Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak podkreślił dr Benedetto w dokumencie przygotowanym na wniosek Komisji Budżetowej Parlamentu Europejskiego, w 1952 r. została ustanowiona pierwsza europejska wspólnota polityczna węgla i stali. Wspólnota posiadała centralne, niezależne instytucje o uprawnieniach w zakresie poboru podatków z sektorów węgla i stali. Nie podlegało to bezpośredniej kontroli państw członkowskich.
"Jeśli polityka dotycząca budżetu Unii Europejskiej charakteryzuje się obecnie niechęcią organów krajowych do zezwalania Unii na prowadzenie działalności budżetowej, napięcie to jest obserwowane od prawie 70 lat" – zaznaczył autor dokumentu.
Według dr. Benedetto, na początku lat 70. XX wieku rola Wspólnoty Węgla i Stali została ograniczona. Natomiast późniejsza Wspólnota Energii Atomowej i Wspólnota Gospodarcza, a następnie Unia Europejska, nie pozwalały swoim instytucjom centralnym na korzystanie z uprawnień do bezpośredniego poboru podatków.
Benedetto przeprowadził analizę uprawnień do opracowania budżetu trzech Wspólnot Europejskich ustanowionych w latach 50. XX wieku. Zwrócił uwagę, że w latach 60. XX wieku Wspólnoty połączyły się i wzrosły wydatki w nowych obszarach polityki, w szczególności Europejskiego Funduszu Społecznego i rolnictwa.
"Ten wzrost wydatków rodził napięcia między państwami członkowskimi posiadającymi różne priorytety, które to problemy zostały rozwiązane dzięki traktatowi luksemburskiemu z 1970 r. Rozwiązania obejmowały stałą podstawę finansowania budżetu oraz zwiększone uprawnienia do zmiany i kontroli budżetu przez Parlament Europejski" – zauważył naukowiec.
Dodał, że wydatki zwiększyły się dodatkowo w latach 70. i 80. XX w. w związku z wprowadzeniem i późniejszym rozwojem polityki spójności.
W ocenie Benedetto od 1979 r. Parlament Europejski "poczuł się ośmielony" swoimi wyborami bezpośrednimi – wcześniej był powoływany przez parlamenty narodowe – i wszedł w konflikt budżetowy z Radą reprezentującą państwa członkowskie.
Zdaniem autora analizy, uruchomienie programu rynku wewnętrznego w 1987 r. wymusiło dodatkowe inwestycje, a zatem większy budżet. Pewne napięcia z corocznych procesów wyeliminowało natomiast wieloletnie planowanie finansowe (perspektywy).
Dr Benedetto prześledził też historyczne finansowanie budżetu, począwszy od porozumienia w sprawie stałego finansowania budżetu zawartego w tym samym czasie co traktat luksemburski z 1970 r.
Jak zauważył, wraz ze wzrostem wydatków w latach 70. i 80. pojawiał się coraz większy opór po stronie finansowania, gdyż Brytyjczycy nie byli zadowoleni ze swojej nierównowagi budżetowej. W 1984 r. Brytyjczykom przydzielono stały "rabat". W późniejszym czasie doprowadziło to do opracowania mniejszych "rabatów" dla innych państw członkowskich.
"W 1988 r. o wiele większy przyszły budżet dla rynku wewnętrznego wymagał zwiększenia jego finansowania, co zapewniono dzięki nowym zasobom opartym na produkcie narodowym brutto każdego państwa członkowskiego. Od tego czasu finansowanie kształtowało się bez większych zmian" – wyjaśnił Benedetto. Wyjątkiem było ograniczenie stosowania podatku od wartości dodanej oraz towarzyszący temu wzrost zasobów pozyskiwanych z bogactwa narodowego.
Odnosząc się do kwestii kontroli, dr Benedetto zauważył, że w 1975 r. jako niezależną instytucję ustanowiono Trybunał Obrachunkowy. Opracowuje on roczne sprawozdanie na temat sprawozdań finansowych Unii oraz podejmuje decyzję o wydaniu "poświadczenia wiarygodności", jeśli sprawozdania te są prawidłowe.
Jak wyjaśnił Benedetto, od 1979 r. Parlament Europejski posiada specjalny komitet audytu, który rozpatruje roczne sprawozdania finansowe i sprawozdania Trybunału Obrachunkowego. Następnie przygotowuje decyzję Parlamentu w sprawie ratyfikacji sprawozdań finansowych z danego roku w ramach "absolutorium".
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.07.2019, 18:12 |
Źródło informacji | EuroPAP News |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Pacific Healthcare Group wybiera usługi Rimini Street, pragnąc wydłużyć okres eksploatacji i zwiększyć wartość wysoce spersonalizowanego środowiska lokalnego Oracle
Globalna organizacja zajmująca się zarządzaniem w opiece zdrowotnej skorzysta na elastyczności, oszczędności kosztów i wysokiej jakości wsparcia dzięki wyborowi Rimini Support™ dla Oracle.- 16.05.2024, 16:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
Polska firma Green Wallbox z prestiżową nagrodą za autorskie stacje ładowania samochodów elektrycznych
Polski producent stacji ładowania samochodów elektrycznych i akcesoriów dedykowanych elektromobilności, został uhonorowany prestiżową nagrodą Red Dot Design za swoje innowacyjne ładowarki typu wallbox: Green Wallbox 2 Pro. Ta zaszczytna nagroda docenia nie tylko elegancki design, ale także zaawansowaną funkcjonalność polskiej myśli inżynieryjnej.- 16.05.2024, 15:20
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Green Wallbox
-
Image
Armand Lumens nowym dyrektorem finansowym EIG MidOcean Energy
- 15.05.2024, 14:31
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire