Newsletter

Inteligentna konsumpcja i rola marek w obliczu "ekonomii w sam raz"

26.08.2014, 17:23aktualizacja: 26.08.2014, 17:23

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Raport Prosumer
Raport Prosumer
Czterech na pięciu polskich respondentów odbiera zjawisko nadmiernej konsumpcji jako zagrożenie dla społeczeństwa. 62% polskich badanych uważa, że obecne modele ekonomiczne się nie sprawdzają, 73% jest zdania, że społeczeństwo byłoby lepsze, gdyby ludzie w większym stopniu stawiali na współdzielenie. Najnowszy raport agencji Havas Worldwide "Nowy typ konsumentów i gospodarka oparta na współdzieleniu" wskazuje na nowe podejście do konsumpcjonizmu i indywidualnych wyborów konsumentów oraz na role, jakie w tej rzeczywistości będą odgrywać marki.

Kupowanie a strach przed kryzysem

Choć większość Polaków twierdzi, że obecne modele ekonomiczne się nie sprawdzają, to jednak jest świadoma, że konsumpcja ma związek ze stabilnością ekonomiczną. Być może dlatego trzy czwarte badanych w naszym kraju obawia się, że zmniejszenie konsumpcji będzie miało fatalne skutki dla rynku pracy, a blisko 70% kupowanie produktów postrzega jako patriotyczny obowiązek wzmacniający krajową gospodarkę.

Kluczem jest postawienie na inteligentną konsumpcję, czyli odejście od zwiększania konsumpcji na rzecz poprawy jej jakości, jak twierdzi 82% respondentów w Polsce. Lepsza konsumpcja to dla 97% Polaków nabywanie tych rzeczy, których naprawdę potrzebują - 52% polskich respondentów przyznaje, że doskonale może się obejść bez większości posiadanych rzeczy, a 75% ogółu badanych szanuje i podziwia osoby, które dążą do ograniczenia konsumpcji.

"Konsumenci zaczęli przedkładać ostrożność i pragmatyzm nad pogoń za przyjemnością czy skłonność do manifestacji konsumeryzmu. Używanie coraz częściej stawiają ponad posiadaniem, równowaga i zdrowy rozsądek zaczynają wygrywać z chęcią natychmiastowego zadowolenia i gratyfikacji" - zauważa Marek Staniszewski, chief strategy officer w Havas Worldwide w Polsce.

Nowy trend - współdzielić, nie posiadać

Dwie trzecie respondentów z próby globalnej uważa, że społeczeństwo byłoby zamożniejsze, gdyby ludzie w większym stopniu stawiali na współużytkowanie. W Polsce z tym stwierdzeniem zgadza się 82% badanych. Atrakcyjność współdzielenia według respondentów w Polsce to przede wszystkim oszczędność pieniędzy (75%), poczucie aktywności i własnej użyteczności (54%), ale również możliwość poznania nowych ludzi (58%), doświadczenie czegoś nowego (50%).

Rola marek do 2050 roku...

Aż trzy czwarte respondentów z ogólnej próby chciałoby, aby rolę gwarantów produktów sprzedawanych online odgrywały marki. W Polsce aż 94% respondentów chciałoby, aby marki stanowiły gwarancję jakości i autentyczności produktów sprzedawanych przez internet, zaś 87% uważa, że gwarancje marki powinny obejmować każdego, kto kupuje produkt, nie tylko pierwszego nabywcę.

Prosumer Report to seria unikatowych publikacji agencji Havas Worldwide. Raport "Nowy typ konsumentów i gospodarka oparta na współdzieleniu" powstał na podstawie wyników ankiety, w której wzięły udział 10 574 osoby powyżej 16 roku życia reprezentujące 29 rynków. Raport dostępny jest na stronie: http://gohav.as/0c669bc9.

KONTAKT:

Aleksandra Dziubanii

Communications Director

Havas Worldwide Warsaw

tel. +48 (22) 444 0 667

e-mail: aleksandra.dziubanii@havasww.com

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 26.08.2014, 17:23
Źródło informacji Havas Worldwide Warsaw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ