Newsletter

KGHM Polska Miedź: mamy wpływ na zrównoważony rozwój świata

03.07.2019, 12:17aktualizacja: 03.07.2019, 12:17

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Żeby móc prowadzić działalność za 20, 30 czy 40 lat, musimy działać odpowiedzialnie” – mówiła Lidia Marcinkowska-Bartkowiak, dyrektor naczelna ds. komunikacji KGHM Polska Miedź, podczas panelu „CSR w gospodarce: Korzyści płynące ze społecznej odpowiedzialności biznesu”, który odbył się w ramach II Forum Wizja Rozwoju. Podkreślała, że „to, co teraz nazywa się CSR, a dawniej dobre traktowanie pracowników i przyjazne traktowanie środowiska w KGHM funkcjonuje od 55 lat”.

„Wiemy, że podpisując umowę sponsoringową musimy oczekiwać, że dalszej perspektywie dla koncernu przyniesie to korzyści. Mamy świadomość, że nasze działanie będzie miało ogromny wpływ na postrzeganie społecznej odpowiedzialności KGHM w środowisku lokalnym” – dodała Marcinkowska-Bartkowiak.

Koncern już po raz drugi był partnerem wydarzenia zorganizowanego w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

Marcinkowska-Bartkowiak zwracała uwagę, że „jako mecenas koncern działa inaczej, niż tylko eksponując swoje logo”.

W przypadku KGHM ekspozycja znaku firmowego nie ma aż tak dużego znaczenia, bo „w kioskach nikt miedzi nie kupuje, a oferta nie jest skierowana dla odbiorcy detalicznego”.

Jednak zdaniem przedstawicielki KGHM korzyści z prowadzonych na rzecz społeczności działań są bardzo wymierne. „Jeżeli mamy spokój społeczny, zaangażowanie pracowników, poparcie większości interesariuszy i zrozumienie dla tego, co robimy, to mamy możliwość stabilnego zarządzania firmą i długofalowego działania” – wyjaśniała Lidia Marcinkowska-Bartkowiak.

Marek Świeczkowski, przewodniczący Klastra Logistyczno-transportowego Północ - Południe, zrzeszającego 130 firm stwierdził, że „firmy muszą budować swoje działania CSR w oparciu o wartość wyższą. Mamy swój profil działania, ale spajają nas sprawy ekologiczne, związane z innowacyjnymi technologiami, na przykład rozwój elektromobilności kołowej i napędy wodorowe. To jest energia zupełnie odnawialna, a naszym celem jest ekologia” – wyjaśniał Świeczkowski.

Z kolei Jarosław Wittstock, wiceprezes Zarządu ds. korporacyjnych Grupy LOTOS S.A zauważył, że obszar Corporate Social Responsability (CSR) to obszar miękkich kompetencji przedsiębiorstw, których wykorzystanie sprawia, że firmy „są odbierane jako sympatyczne”, co przekłada się na bardzo wymierne korzyści biznesowe.

Podczas panelu podkreślano, że firmy dbające o „sympatyczność” i dobry wizerunek przyciągają inwestorów, a zdaniem Jarosława Wittstocka z Grupy LOTOS „bezkonfliktowe relacje z władzami i z lokalną społecznością ułatwiają funkcjonowanie firmy w regionie”.

„Wobec wszystkich interesariuszy jesteśmy firmą godną zaufania i w naszym przypadku to nie jest widzimisię” – powiedziała Lidia Marcinkowska-Bartkowiak.

Zdaniem Olgi Wieszczek, dyrektora ds. komunikacji zintegrowanej ANWIL SA. pozytywny obraz jest doceniany przez obecnych i przyszłych pracowników.

To doświadczenie podziela także KGHM. Koncern wrósł w region, a „właściwie stworzył zagłębie, w którym funkcjonuje” – podkreślała dyrektor Marcinkowska-Bartkowiak. 18,5 tys. pracowników spółki to mieszkańcy okolicznych miejscowości.

„Gdybyśmy nie szukali dialogu i obopólnie korzystnej relacji, jako firma nie moglibyśmy się rozwijać, a zahamowany wzrost blokuje funkcjonowanie firmy. Przez cały czas utrzymujemy dobre relacje z otoczeniem” – wyjaśniała.

Sponsoring, działania CSR, kultywowanie tradycji górniczej i hutniczej to tylko niektóre ze sposobów, w jaki KGHM realizuje swoje zadania społeczne.

Jak podkreśliła dyrektor naczelna ds. komunikacji KGHM Polska Miedź „wydzielenie jednej z największych korporacyjnych fundacji, obracającej dwudziestoma milionami rocznie, z których większość zostaje na Dolnym Śląsku, pozwala rozdzielić różne czynności”. Fundacja KGHM Polska Miedź wspiera wartościowe projekty w czterech obszarach: zdrowia i bezpieczeństwa, sportu i rekreacji, kultury i tradycji oraz nauki i edukacji.

Duża część środków przeznaczana jest na finansowanie instytucji pożytku publicznego, czyli NGO’sów, „promując dokładnie to, czego potrzebują lokalni liderzy, którzy czują, czego potrzeba lokalnej społeczności”.

Odnosząc się do cynizmu i manipulacji przy pomocy strategii CSR przedstawicielka KGHM podkreśliła, że „jeśli ma się strategię kilkudziesięciu lat przed sobą, to żadne oszustwo się nie uda. Prędzej czy później interesariusze przekonają się, że firma nie była z nimi szczera”.

Potrzebę uczciwości w prowadzeniu działań dla społeczności podkreślał również Filip Pawczyński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin, promującego kryptowaluty i technologię blockchain. „Każdy biznes nowego typu politykę CSR ma już w sobie wbudowaną, bo klient najpierw musi obdarzyć firmę zaufaniem” – zauważył Pawczyński.

Lidia Marcinkowska-Bartkowiak wyjaśniała również, że „przekonywanie Zarządu i Rady Nadzorczej co do konieczności ponoszenia wydatków na rzecz lokalnej społeczności nie jest cyniczne”, a każdy wydatek „musi mieć związek z potrzebami naszych interesariuszy”. Marcinkowska-Bartkowiak zaznaczyła, że „musi być widać, że pieniędzy się nie marnuje”.

Kontrolowane przez KGHM światowe zasoby rudy miedzi szacowane na 22,7 milionów ton zapewniają firmie miano lidera przemysłu wydobywczego.

„Jako organizacja globalna, po części mamy wpływ na zrównoważony rozwój świata” – podkreśliła Lidia Marcinkowska-Bartkowiak, dyrektor naczelna ds. komunikacji KGHM Polska Miedź.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 03.07.2019, 12:17
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Akademia
Komunikacji

Prowadzimy szkolenia oraz warsztaty dla mediów, biznesu, samorządów i instytucji. Oferujemy szkolenia indywidualne i grupowe w zakresie m.in. wystąpień publicznych, zarządzania kryzysowego, cyberbezpieczeństwa, przeciwdziałania dezinformacji.