Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Od jakiegoś czasu do czterech największych graczy posiadających własne nadajniki (Polkomtel, P4, T-Mobile i Orange) dołączają dostawcy wirtualni (ang. Mobile Virtual Network Operator), operujący na infrastrukturze dzierżawionej. Początkowo firmy te wchodziły na rynki niszowe, które nie były atrakcyjne dla operatorów tradycyjnych; czasami - gdy miały znaną markę ale z innego obszaru działalności - starały się po prostu rozszerzyć swój biznes. Ostatnio jesteśmy świadkami sytuacji, gdy dostawcy wirtualni podejmują walkę o klienta, który dotychczas korzystał z usług dostawcy tradycyjnego o ugruntowanej pozycji na rynku.
Podejście eksperckie PIBJA
Zdając sobie sprawę z coraz silniejszej konkurencji oraz wobec coraz to bardziej rozbudowanych akcji marketingowych, Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) postanowił sprawdzić, kto rzeczywiście oferuje klientom najlepszą abonamentową usługę dostępu do internetu za pomocą technologii LTE. W tym celu zbudowany został model do przeprowadzenia testu oferty i jakości obsługi klienta. Do badania wybrano 14 firm.
Mali liderzy rynku
Analizując wyłącznie ceny, można wyodrębnić najlepsze oferty w poszczególnych limitach transferu danych. Dzięki temu uzyskuje się cztery profile konsumenckie oraz najbardziej dopasowane do nich taryfy. Pierwsza grupa taryf przeznaczona jest dla "Okazjonalnych użytkowników", którym wystarcza miesięczny limit transferu w wysokości 5 gigabajtów. W tym obszarze najlepiej prezentuje się oferta Virgin Mobile (99 pkt.), a zaraz za nią Play (93 pkt.) i T-Mobile (92 pkt). Drugi profil stanowią "Umiarkowani użytkownicy", to znaczy osoby decydujące się na limit 20 GB transferu. Dla tych konsumentów najlepsza jest oferta Lajt Mobile (98 pkt.), a na kolejnych miejscach plasuje się Virgin Mobile (82 pkt.) oraz Premium Mobile (81 pkt.). Trzeci profil tworzą "Systematyczni użytkownicy" wybierający limit w wysokości 50 GB. W tej grupie ofert wyraźne pierwsze miejsce zajęła sieć NJU Mobile (93 pkt.), a na drugim miejscu znalazła się oferta Premium Mobile (64 pkt.) i zaraz za nią T-Mobile (63 pkt.). Czwarty profil tworzą "Wymagający użytkownicy", są to osoby, które nawet nie chcą myśleć o żadnych limitach. W tej grupie produktów pierwsze miejsce zajęła oferta Cyfrowego Polsatu (86 pkt.), następnie zaś Plusa (78 pkt.) i T-Mobile (64 pkt.).
Podsumowanie wyników testu
Prócz wskazania najkorzystniejszych taryf internetowych zrealizowany test umożliwił wyłonienie najlepszego dostawcy LTE uwzględniając wszystkie wspomniane wcześniej 4 wymiary (taryfa, szerokość oferty, przejrzystość i komfort oraz obsługa klienta). Zwycięzcą testu okazała się być sieć Virgin Mobile, będąca operatorem wirtualnym, zdobywając łącznie 83% możliwych do uzyskania punktów. Drugie miejsce zajęła sieć T-Mobile z 75% punktów. Na trzecim miejscu uplasował się kolejny operator wirtualny - Lajt Mobile z wynikiem 74% punktów.
KONTAKT:
Polski Instytut Badań Jakości
Krzysztof Podwójcic
Kierownik projektu
ul. Wierzbowa 9/11
00-094 Warszawa
www.badaniajakosci.pl
tel. +48 22 382 16 80
e-mail: krzysztof.podwojcic@pibja.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 23.03.2017, 17:46 |
Źródło informacji | Polski Instytut Badań Jakości |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |