Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Opracowana w Ministerstwie Infrastruktury ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz mobilności młodych osób, co przyczyni się do zmniejszenia zjawiska wykluczenia komunikacyjnego. Jednocześnie nowelizacja odpowiada na oczekiwania społeczne, uwzględniając postulaty instruktorów, egzaminatorów, środowiska kierowców zawodowych oraz zatrudniających ich przedsiębiorców wykonujących przewozy drogowe.
Kaski dla dzieci do 16 lat
Przepisy opracowane w MI wprowadzają obowiązek używania kasków ochronnych przez kierującego rowerem, rowerem z napędem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniem transportu osobistego (UTO) – w odniesieniu do osób, które nie ukończyły 16 roku życia. Obowiązek używania kasków ochronnych będzie dotyczył także dziecka w wieku do 7 lat przewożonego na rowerze, rowerze z napędem, wózkiem rowerowym albo w przyczepce rowerowej.
Obowiązek używania kasków ochronnych nie będzie dotyczył dzieci w wieku do lat 7 przewożonych rowerem w dodatkowym siodełku lub foteliku bezpieczeństwa oraz przewożonych w przyczepie rowerowej, wózku rowerowym lub rowerem przeznaczonym do przewozu osób, jeżeli korzystają z pasów bezpieczeństwa zamontowanych fabrycznie.
Zmiana przepisów w tym zakresie będzie również wdrożeniem rekomendacji Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dotyczących zwiększenia poziomu bezpieczeństwa dzieci w ruchu drogowym. Propozycja wprowadzenia obowiązku używania kasków ochronnych uzyskała ponadto pozytywną rekomendację Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego funkcjonującego w Instytucie Transportu Samochodowego.
— W przestrzeni publicznej widzimy coraz więcej coraz młodszych użytkowników hulajnóg czy rowerów elektrycznych lub innych urządzeń transportu osobistego. Oni dziś nie mają obowiązku korzystania z kasków ochronnych, choć jest to zalecane ze względów bezpieczeństwa. Rozwojowi mobilności i postępowi technologicznemu musi jednak towarzyszyć prawo nadążające za zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego cieszy mnie, że jesteśmy na ostatniej prostej do celu, którym jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza najmłodszych Polaków — powiedział minister D. Klimczak.
W zderzeniach z udziałem hulajnóg elektrycznych powszechne są urazy głowy. To jedna trzecia wszystkich urazów odnoszonych przez użytkowników hulajnóg elektrycznych. Badania pokazują wyraźny związek między niestosowaniem kasku podczas jazdy na hulajnodze elektrycznej a urazowym uszkodzeniem mózgu.
Podwyższenie do 13 roku życia wieku dziecka poruszającego się hulajnogą elektryczną
Przyjęto także zmianę podwyższającą z 10 do 13 roku życia wiek dziecka kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze.
Prawo jazdy od 17. roku życia - jazda pod okiem doświadczonego kierowcy
Nowelizacja wprowadza możliwość kierowania samochodami osobowymi (kat. B prawa jazdy) przez osoby, które osiągnęły wiek 17 lat, z doświadczonym kierowcą (opiekunem). Obniżenie dolnej granicy wiekowej odbywa się na wzór innych państw Unii Europejskiej. Prawo jazdy kategorii B jest wydawane 17-latkom m.in. w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Luksemburgu, Holandii oraz w Niemczech.
Młody kierowca do ukończenia 18 roku życia będzie korzystał z prawa jazdy na specjalnych zasadach. Prawo jazdy 17-latka będzie ważne tylko w Polsce. Co najważniejsze, jego uzyskanie będzie się wiązało z doskonaleniem umiejętności kierowania pojazdem, ponieważ kierowca taki będzie musiał jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy, przez pół roku od otrzymania prawa jazdy lub do ukończenia 18 lat. Osoba towarzysząca będzie musiała mieć ukończone co najmniej 25 lat, posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej 5 lat, nie może mieć zakazu prowadzenia pojazdów orzeczonego w ciągu ostatnich 5 lat oraz nie może znajdować się pod wpływem alkoholu czy narkotyków.
Do czasu ukończenia 18 lat nie będzie można także przewozić osób taksówką ani wykonywać transportu drogowego rzeczy, np. jako kurier.
Okres próbny dla młodych stażem kierowców
Ustawa wprowadza dwuletni okres próbny dla osób, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B (w przypadku młodych kierowców – trzyletni okres próbny lub do ukończenia przez kierowcę 20 lat). W okresie próbnym kierujący pojazdem będą objęci surowszymi regulacjami. Obowiązywał ich będzie limit 0,0 promila alkoholu we krwi lub 0,0 mg w 1 dm3 wydychanego powietrza oraz 0,0 ng/ml środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie.
Kierowca, który w okresie próbnym przekroczy liczbę 12 punktów karnych, będzie miał obowiązek ukończenia praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Popełnienie dwóch wykroczeń w okresie próbnym będzie skutkowało wydłużeniem go o 2 lata.
Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym
Kolejnym rozwiązaniem jest zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości dopuszczalnej o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.
Większość ofiar śmiertelnych to skutek wypadków drogowych poza obszarem zabudowanym, spowodowanych jazdą z nadmierną prędkością, dlatego w ocenie MI konieczne jest rozszerzenie obecnego przepisu obejmującego zatrzymywanie prawa jazdy na obszarze zabudowanym na takie drogi.
Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy
Częstym zjawiskiem jest łamanie zakazu jazdy samochodem w okresie zatrzymanego prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h. Dziś grozi za to jedynie przedłużenie zakazu do 6 miesięcy. W procedowanych zmianach, osoba kierująca pojazdem pomimo zatrzymania jej prawa jazdy lub elektronicznego prawa jazdy, będzie karana cofnięciem uprawnień.
Redukcja punktów karnych nie za wszystkie wykroczenia
Nowym rozwianiem jest ograniczenie w możliwości redukcji punktów karnych za najcięższe w skutkach wykroczenia, m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle, a także drastyczne przekraczanie prędkości.
Zwiększenie prędkości ciągników rolniczych do 40 km/h
Odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez rolników jest zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. Ciągniki rolnicze dziś są bardzo nowoczesne, dużo bezpieczniejsze niż kiedyś, przystosowane do poruszania się z dużo większą prędkością, są też dużo lepiej wyposażone. Nie ma więc uzasadnienia dla ograniczeń, takich jak dla pojazdów sprzed kilkudziesięciu lat.
Obniżenie wieku kierowców wykonujących krajowe przewozy drogowe osób
Opracowana w MI ustawa przewiduje także obniżenie wieku kierowców autobusów wykonujących krajowe przewozy osób, a tym samym wpisuje się w działania rządu związane z walką z deficytem kierowców zawodowych. Dzięki tym zmianom, już 18 letni kierowca zawodowy będzie mógł wykonywać przewozy na liniach regularnych, których trasa nie przekracza 50 km.
Korzystanie z buspasów
Nowelizacja kodeksu drogowego wprowadza ponadto możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy zespołów ratownictwa medycznego, również bez włączonych sygnałów świetlnych i dźwiękowych, a do 31 grudnia 2027 roku przedłużona zostaje możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy elektryczne i napędzane wodorem.
Egzamin państwowy w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E i T również poza granicami administracyjnymi miast
Umożliwione zostanie przeprowadzanie egzaminów państwowych w zakresie kategorii C, C+E i T prawa jazdy (pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t, pojazdy członowe np. ciągnik siodłowy z naczepą oraz ciągniki rolnicze z przyczepą), w części praktycznej, na placu manewrowym zlokalizowanym poza obszarami administracyjnymi miast. Przeniesienie miejsca praktycznej części egzaminu wpłynie na urealnienie egzaminu oraz nie obciąży dodatkowo, w wielu przypadkach bardzo nasilonego ruchu miejskiego, udziałem w nim ciężkich pojazdów przeznaczonych do nauki jazdy oraz egzaminowania.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ kk/ lm/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
| Data publikacji | 28.11.2025, 18:36 |
| Źródło informacji | MI |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |