Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Dzisiaj I stopień gotowości
I stopień gotowości do zimy oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Z taką sytuacją mamy do czynienia obecnie. Do 1 listopada GDDKiA osiągnie II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ok. 18 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 tys. km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są przez wykonawców wyłonionych w drodze postępowań przetargowych, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Zarządca dróg przewiduje, że w sezonie zimowym 2025/2026 zużytych może zostać:
- 335 tys. ton soli drogowej,
- 2,2 tys. ton chlorku wapnia,
- 25,5 tys. ton materiałów uszorstniających.
Dla porównania, w ostatnich dziesięciu latach do zimowego utrzymania dróg krajowych wykorzystano następujące ilości soli drogowej:
- sezon 2015/2016: 251 667 t
- sezon 2016/2017: 373 249 t
- sezon 2017/2018: 326 412 t
- sezon 2018/2019: 376 211 t
- sezon 2019/2020: 153 506 t
- sezon 2020/2021: 496 643 t
- sezon 2022/2023: 388 745 t
- sezon 2023/2024: 380 628 t
- sezon 2024/2025: 259 384 t
W minionym sezonie najwięcej soli zużyły służby drogowe w woj. małopolskim (ponad 28 tys. ton) i mazowieckim (ponad 24 tys. ton). Z kolei najmniejsze zużycie zarejestrowano w woj. podlaskim i opolskim (w każdym było to nieco ponad 8 tys. ton).
Standardy utrzymania dróg
Cała sieć dróg krajowych w sezonie zimowym 2025/2026 będzie utrzymywana w następujących standardach:
Standard I - ok. 5,5 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, że nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard II - ok. 11,2 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard III - ok. 1,6 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez GDDKiA. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. Objęte są nim drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard V - ok. 2,5 tys. km
Objęte są nim dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od I do III. Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach z ruchem pojazdów.
Plan utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami całych ciągów drogowych oraz ich utrzymanie w czasie trwania sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
Efekt działań służb - widoczny po ustaniu opadów
Warto pamiętać, że służby drogowe mogą tylko łagodzić skutki wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu, ale nie są w stanie całkowicie im zapobiec.
Gdy trwają intensywne opady śniegu, nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem. Na prawym pasie (na jezdniach z większą liczbą pasów ruchu) nawierzchnia dłużej pozostaje czarna niż na pasie lewym. Jest to efektem przeważnie większej liczby samochodów przejeżdżających po prawym pasie.
Korzystając z dostępnych prognoz pogodowych, GDDKiA podejmuje również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.
Sprzęt wyjeżdża na drogi jeszcze przed rozpoczęciem opadów śniegu. Jego zadaniem jest „zasolenie” jezdni. Przy pierwszych opadach śniegu zaczyna się rola wszystkich użytkowników dróg. Koła przejeżdżających pojazdów mieszają sól drogową ze śniegiem, przyśpieszając reakcję chemiczną. Dlatego tak ważne jest korzystanie ze wszystkich pasów ruchu - im dłużej samochody unikają lewego pasa, tym później „uruchomi się” działanie soli drogowej. Podobnie jest po przejechaniu pojazdów do zimowego utrzymania, które odśnieżają całą szerokość jezdni i dodatkowo posypują ją solą.
GDDKiA: pomagamy kierowcom dbać o bezpieczeństwo
Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy, które GDDKiA instaluje na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP).
Obecnie na drogach szybkiego ruchu funkcjonuje 16 urządzeń do odśnieżania i odladzania pojazdów ciężarowych, które zlokalizowane są na:
- A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim,
- A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,
- A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim,
- A1 MOP Stobiecko Szlacheckie Zachód w woj. łódzkim,
- A1 MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód w woj. łódzkim,
- A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim,
- A4 MOP Prószków w woj. opolskim,
- A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
- S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,
- S7 MOP Widoma Wschód w woj. małopolskim,
- S7 MOP Widoma Zachód w woj. małopolskim,
- S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,
- S19 MOP Obroki Zachód w woj. lubelskim,
- S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,
- S61 MOP Chomentowo Wschód w woj. podlaskim,
- S61 MOP Chomentowo Zachód w woj. podlaskim.
Kolejnych 35 ramp jest w trakcie realizacji i zostaną oddane do użytkowania w tym oraz w przyszłym roku. W planach jest ogłoszenie postępowań przetargowych na następne urządzenia. W sumie na etapie przygotowania, realizacji i planowania są 54 rampy.
Do końca tego roku GDDKiA zamierza udostępnić kierowcom pięć takich urządzeń, które powstaną na:
- S5 MOP Gruczno Zachód w woj. kujawsko-pomorskim,
- S8 MOP Kołaki w woj. podlaskim,
- S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
- S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (tu powstaną dwie rampy).
Kto jest zarządcą tej drogi
Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których mamy w Polsce 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych), leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych, zarządzane przez koncesjonariuszy (A1 Gdańsk - Toruń, A2 Świecko - Nowy Tomyśl - Konin oraz A4 Katowice - Kraków).
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o sytuacji na drogach i przekazują je kierowcom oraz mediom. Znaleźć je można także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.
Kierowco. Chcesz przejechać - przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego GDDKiA apeluje o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.
Źródło informacji: GDDKiA
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.10.2025, 14:43 |
Źródło informacji | GDDKiA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
„Warmer Together”: marka Moncler podkreśla siłę ciepła i miłości, a pomagają jej w tym legendarni przyjaciele, Al Pacino i Robert De Niro
Dwaj wieloletni przyjaciele, kultowe postacie Hollywoodu, biorą udział w nowej kampanii Moncler prezentującej film poświęcony przyjaźni, więziom i sile ludzkiego ciepła.- 15.10.2025, 14:33
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Business Wire
-
Żabka earns fourth consecutive Platinum rating from EcoVadis for ESG excellence
- 15.10.2025, 13:29
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
-
Image
Program MES - holistyczne zarządzanie produkcją
Nowoczesna produkcja wymaga precyzji, szybkości i pełnej kontroli nad przebiegiem procesów. Rosnąca złożoność zleceń oraz presja kosztowa sprawiają, że ręczne raportowanie i intuicyjne zarządzanie coraz częściej okazują się niewystarczające. Firmy szukają rozwiązań, które umożliwiają im widzenie produkcji „na żywo”, a nie z opóźnieniem kilku godzin czy dni. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają narzędzia, które porządkują informacje i pozwalają reagować natychmiast, zamiast po fakcie.- 15.10.2025, 13:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: eqsystem.pl
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ