Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Agresja Rosji na Ukrainę doprowadziła do niekontrolowanego napływu zbóż i ich przetworów na terytorium Polski. Na rynku pojawiło się ziarno niskiej jakości, wyprodukowane bez rygorystycznych unijnych standardów, często nienadające się do dalszego przetworzenia. Opinia publiczna dowiedziała się także o niepokojącej kategorii zbóż technicznych. Sytuacja ta uderzyła nie tylko w ekonomiczne podstawy funkcjonowania polskich gospodarstw specjalizujących się w produkcji roślinnej, ale zachwiała także ich pozytywnym wizerunkiem, co może mieć wpływ na zachowania konsumenckie.
W odpowiedzi na te zagrożenia Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych we współpracy z Polskim Związkiem Producentów Roślin Zbożowych zainicjowały kampanię „Jakość zaczyna się od ziarna”. Celem projektu jest poprawa wizerunku producentów zbóż i produktów zbożowych oraz zahamowanie spadku ich konsumpcji. Jego twórcy chcą przekonać konsumentów, że dzięki wiedzy i innowacyjności polscy rolnicy produkują najwyższej jakości zboża, z których potem powstają pełnowartościowe i bezpieczne produkty zbożowe.
Prof. Arkadiusz Artyszak ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego zwrócił uwagę, że niewielu konsumentów zdaje sobie sprawę, że polscy producenci zbóż stosują innowacyjne technologie oraz praktyki rolnicze, która pozwalają także na zmniejszenia nakładów w gospodarstwie przy optymalizacji wysokości plonów. Pozwala to na produkcję wysokojakościowego ziarna oraz produktów zbożowych przy minimalizacji negatywnego wpływu na klimat i środowisko. Do takich działań należy m.in.:
• rezygnacja z uprawy płużnej na rzecz bezorkowej, w tym uprawa pasowa (strip-till),
• rolnictwo precyzyjne,
• rozwiązania cyfrowe.
Celem projektu jest także zabezpieczenie branży przed kryzysami wizerunkowymi, mogącymi negatywnie wpłynąć na poziom zaufania konsumentów do produktów zbożowych. Wszystkie sektory rolnicze w Polsce borykają się z problemem fake newsów, kłamstw i półprawd. Dotyczy to także branży zbożowej. W przestrzeni publicznej często mówi się o nadmiernym zużyciu środków ochrony roślin, nawozów czy złym wpływie produkcji roślinnej na środowisko naturalne. Celem projektu jest odkłamywanie takich mitów i półprawd, które pojawiają się w przestrzeni publicznej.
Piotr Doligalski, wiceprezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych podkreślił, że środki ochrony roślin, w odpowiedni sposób stosowane, są niczym innym jak lekarstwami dla roślin i są niezbędnym elementem zrównoważonej produkcji. Preparaty są niezbędnym narzędziem w procesie produkcji, z której powstają pełnowartościowe i bezpieczne produkty zbożowe, w których nie znajdują się szkodliwe pozostałości. Podczas konferencji zauważono, jak mało zużywa się środków ochrony roślin w Polsce na tle innych krajów UE oraz jak wygląda system kontroli bezpieczeństwa żywności w tym zakresie.
Marcin Gryn, wiceprezes Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych opowiedział się za wprowadzaniem innowacji, takich jak nowe techniki genomowe (NGT). Wyjaśnił, dlaczego w kontekście zmieniających się warunków klimatycznych, ograniczonej dostępności środków ochrony roślin, nawozów i zasobów wodnych oraz konieczności sprostania konkurencji z krajów trzecich (perspektywa przyłączenia się nowych krajów do UE, w których nowe techniki genomowe już są stosowane), a jednocześnie zapewnienia zrównoważonego rozwoju, zgodnie ze Strategią Unijną „Od pola do stołu” i Europejskim Zielonym Ładem, nowe techniki genomowe (NGT) są wskazywane jako potencjalne narzędzia, które mogą znacząco pomóc w sprostaniu tym wyzwaniom w stosunkowo krótkim czasie i pomóc w produkcji zrównoważonych produktów zbożowych.
Źródło informacji: Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.01.2025, 16:39 |
Źródło informacji | Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów, które zostały wdrożone do rozkładu jazdy i kursują z pasażerami na pokładzie. Zamówiony został też tabor o wartości 11,8 mld zł brutto. W 2025 roku przewoźnik planuje odbiór 38 nowych lokomotyw i 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 COMBO. W 2025 roku Spółka zainwestuje także 292 mln zł netto w rozwój infrastruktury własnej.- 07.02.2025, 10:42
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PKP Intercity
-
Image
Rimini Street świętuje 10. rocznicę swojej fundacji, ogłaszając granty dla organizacji charytatywnych w łącznej wysokości 100 000 USD w ramach programu RMNI LOVE
W ramach finansowanego ze środków własnych firmy programu charytatywnego certyfikowane organizacje charytatywne w wybranych miastach mogą ubiegać się o jedną z dziesięciu dotacji na kwotę 10 000 USD.- 07.02.2025, 09:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Mohawk Industries Reports Q4 Results
- 07.02.2025, 09:23
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ