Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
W Sztokholmie trwa dwudniowy szczyt Rady Unii Europejskiej ds. Transportu i Energii. Polskę reprezentuje m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przedstawiciele krajów UE, EOG i Szwajcarii dyskutują nad tym, jak realizować ambitne cele klimatyczne w sposób, który nie zakłóci rozwoju gospodarczego.
W szerokim gronie o ambicjach i możliwościach
Pierwsza dyskusja ministrów ds. transportu nosiła nazwę "Przyszła polityka transportowa na rzecz konkurencyjnej i neutralnej klimatycznie Europy". Polska w ramach "podstolika" dyskutowała z przedstawicielami Belgii, Bułgarii, Estonii i Szwajcarii.
- Polskie stanowisko jest jasne. Realizacja ambitnych planów nie może mieć negatywnego wpływu na społeczeństwo i na kondycję polskich przedsiębiorstw w obszarze transportu - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przedstawiciele wielu państw podkreślali, że z jednej strony konieczna jest świadomość redukcji emisyjności sektora transportowego, z drugiej jednak należy brać pod uwagę regionalne i krajowe uwarunkowania. Takie stanowisko, zgodne z polskim, przedstawiła m.in. Finlandia, Litwa, Czechy oraz Cypr.
Druga sesja dyskusyjna obejmowała wspólną rozmowę ministrów ds. energii i ministrów ds. transportu. Nosiła ona nazwę "Polityka energetyczna i transportowa na rzecz przyspieszonej ekologicznej transformacji sektora transportu po 2030 r." Minister infrastruktury RP Andrzej Adamczyk zasiadał w "podstoliku" z reprezentantami Austrii, Czech, Holandii, Islandii, Słowenii i Węgier.
Minister A. Adamczyk wskazywał, że obecny etap rozwoju produkcji oraz badań nad niektórymi rodzajami paliw alternatywnych jest zbyt wczesny by wykorzystywać je na szeroką skalę w sektorze transportu. Dlatego konieczne jest takie definiowanie przepisów prawa, aby możliwe było zwiększenie skali produkcji paliw alternatywnych i zapewnienie ich dostępności po cenach akceptowalnych dla użytkowników, aby nie zagrozić wzrostowi mobilności społeczeństwa i przedsiębiorców tworząc strefy wykluczenia komunikacyjnego.
- Trzeba pamiętać o obecnym etapie rozwoju rynku pojazdów o napędzie alternatywnym, który jest bardzo zróżnicowany w poszczególnych państwach o uzasadnieniu ekonomicznym takich działań - mówił minister Adamczyk.
Z Łotwą o strategicznych inwestycjach
W ramach sztokholmskiego szczytu minister A. Adamczyk spotkał się z Ministrem Transportu Łotwy Jānisem Vitenbergsem.
Celem rozmowy było potwierdzenie ustaleń poczynionych na szczeblu dwustronnym w poprzedniej kadencji łotewskiego parlamentu.
Polska i Łotwa realizują wspólne projekty łączące kraje bałtyckie z Polską i pozostałymi krajami Europy Środkowej i Unii Europejskiej: szlak drogowy Via Baltica - łączący się ze szlakiem Via Carpatia - i Rail Baltica.
- Inwestycje te stanowią kręgosłup komunikacyjny regionu i są dla nas bardzo istotne - powiedział minister A. Adamczyk. Dodał, że są to korytarze transportowe, które mają zastosowanie zarówno dla celów cywilnych, gospodarczych, jak i dla celów wojskowych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ lgs/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 27.02.2023, 22:39 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |