Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jako przykład takich strategicznych projektów minister wymienił m.in. Via Baltica i Via Carpatia oraz równoległe do nich szlaki kolejowe.
„Kiedy w 2016 roku przekonywaliśmy do idei budowy tych tras jako gwarantów suwerenności naszej części kontynentu, spotykaliśmy się ze sceptycyzmem wielu środowisk. Dziś od przedstawicieli rządów Litwy, Łotwy czy Estonii słyszę, że żałują, że są one jeszcze w fazie realizacji, gdyż ich istnienie diametralnie odmieniłoby sytuację geopolityczną tych krajów w kontekście inwazji Rosji na Ukrainę” – powiedział Andrzej Adamczyk.
Minister był jednym z prelegentów podczas panelu „Wielkie inwestycje infrastrukturalne”, zorganizowanego podczas Krynica Forum 2022. Przez trzy dni w znanym, małopolskim uzdrowisku liderzy polityki, gospodarki, samorządu, wybitni przedstawiciele świata kultury i nauki z całego świata, dyskutują o najistotniejszych wyzwaniach stojących obecnie przed Polską i całym kontynentem.
„Budowa trasy Via Carpatia jest bardzo zaawansowana. 234 km jej długości są już zrealizowane, dalsze 327 km jest w budowie, na kolejne 19 km wyłaniamy wykonawców, a pozostałe ponad 110 km jest w przygotowaniu. Realizacja całej trasy nastąpi do roku 2027 – wskazywał Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. – Dynamiczne postępy obserwujemy również w przypadku Via Baltica. Już w 2024 roku dojedziemy dzięki niej do granicy z Litwą” – dodał.
Zdaniem Artura Kawalera, dyrektora Departamentu Wspierania Polityk Gospodarczych w Ministerstwie Finansów, w dobie globalnego spowolnienia ekonomicznego to właśnie inwestycje publiczne stać się mogą głównym kołem zamachowym polskiej gospodarki.
„Dzięki nim aktywizujemy bardzo ważny sektor budownictwa charakteryzujący się doskonałym efektem mnożnikowym. Nowe inwestycje to nowe zamówienia dla podwykonawców, a finalnie – większe obroty i dodatkowe wpływy do budżetu państwa” – wyjaśniał ekspert.
Systematyczne zagęszczanie sieci transportowej przynosi wymierne korzyści regionom w całej Polsce, zwłaszcza tym dotychczas mniej rozwiniętym i dofinansowanym. Minister Adamczyk wspomniał o tym w kontekście rozmowy z przedstawicielami jednego z największych koreańskich koncernów zainteresowanych inwestowaniem w Europie Środkowo-Wschodniej.
„Marka planowała budowę dużego zakładu produkcyjnego w Stalowej Woli, do której wówczas nie prowadziła żadna droga szybkiego ruchu ani zmodernizowana linia kolejowa. Gdy zapewniłem jej zarząd, że infrastruktura powstanie na czas, zainwestowali 3 miliardy złotych w nową fabrykę. W momencie otwarcia zakładu istniała już Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem, więc Koreańczycy postanowili otworzyć kolejny zakład, tym razem wart ponad 10 miliardów” – powiedział minister.
Aktualnie w Polsce prowadzonych jest ponad 110 inwestycji drogowych, z których wiele jest istotnych dla ogólnoeuropejskiego systemu tranzytowego (łączącego m.in. porty w Trójmieście, Świnoujściu, Szczecinie czy krajach bałtyckich z południem kontynentu). W zakresie realizacji zobowiązań wynikających z ustalonej sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) możemy się pochwalić 85-procentową realizacją zadeklarowanych projektów. Ogromne postępy w budowaniu bądź modernizacji istniejących połączeń dokonują się też na kolei.
„Obecnie realizujemy inwestycje warte około 45 miliardów złotych, dzięki którym przyłączamy do naszej sieci kolejne miejscowości. Beneficjentem tych działań jest między innymi Małopolska – już w nieodległej perspektywie trasę z Nowego Sącza do Krakowa pokonamy w mniej niż godzinę” – deklarował Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.
Andrzej Adamczyk dodał, że przedstawiciele polskich spółek kolejowych czy GDDKiA są dziś zapraszani przez władze innych państw, chociażby Czech, aby dzielić się z nimi swą wiedzą i doświadczeniami w zakresie sprawnej realizacji inwestycji infrastrukturalnych z poszanowaniem środowiska naturalnego i innych aspektów zrównoważonego rozwoju.
„Największym zmartwieniem jednego z moich poprzedników było położenie nowej nawierzchni na 10-kilometrowym odcinku starej >>gierkówki<< — dziś place budowy spotkać możemy w każdym zakątku kraju. Nie chcemy zostawić po sobie fragmentów wybudowanych dróg czy linii kolejowych, ale spójny i efektywny system transportowy” – konkludował minister infrastruktury.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 20.10.2022, 10:12 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE