Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jako przykład takich strategicznych projektów minister wymienił m.in. Via Baltica i Via Carpatia oraz równoległe do nich szlaki kolejowe.
„Kiedy w 2016 roku przekonywaliśmy do idei budowy tych tras jako gwarantów suwerenności naszej części kontynentu, spotykaliśmy się ze sceptycyzmem wielu środowisk. Dziś od przedstawicieli rządów Litwy, Łotwy czy Estonii słyszę, że żałują, że są one jeszcze w fazie realizacji, gdyż ich istnienie diametralnie odmieniłoby sytuację geopolityczną tych krajów w kontekście inwazji Rosji na Ukrainę” – powiedział Andrzej Adamczyk.
Minister był jednym z prelegentów podczas panelu „Wielkie inwestycje infrastrukturalne”, zorganizowanego podczas Krynica Forum 2022. Przez trzy dni w znanym, małopolskim uzdrowisku liderzy polityki, gospodarki, samorządu, wybitni przedstawiciele świata kultury i nauki z całego świata, dyskutują o najistotniejszych wyzwaniach stojących obecnie przed Polską i całym kontynentem.
„Budowa trasy Via Carpatia jest bardzo zaawansowana. 234 km jej długości są już zrealizowane, dalsze 327 km jest w budowie, na kolejne 19 km wyłaniamy wykonawców, a pozostałe ponad 110 km jest w przygotowaniu. Realizacja całej trasy nastąpi do roku 2027 – wskazywał Tomasz Żuchowski, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad. – Dynamiczne postępy obserwujemy również w przypadku Via Baltica. Już w 2024 roku dojedziemy dzięki niej do granicy z Litwą” – dodał.
Zdaniem Artura Kawalera, dyrektora Departamentu Wspierania Polityk Gospodarczych w Ministerstwie Finansów, w dobie globalnego spowolnienia ekonomicznego to właśnie inwestycje publiczne stać się mogą głównym kołem zamachowym polskiej gospodarki.
„Dzięki nim aktywizujemy bardzo ważny sektor budownictwa charakteryzujący się doskonałym efektem mnożnikowym. Nowe inwestycje to nowe zamówienia dla podwykonawców, a finalnie – większe obroty i dodatkowe wpływy do budżetu państwa” – wyjaśniał ekspert.
Systematyczne zagęszczanie sieci transportowej przynosi wymierne korzyści regionom w całej Polsce, zwłaszcza tym dotychczas mniej rozwiniętym i dofinansowanym. Minister Adamczyk wspomniał o tym w kontekście rozmowy z przedstawicielami jednego z największych koreańskich koncernów zainteresowanych inwestowaniem w Europie Środkowo-Wschodniej.
„Marka planowała budowę dużego zakładu produkcyjnego w Stalowej Woli, do której wówczas nie prowadziła żadna droga szybkiego ruchu ani zmodernizowana linia kolejowa. Gdy zapewniłem jej zarząd, że infrastruktura powstanie na czas, zainwestowali 3 miliardy złotych w nową fabrykę. W momencie otwarcia zakładu istniała już Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem, więc Koreańczycy postanowili otworzyć kolejny zakład, tym razem wart ponad 10 miliardów” – powiedział minister.
Aktualnie w Polsce prowadzonych jest ponad 110 inwestycji drogowych, z których wiele jest istotnych dla ogólnoeuropejskiego systemu tranzytowego (łączącego m.in. porty w Trójmieście, Świnoujściu, Szczecinie czy krajach bałtyckich z południem kontynentu). W zakresie realizacji zobowiązań wynikających z ustalonej sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) możemy się pochwalić 85-procentową realizacją zadeklarowanych projektów. Ogromne postępy w budowaniu bądź modernizacji istniejących połączeń dokonują się też na kolei.
„Obecnie realizujemy inwestycje warte około 45 miliardów złotych, dzięki którym przyłączamy do naszej sieci kolejne miejscowości. Beneficjentem tych działań jest między innymi Małopolska – już w nieodległej perspektywie trasę z Nowego Sącza do Krakowa pokonamy w mniej niż godzinę” – deklarował Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.
Andrzej Adamczyk dodał, że przedstawiciele polskich spółek kolejowych czy GDDKiA są dziś zapraszani przez władze innych państw, chociażby Czech, aby dzielić się z nimi swą wiedzą i doświadczeniami w zakresie sprawnej realizacji inwestycji infrastrukturalnych z poszanowaniem środowiska naturalnego i innych aspektów zrównoważonego rozwoju.
„Największym zmartwieniem jednego z moich poprzedników było położenie nowej nawierzchni na 10-kilometrowym odcinku starej >>gierkówki<< — dziś place budowy spotkać możemy w każdym zakątku kraju. Nie chcemy zostawić po sobie fragmentów wybudowanych dróg czy linii kolejowych, ale spójny i efektywny system transportowy” – konkludował minister infrastruktury.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 20.10.2022, 10:12 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Podróż kulinarna w rytmie staropolskich tradycji - gęsina w menu LOT Business Class
- PLL LOT wprowadzają wyjątkowe danie - gęsinę, która jest dostępna w listopadzie na wszystkich rejsach dalekodystansowych z Warszawy i Krakowa w LOT Business Class.
- Nowa propozycja przewoźnika to danie w duchu staropolskiej tradycji, które od wieków symbolizuje obfitość i ciepło domowego ogniska.
- PLL LOT konsekwentnie promują polskie dziedzictwo kulinarne i wspierają lokalnych producentów, zapraszając pasażerów do odkrywania rodzimych smaków na pokładzie.- 03.11.2025, 16:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
-
Image
Urząd Zamówień Publicznych: jesteśmy prawdziwą skarbnicą danych, z których może skorzystać cała polska gospodarka PAP
Tylko w poprzednim roku, na podstawie Prawa Zamówień Publicznych, udzielonych zostało ok. 153 tys. zamówień na kwotę ponad 330 mld złotych. Z każdym z nich był związany olbrzymi wolumen cennych danych, których integracja mogłaby pozwolić na optymalizację polityk publicznych, przekrojową analizę rynku, przewidywanie makroekonomicznych trendów czy lepsze zarządzanie procesem zakupowym. Stworzenie tej nowej architektury danych o zamówieniach publicznych w Polsce, realizowane przez Urząd Zamówień Publicznych, uzyskało właśnie wsparcie Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).- 03.11.2025, 15:41
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
-
IV Kongres „Dialog o Gospodarce” - razem kształtujemy bezpieczną przyszłość
27 października w Warszawie odbyła się czwarta edycja Kongresu „Dialog o Gospodarce”, organizowanego przez Federację Przedsiębiorców Polskich.- 03.11.2025, 13:55
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Federacja Polskich Przedsiębiorców
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ