Newsletter

Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny: zerowa stawka akcyzy na CNG i LNG w najbliższych miesiącach

10.05.2019, 15:09aktualizacja: 10.05.2019, 15:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Należy się spodziewać, że w najbliższym czasie zerowa stawka podatku akcyzowego dla gazów CNG i LNG w transporcie stanie się faktem – powiedział Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny w czasie XXII edycji konferencji branży energetycznej Gazterm, która odbyła się w Międzyzdrojach na początku tygodnia. Mówił o nowych obszarach rozwoju rynku detalicznego gazu w Polsce - m.in. transport drogowy i morski.

Podkreślił, że jeszcze trzy lata temu CNG i LNG w transporcie był produktem niszowym, natomiast obecnie coraz więcej samorządów decyduje się na autobusy gazowe; obok Warszawy są to miasta takie jak Rzeszów, Tarnów czy Tychy.

"Mamy 400 autobusów, które napędzane są gazem CNG. Jestem przekonany, że w 2023 r. będzie ich 1 tys., a wejście w życie zerowej stawki podatku akcyzowego dla gazu z pewnością ten proces przyśpieszy" – ocenił.

Według Henryka Muchy, prezesa PGNiG Obrót Detaliczny, fakt, że zerowa stawka podatku akcyzowego nie weszła w życie na początku tego roku, jest związany z przedłużającym się procesem notyfikacji regulacji przez Komisję Europejską.

"Z informacji, które posiadamy, wynika, że ten proces się zakończył. W tym momencie Ministerstwo Finansów uwzględnia uwagi KE, nie będzie to jednak powodować powtórzenia procesu notyfikacji. W związku z tym należy się spodziewać, że w ciągu najbliższych miesięcy faktycznie zerowa stawka podatku akcyzowego dla gazów CNG i LNG w transporcie stanie się faktem" – ocenił Mucha.

Tomasz Matan, dyrektor Departamentu CNG i LNG spółki PGNiG Obrót Detaliczny, ocenił, że gdy akcyza zostanie obniżona, napędzi to na pewno lokalny rynek transportowy małego biznesu, czy to będą kurierzy, czy dostawcy, czy inne firmy, które mają małą flotę pojazdów. To dla nich będzie istotne obniżenie kosztów funkcjonowania.

Podczas debaty nt. perspektyw realizacji strategii gazyfikacji Polski Matan powiedział, że oprócz ceny paliwa, warunkiem rozwinięcia rynku CNG w Polsce jest też dostępność infrastruktury, czyli zlokalizowanie punktów ładowania CNG w atrakcyjnych miejscach.

"Zgodnie z naszym modelem biznesowym, idziemy w kierunku autobusów, rozwijamy ten segment B2B do klienta dużego, strategicznego, natomiast nie rozwinął się nadal segment małego przedsiębiorcy w CNG i to jest tak naprawdę dzisiaj wyzwanie. Natomiast myślę, że strategia PSG (Polskiej Spółki Gazownictwa – PAP) idzie w tym kierunku, żeby ten segment rozwinąć" – ocenił.

Mówiąc o rozwoju rynku detalicznego gazu w Polsce prezes PGNiG Obrót Detaliczny zauważył ponadto, że z 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce, milion "z małym odsetkiem" korzysta dzisiaj z gazu. Mucha powiedział też, że gaz w 2017 r. stanowił 16 proc. polskiego miksu energetycznego, co jest zdecydowanie poniżej średniej w krajach Unii Europejskiej, która oscyluje na poziomie 24 proc.

Jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia i nasza aktywność również w tym kierunku podąża – podkreślił.

Podczas konferencji wskazywano, że zwiększenie nakładów Polskiej Spółki Gazownictwa, która należy do Grupy Kapitałowej PGNiG, na rozwój dystrybucji gazu w Polsce ma znacznie przyspieszyć rozwój sieci gazowej w naszym kraju. Inwestycje mają sprawić, że do 2022 roku blisko 90 proc. Polaków uzyska dostęp do gazu ziemnego.

Spółka zakłada, że w latach 2018-2022 liczba gmin z dostępem do sieci gazowej wzrośnie o 300 z obecnych 1 482 do 1 782 (łącznie w Polsce jest 2 478 gmin), powstanie 4 817 km sieci gazowych i 77 stacji LNG. Nakłady na budowę nowych sieci na terenie niezgazyfikowanych gmin, przyłączenia nowych odbiorców oraz inwestycje zwiększające przepustowość infrastruktury mają pochłonąć 7,5 mld zł.

Konferencja Gazterm odbyła się pod patronatem honorowym prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 10.05.2019, 15:09
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii