Newsletter

Fake newsy, clickbaity, greenwashing i zdrowie – dyskusje na EFNI 2023

16.10.2023, 16:34aktualizacja: 16.10.2023, 16:41

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konfederacja Lewiatan (1)
Konfederacja Lewiatan (1)
Spotkania w ramach sześciu ścieżek tematycznych: „Europa na globalnych rynkach”, „Zielona zmiana Europy”, „Przyszłość Europy”, „Cyfrowa transformacja Europy”, „Europa otwarta i różnorodna” oraz „Polska przed wyborami”, wypełniły trzeci dzień Europejskiego Forum Nowych Idei 2023.

Greenwashing, czyli eko-ściema, to chwast na polu (nie)odpowiedzialnego biznesu. Dlaczego się rozplenił zastanawiali się uczestnicy panelu, podczas którego zaprezentowano raport „Antysmogowi. Najlepsze praktyki CSR dotyczące powietrza”. Partnerem panelu była Clean Air Fund.

„Wśród działań CSR mało dotyczy jakości powietrza. Z jednej strony mamy dobre praktyk, a z drugiej greenwashing. – Polska jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów Europy. Jest bardzo źle. Notorycznie mylimy zanieczyszczenie powietrza i gazy cieplarniane” – mówiła Weronika Michalak, współautorka raportu. Jej zdaniem greenwashing to ogromne zagrożenie, a firmy wciąż próbują oszukiwać klientów.

Maciej Witucki, prezydent Konfederacji Lewiatan, zwrócił uwagę na dużą presję konsumencką. – „Ludzie nie mają przekonania, jak jest naprawdę. Czy auta elektryczne są czyste? Wierzę w dobrą wolę biznesu, ale konsument musi chcieć zapłacić więcej za zieloną szklankę. Jego zdaniem kłopotem jest kwestia dojrzałości społecznej i brak gotowości polityków. Konieczna jest presja ze strony NGOs i odważne egzekwowanie przepisów przez państwo”.

Uczestnicy panelu „U progu katastrofy. Co dalej ze zdrowiem psychicznym młodych?” zgodnie stwierdzili, że konieczne jest uzdrowienie systemu. Partnerem spotkania był Adamed.

Aplikacja LifePlan App ma formę gry, której celem jest poznanie samego siebie, wzmocnienie swoich możliwości i zbudowanie odporności.

„Mam wrażenie, że jesteśmy na pogotowiu ratunkowym. Największy nacisk powinniśmy postawić na edukację” – podkreśliła Katarzyna Dubno, członkini zarządu Fundacji Adamed, dyrektorka relacji zewnętrznych ESG i ekonomiki zdrowia w Adamed Pharma. Tymczasem mniej niż połowa szkół nie ma psychologa szkolnego.

Kluczowe wyzwania w ochronie zdrowia były także tematem panelu, którego partnerem był Luxmed. W prowadzonym przez Annę Rulkiewicz, prezeskę Grupy Luxmed, spotkaniu EFNItalks próbowano odpowiedzieć na pytanie jakie powinny być priorytety w ochronie zdrowia u progu nowej kadencji Sejmu.

„Zdrowie jest obecnie hasłem wyborczym, w związku z czym realne i potrzebne zmiany w ochronie zdrowia są blokowane przez populizm” – podkreśliła.

Piątkowa debata o sztucznej inteligencji była rozmową na styku technologii oraz nauk społecznych. Partnerem panelu był T-Mobile.

Agnieszka Jankowska, Corporate & Public Affairs Director, T-Mobile Polska, zdradziła, że badania przeprowadzone w lipcu ujawniły, iż dużo Polaków ufa bardziej firmom chińskim czy amerykańskim niż rządowi polskiemu.

„Technologia mnie nie przeraża, ale motywuje do tego, aby dalej się uczyć. W raporcie możemy też przeczytać, że większość ludzi czerpie informacje o SI z TV i internetu, a są to bardzo powierzchowne informacje. Brakuje nam też umiejętności miękkich, koniecznych w zdobywaniu wiedzy, jak np. podejścia krytycznego czy umiejętności zadawania właściwych pytań” - dodała.

„Wchodzimy w interakcje ze sztuczną inteligencją bardzo często, ale nie zdajemy sobie z tego sprawy” - mówiła Dominika Kaczorowska-Spychalska, dyrektorka Centrum Inteligentnych Technologii, Uniwersytet Łódzki. Istotne jest, aby budować doświadczenia i samoświadomość, czym SI rzeczywiście jest.

„Prawie połowa Polaków jest przeciwna przyjęciu euro. Czy Polska ma jeszcze szansę i jeśli tak, to w jakiej perspektywie, na wspólną europejską walutę? Nie spełniamy warunków, więc nie ma dziś o czym mówić” – rozpoczęła dyskusję ekonomistka Katarzyna Zajdel-Kurowska.

„Musimy jednak pamiętać, że wchodząc do UE zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty, ale faktem jest, że na dziś nie spełniamy żadnego z czterech warunków” – zaznaczył prof. Cezary Wójcik w Katedrze Finansów Międzynarodowych SGH. Te warunki to: stabilne ceny, długotrwała równowaga finansów publicznych, stabilny kurs walutowy i stabilne długoterminowe stopy procentowe.

Wybory do Parlamentu Europejskiego odbędą się w połowie 2024 roku. Od ich wyniku będzie zależeć skład przyszłej Komisji Europejskiej oraz kluczowe decyzje. Czy Unia może być konkurencyjna, czy stanie się skansenem? Uczestnicy panelu „EU24. Jaka Europa po eurowyborach?” zgodzili się, że wybory do PE odbędą się w okresie wyjątkowym dla Europy.

„Obserwujemy rosnącą polaryzację w UE. To nie sprzyja dialogowi i wypracowaniu stabilnych rozwiązań. Wydaje się, że ta tendencja będzie się pogłębiać w najbliższych latach” – mówiła Charlotte Andersdotter z Konfederacji Szwedzkich Przedsiębiorców.

Marek Tatała z Fundacji Wolności Gospodarczej dodał – „Z pewnością polaryzacja ta odbije się na wynikach przyszłorocznych wyborów do Parlamentu Europejskiego”.

XII Europejskie Forum Nowych Idei, którego organizatorem jest Konfederacja Lewiatan przy współudziale BusinessEurope oraz miasta Sopot, odbyło się od 11 do 13 października w sopockim hotelu Radisson Blu.

Wszystkie relacje ze spotkań i paneli można przeczytać na stronie EFNI

Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.10.2023, 16:34
Źródło informacji Konfederacja Lewiatan
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ