Newsletter

Krynica: polskie firmy lepiej niż zagraniczna konkurencja radzą sobie z turbulencjami w europejskiej gospodarce

05.09.2019, 16:37aktualizacja: 05.09.2019, 16:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
Elastyczność, zdolność szybkiej adaptacji do zmian rynkowych i odwaga – te cechy nawet w przypadku nadejścia spowolnienia gospodarczego dają polskim przedsiębiorstwom szansę na utrzymanie konkurencyjności – przekonywali uczestnicy panelu „Silna Polska w turbulentnej Europie” podczas 29. Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Zdaniem prezesa Zarządu KGHM Polska Miedź SA Marcina Chludzińskiego, obecnie – przy rekordowo niskim bezrobociu, dynamicznym wzroście PKB oraz pobudzonych inwestycjach – przewidywania spowolnienia gospodarczego są bardziej domeną emocji niż realnych sygnałów z polskiej gospodarki.

Trzeba jednak pamiętać – przestrzegał szef miedziowego giganta – że „zmienność i turbulentność” są stałymi cechami w biznesie. Dlatego nowa strategia KGHM opiera się m.in. na założeniu, że „tylko zmienność jest niezmienna”.

„Nawet jeśli to spowolnienie nadchodzi, to można je wykorzystać z korzyścią dla firm. A polskie firmy mają w swoim DNA to, żeby w takich sytuacjach radzić sobie dziesięć razy lepiej niż inni” – podsumował Marcin Chludziński, oceniając, że miedziowa spółka, której rynek w 80 procentach jest ulokowany za granicą, nie ma taryfy ulgowej i musi utrzymywać oraz stale wzmacniać konkurencyjność.

Szef KGHM jako przykład wychodzenia z kryzysu podał inwestycję koncernu w chilijską kopalnię Sierra Gorda, gdzie po wielu latach trudności do zdecydowanej poprawy sytuacji doprowadził wydelegowany zespół polskich inżynierów. Zdaniem Marcina Chludzińskiego, pracownicy KGHM są szczególnie zainteresowani otoczeniem rynkowym oraz zaangażowani w dążenie do sukcesu firmy, ponieważ trafia do nich część zysku.

„Nie mamy wpływu na otoczenie makroekonomiczne, ale możemy najlepiej jak się tylko da wykorzystać nasze atuty, naszą dynamikę, brak zastałości w naszych strukturach gospodarczych, brak strachu przed wejściem w nowy obszar. Okres zmienności to dobry moment, żeby udowodnić, że mamy otwartą głowę, umiemy adaptować się do zmian i działać w niestandardowych warunkach” – przekonywał prezes Chludziński.

Przedsiębiorcy, którzy trafnie rozpoznają zagrożenia i odpowiednio przygotują się do nich, mogą postrzegać okres turbulencji gospodarczych jako szansę. „Kryzys spina nas do lepszego działania oraz budowania systemów i mechanizmów, które nas bronią przed potencjalnie głębszym kryzysem” – oceniła prezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego Beata Daszyńska-Muzyczka, zachęcając przedsiębiorców do współpracy z sektorem bankowym, służącej wypracowaniu mechanizmów obronnych na wypadek spowolnienia.

Również prezes Marcin Chludziński podziela opinię, że spowolnienie gospodarcze w wielu obszarach daje szansę przyspieszenia, poprawy efektywności czy wyjścia poza utarte schematy i poszerzenia pola działania firm. „Adaptacyjność, elastyczność, efektywność, e-przemysł – czyli wykorzystywanie tego, co może przynieść mniejsze koszty i większą wydajność – to wszystko jest naszą szansą. Spowolnienie to dobry moment, żeby przycisnąć pedał gazu i jechać szybciej w tych obszarach” – podkreślał prezes KGHM Polska Miedź SA.

„Przez sytuację makroekonomiczną możemy rekonfigurować swoje podejście do handlu, do ekspansji zagranicznej, do tego, że firmy zmieniają swoje pozycje i pola aktywności” – mówił szef miedziowego giganta, przyznając, że symptomy potencjalnego spowolnienia gospodarczego powinny mobilizować do budowania mechanizmów chroniących przed kryzysem.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 05.09.2019, 16:37
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii