogach ekspresowych” – zauważył przedstawiciel FPPE.
Polska branża spedycyjno-logistyczna jest bardzo rozdrobniona, działa na niskiej marży. Są to w większości mikro i małe przedsiębiorstwa, które mają utrudniony dostęp do finansowania a tym samym zakupu nowych ciężarówek. Zdaniem eksperta to jest obszar, w którym jako państwo musimy zainterweniować po to, aby nasi przewoźnicy nadal byli konkurencyjni względem zagranicznych firm transportowych.
Marcin Korolec z FPPE zapytał Ireneusza Zyskę, wiceministra klimatu i środowiska, jak widzi rolę sektora transportu w Polsce i na jakim etapie jest jego elektryfikacja. Zdaniem przedstawiciela polskiego rządu, sektor motoryzacji i transportu jest filarem polskiej gospodarki, a zmiany, które wymusi przestawienie go na transport elektryczny i wodorowy, są ogromnym wyzwaniem cywilizacyjnym zawiązanym z przebudową systemu elektroenergetycznego kraju.
„Dzisiaj nie chcemy wykluczać żadnej technologii. Wiemy, że są konstruowane szybkie stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Za dziesięć lat ta technologia będzie bardziej dojrzała. Docelowo co sześćdziesiąt kilometrów na autostradach i drogach ekspresowych przewidujemy budowę hubów do ładowania pojazdów elektrycznych. Pracujemy nad programem wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych, szczególnie pojazdów ciężkiego transportu” – powiedział minister.
Marcin Korolec z FPPE powiedział, że w państwach UE istnieją różne systemy wsparcia, a statystycznie najczęściej stosowanym rozwiązaniem (np. Francja, Holandia, Niemcy) to dopłata 80 proc. różnicy między ceną ciężarówki elektrycznej a pojazdem z silnikiem Diesla.
Pytana o plany związane z transformacją transportu na kolejne lata, Paulina Nesteruk z IKEA Supply Chain Operations, przypomniała, że firma, którą reprezentuje, realizuje na świecie rocznie ponad 2 mln transportów ciężkich: od producenta do centrów dystrybucyjnych, a 1/6 w tej liczbie to transporty z i do Polski.
„Chcemy, żeby w roku 2040 nasz transport był zeroemisyjny. Więc jest to bardzo ambitny cel” – powiedziała Nesteruk przypominając, że w polskiej fabryce Ikei, w Zbąszynku, we flocie firmy z powodzeniem jeździ już pierwsza ciężarówka elektryczna.
Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska powiedział, że w przyszłości najtańszą formą dostarczania energii elektrycznej będzie przewożenie jej ciężarówkami w naładowanych bateriach, zamiast budowania kosztownych sieci przesyłowych.
„W transporcie ciężkim dzisiaj mamy pytanie, jak często ładować trzeba ciężarówkę. Rok temu pytanie brzmiało – czy w ogóle będą elektryczne ciężarówki? Obecnie wszyscy producenci samochodów ciężarowych oferują już samochody elektryczne do transportu lokalnego” - powiedział Rowiński. Dodał, że w wielu miastach w Europie i w Polsce komunikacja miejska korzysta już z autobusów elektrycznych.
Marcin Korolec z FPPE zapytał, w jaki sposób mają sobie poradzić podczas transformacji energetycznej firmy małe, mikro firmy i rodzinne. Zdaniem Bartłomieja Pawlaka, wiceprezesa Polskiego Funduszu Rozwoju S.A., rozwiązaniem może być budowanie join venture między dużymi firmami, które posiadają centra usług wspólnych i odpowiednie systemy informatyczne, z polskimi firmami napotykającymi bariery w rozwoju.
Wszystkie uczestniczki i uczestnicy Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach mieli okazję przekonać się, jak innowacyjnymi, cichymi i bezpiecznymi pojazdami są elektryczne samochody ciężarowe. Czołowi producenci przygotowali unikalną możliwość odbycia bezpłatnych jazd próbnych, podczas jazdy ulicami Katowic kierowcy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem.
„Niesamowite wrażenie — parametry tego auta, płynność jazdy, pełna digitalizacja, brak hałasu. Jestem pewny, że elektryczne ciężarówki z >>aut przyszłości<< na naszych oczach stają się >>autami teraźniejszości<<” – powiedział w rozmowie z PAP jeden z pasażerów.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.04.2023, 17:24 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu