Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MC informuje:
Zdrowie jest najważniejsze, dlatego w najbliższym czasie wszyscy powinniśmy unikać zatłoczonych miejsc. Na ryzyko najbardziej narażone są osoby starsze. Warto im pomagać na różne sposoby. Jeden z nich – zakupy online.
W takich sytuacjach jak ta, w której się znaleźliśmy - internet może być realnym wsparciem. Nie wszyscy jednak potrafią się w nim sprawnie poruszać. To głównie osoby starsze, które w najbliższych dniach będą potrzebowały naszego szczególnego wsparcia. Możemy je im dać nawet wtedy kiedy dzieli nas wiele kilometrów.
Zamów nawet z daleka.
Jak? Na przykład – zamawiając im zakupy przez internet. Możemy to zrobić nawet wtedy, kiedy dzieli nas wiele kilometrów. Wystarczy, że w trakcie zamówienia podamy odpowiedni adres dostawy.
Inna propozycja – pomóżmy naszym bliskim w poznaniu możliwości, jakie daje internet. Na najbliższe dni przygotowaliśmy kilka poradników, w których krok po kroku będziemy wyjaśniać jak korzystać z ułatwień online. Dzisiaj pierwszy. Tłumaczymy w nim jak zrobić zakupy bez wychodzenia z domu.
Najważniejsza informacja – zachowujmy się racjonalnie. Nie musimy robić wielomiesięcznych zapasów. Sklepy są dobrze zaopatrzone. Nawet jeśli na półkach brakuje teraz kilku produktów, na pewno niebawem na nie wrócą.
Zakupy online to wygodny sposób zaopatrzenia lodówki czy szafy nie tylko w takich dniach jak te. To realne ułatwienia życia osób, które nie mają sił, by dźwigać ciężkie torby, czy mieszkają daleko od dobrze zaopatrzonych sklepów. Dlatego warto wiedzieć jak je zrobić. Oto nasz instruktaż. Zaczynamy!
Powoli, na spokojnie.
Jedni pomyślą – nie umiem. Drudzy – tam jest za drogo. Uspokajamy, robienie zakupów w sklepach internetowych nie jest ani trudne, ani dużo droższe niż w sklepach stacjonarnych.
Pierwsza sprawa - wybór sklepu. Nie będziemy Wam polecać żadnego konkretnego – nie możemy i nie chcemy. Moglibyśmy któryś pominąć, a inny niesłusznie podpromować. Najlepiej będzie, jeśli wpiszecie w wyszukiwarkę internetową frazy takie jak „sklep internetowy”, „zakupy online”, „tanie zakupy”, „zakupy przez internet”, itp.
WAŻNE! Uważajcie na super zniżki i wszelkiego rodzaju „popychacze” do działania. Jeżeli ktoś wyjątkowo intensywnie zachęca nas do zakupów, oferując dostępny tylko dziś „mega rabat”, bądźmy szczególnie czujni. To może być pułapka.
- Robiąc zakupy w internecie trzeba też pamiętać o bezpieczeństwie. Nie wszyscy sprzedawcy są uczciwi, część próbuje wykorzystać obecną sytuację. Nie dajmy się im wykorzystać i okraść – apeluje minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Jeśli nie chcecie przepłacić, możecie wybrać jeden produkt i sprawdzić, ile kosztuje w poszczególnych sklepach. Dobry sposób na upewnienie się, że wybraliście najlepszy możliwy sklep to także poczytanie internetowych komentarzy na jego temat.
Uwaga! Nie zrażajcie się od razu po przeczytaniu jednego negatywnego komentarza. W internecie jak w życiu – są takie osoby, które narzekają na wszystko.
Sklep wybrany. Przechodzimy dalej.
Krok 1 - zakładamy konto.
Konto w sklepie internetowym jest potrzebne i Wam, i sklepowi. Jego założenie jest zawsze bezpłatne. Najczęstsze dane, jakie musicie podać to imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, adres zamieszkania i – jeśli jest inny – adres dostawy zakupów. Często macie możliwość zrobienia zakupów bez zakładania konta, ale warto je mieć. Dzięki temu możecie sprawdzać historię swoich zakupów. Wiele sklepów dla swoich stałych klientów (z kontem) przygotowuje często specjalne promocje i zniżki.
Zakładając konto, zwracajcie uwagę na zgody, które przy okazji wyrażacie. Nie musicie godzić się na wszystko! Niezbędne zgody są najczęściej oznaczone symbolem gwiazdki. Przeczytajcie ich treść, zanim je zatwierdzicie. Bądźcie świadomymi konsumentami!
Zakładając konto, stwórzcie hasło. Będziecie z niego korzystać przy kolejnych zakupach. Zadbajcie o to, żeby hasło nie brzmiało „123456”. To niebezpieczne. Stwórzcie hasło, którego – znając Was – trudno się domyślić. Zadbajcie też, aby je zapamiętać…
Krok 2 – dodajemy produkty do koszyka.
Idziemy na zakupy! To ten moment, w którym zapełniamy nasz wirtualny koszyk.
Niezależnie od tego, w jakim sklepie robicie zakupy – podobnie jak w „prawdziwych” sklepach – także w internecie sklepy podzielone są na działy.
Załóżmy, że robicie zakupy w internetowym sklepie spożywczym i szukacie chleba. Działy, w których go znajdziecie najczęściej nazywają się „Piekarnia” lub „Produkty świeże”. Zawsze możecie skorzystać ze sklepowej wyszukiwarki – wpiszcie w nią słowo „chleb” i po chwili wyświetlą się wszystkie dostępne produkty o tej nazwie.
Krok 3 - składamy zamówienie.
Wszystkie produkty dodane. Czas sfinalizować zakupy, czyli złożyć zamówienie. To odpowiednik pójścia do kasy. Wejdźcie do swojego koszyka, sprawdźcie czy na pewno wszystko wybraliście. Zwróćcie uwagę na np. ilości. Żeby się nie okazało, że chcieliście kupić zgrzewkę wody, a w koszyku macie jedną butelkę.
Jeśli wszystko się zgadza - w kolejnych krokach będziecie proszeni o sprawdzenie także swoich danych i adresu wysyłki. To ten moment, w którym wybieracie sposób dostawy i płatności. Koniecznie sprawdźcie, jaki jest koszt przesyłki oraz szacowany termin dostarczenia zakupów!
Krok 4 – płacimy i odbieramy.
Czas na płatność. Metod płatności najczęściej jest kilka, zazwyczaj są to: płatność kartą kredytową, szybki przelew lub przelew tradycyjny. Wybierzcie najlepszą dla Was opcję, pamiętając o zachowaniu bezpieczeństwa!
Gdy zapłacicie, a przelew zostanie zaksięgowany (zazwyczaj dzieje się to od razu) Wasze zamówienie trafi do realizacji. Sklepy często dają możliwość sprawdzenia, na jakim jest etapie. Na maila, którego podaliście przy zakładaniu konta, otrzymacie potwierdzenie zamówienia oraz jego podsumowanie. Będzie tam też informacja o wysyłce, a często także link do śledzenia paczki.
Jeśli wybraliście dostawę paczki za pośrednictwem firmy kurierskiej - otrzymacie ją bezpośrednio do domu, pod same drzwi. Kurier zazwyczaj dzwoni wcześniej, żeby upewnić się, że jesteście w domu i możecie odebrać przesyłkę. Jeszcze w obecności kuriera sprawdźcie, czy w paczce są wszystkie zamówione przez Was produkty oraz czy został dołączony paragon lub inny dokument sprzedaży. Jeśli wszystko się zgadza podpiszcie odbiór.
Paczkę możecie także odebrać w punkcie odbioru (jeśli taką opcję zaznaczyliście wybierając sposób dostawy) – wtedy otrzymacie maila lub SMS z informacją, że paczka na Was czeka. Podany będzie także kod odbioru paczki konieczny do potwierdzenia, że to Wasze zakupy.
Jeśli nadal nie jesteśmy przekonani, czy sami poradzimy sobie z zakupami, poprośmy o pomoc bliskich. Na pewno chętnie złożą zamówienie w naszym imieniu, wybierając przy tym nasz adres jako miejsce odbioru zakupów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ mst/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.03.2020, 17:30 |
Źródło informacji | MC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |