Newsletter

Innowacje przyśpieszą wzrost gospodarczy w Polsce (Centrum Prasowe PAP)

02.10.2014, 19:54aktualizacja: 02.10.2014, 19:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Kluczem do gospodarczego sukcesu Polski jest odpowiedzialne, zorientowane na wdrożenia wykorzystanie środków na innowacje, a efektywna współpraca administracji, biznesu i nauki pozwoli na wprowadzenie rozwiązań przyśpieszających wzrost innowacyjności gospodarki. Między innymi takie wnioski płyną z dyskusji polskich i zagranicznych ekspertów podczas konferencji "Innowacyjna Europa. Przyszłość współpracy nauki i biznesu".

Na wsparcie innowacyjnych projektów, które w najbliższych latach mają zwiększać konkurencyjność polskiej gospodarki przedsiębiorcy i naukowcy, mogą otrzymać do 2020 roku nawet 15 mld euro. Jak jednak podkreśla zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Leszek Grabarczyk, nie wystarczy jedynie zwiększać nakładów na B+R w Polsce. "Pieniądz jest ważny, ale nie wystarczy. Trzeba w Polsce wykształcić, a częściowo także importować do Polski kompetencje, wiedzę i powiązania światowe, które wepchną naszą gospodarkę na trajektorię szybkiego wzrostu" - mówi Grabarczyk.

Poprawa efektywności współpracy administracji, biznesu i nauki w nowej perspektywie finansowej UE jest jednym z priorytetów i głównych celów działań NCBR, które pełni funkcję pomostu łączącego te środowiska. Polska należy do europejskich liderów w dynamice wzrostu nakładów publicznych na prace badawczo-rozwojowe, a dzięki rosnącemu zaangażowaniu przedsiębiorców systematycznie zwiększa się udział nakładów na B+R w PKB. W 2011 roku stanowiły one 0,77 proc., a prognoza na rok 2014 to 1 proc. PKB. Dla wzrostu innowacyjności gospodarki konieczne jest jednak mocniejsze zaangażowanie sektora prywatnego, który w największym stopniu odpowiada za wdrożenia. Choć polskie firmy coraz chętniej inwestują w B+R, nie jest to jeszcze zadowalający poziom. Sytuacja ulega jednak systematycznej poprawie. Wynika to z faktu, że coraz więcej polskich firm postrzega innowacje jako jedyną możliwość utrzymania lub zwiększenia przewagi konkurencyjnej. Dotyczy to w szczególności firm, które wchodzą na rynki zagraniczne.

"W nowej perspektywie finansowej gros środków trafi do przedsiębiorców, a jednocześnie nieporównywalnie zwiększy się ich rola w wyznaczaniu kierunków prac badawczo-rozwojowych - zaznacza Leszek Grabarczyk. - Na wsparcie B+R realizowane przez przedsiębiorstwa lub przez nie ukierunkowane NCBR przeznacza ok. 4,5 mld euro w najbliższych 5-6 latach. To, czy dokonamy przełomu, czy Polska wpadnie w pułapkę średniego rozwoju zależeć będzie od jakości i efektywności współpracy biznesu i nauki. Z tego względu będziemy wspierać jedynie najlepsze, kończące się komercjalizacją B+R projekty" - podkreśla dyrektor Grabarczyk.

Konferencja "Innowacyjna Europa", której partnerem merytorycznym było Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, była oficjalnym wydarzeniem towarzyszącym Europejskiemu Forum Nowych Idei. W gronie jej prelegentów znaleźli się eksperci od innowacji i finansowania B+R z całego świata, m.in.: Julie Meyer (CEO Ariadne Capital), prof. Piotr Moncarz (Stanford University), Dipanjan Nag (CEO i Prezes firmy IP Shakti LLC), Jeff Skinner (London Business School) oraz prof. Wiesław L. Nowiński (Agency for Science, Technology and Research, Singapur). Organizatorami konferencji były firmy Intel i PwC.

Plik wideo dostępny pod adresem: http://we.tl/ZsAwk3rGjL

Pliki graficzne:

KONTAKT:

Kamil Melcer

Koordynator Zespołu Prasowego NCBR

tel. kom. +48 724 583 536

Źródło informacji: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

UWAGA: Za materiał opublikowany przez Centrum Prasowe PAP odpowiedzialność ponosi jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. (Centrum Prasowe PAP)

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 02.10.2014, 19:54
Źródło informacji Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ