Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Rozpoczął się remont mostu kolejowo-drogowego w Grudziądzu. Planowana jest także budowa nowych przystanków na terenie miasta z Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025.
– Inwestycje kolejowe PKP Polskich Linii Kolejowych SA w obrębie Grudziądza to jeden z elementów wielkiej modernizacji polskiej kolei. Wyremontowany najdłuższy most kolejowo-drogowy w Polsce oraz nowe przystanki Grudziądz Rządz, Grudziądz Centrum i Grudziądz Tuszewo zapewnią sprawniejsze podróże mieszkańcom województwa kujawsko-pomorskiego. Rząd inwestuje w kolej we wszystkich regionach Polski, niezależnie od polityki transportowej prowadzonej przez władze samorządowe województw – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
Kolejowo-drogowy most im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. 11 przęseł składa się na prawie 1100 metrów długości obiektu. Wykonawca rozpoczął prace remontowe na moście od demontażu elementów nawierzchni toru oraz chodnika. W dalszej kolejności wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa (szyny, podkłady i mostownice). Konstrukcja stalowa zostanie zabezpieczona nową powłoką antykorozyjną, a uszkodzone elementy zostaną wymienione lub naprawione. Efektem prac będzie zachowanie dobrych parametrów mostu oraz sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów w kierunku Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy, które pojadą po nim szybciej – do 80 km/h (obecnie do 50 km/h). Poprawi się także estetyka mostu.
Zakres prac na moście wymaga zmian w kursowaniu pociągów. Na odcinku Grudziądz – Dragacz obowiązuje zastępcza komunikacja autobusowa. Pociąg TLK „Flisak” relacji Katowice – Grudziądz – Gdynia Główna – Katowice jeździ zmienioną trasą przez Iławę. Do stacji Grudziądz podróżni zostaną dowiezieni zastępczą komunikacją autobusową. Zmiany zostały uzgodnione z przewoźnikami. Zakończenie pierwszego etapu prac planowane jest w grudniu 2023 r. Remont wykonuje firma Intop Warszawa Sp. z o.o. za kwotę ponad 40 mln zł ze środków budżetowych PLK SA.
W 2024 r. planowane jest wykonanie drugiego etapu robót, w tym poszerzenie chodnika do ciągu pieszo-rowerowego oraz kontynuacja prac naprawczych i zabezpieczenia antykorozyjnego stalowej konstrukcji przęseł. PLK SA w poprzednich latach wyremontowały podpory mostu. Za 21 mln zł m.in. wzmocniono fundamenty, zabezpieczono konstrukcję powłoką antykorozyjną oraz dokonano konserwacji łożysk.
– Kolej w woj. kujawsko-pomorskim staje się coraz atrakcyjniejsza dla podróżnych. Modernizacja istniejących oraz budowa nowych przystanków zachęcają do wyboru tego środka transportu w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Dostęp do kolei zwiększa się nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach – powiedział Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Program przystankowy w Grudziądzu i regionie
W Grudziądzu planowane jest rozpoczęcie budowy trzech nowych przystanków ze środków Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Przystanek Grudziądz Rządz (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork) ułatwi podróże w kierunku Torunia. Przystanek Grudziądz Centrum (linia kolejowa nr 208 Działdowo – Chojnice) zwiększy dostęp do kolei na trasie do Bydgoszczy. Przystanek Grudziądz Tuszewo natomiast (linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni – Malbork) zostanie zbudowany przy przejeździe kolejowo-drogowym w sąsiedztwie osiedla mieszkaniowego i zakładów pracy. Zwiększy możliwości podróży w kierunku Kwidzyna, Malborka oraz Trójmiasta.
Z nowych, wysokich peronów podróżni będą wygodnie wsiadać do pociągów. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się przygotowane zostaną wygodne dojścia oraz antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi. Zamontowane będą wiaty, ławki, gabloty informacyjne z rozkładem jazdy oraz czytelne oznakowanie. Zaplanowano jaśniejsze oświetlenie, a dla podróżnych dojeżdżających rowerami stojaki. Koszt nowych przystanków to prawie 9 mln zł.
Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 na terenie woj. kujawsko-pomorskiego obejmuje także modernizację przystanków Grzybno (inwestycja zakończona) i Bydgoszcz Zachód, budowę nowych przystanków Trzeciewnica i Tuchola Rudzki Most oraz przebudowę przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane inwestycje umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 31.03.2023, 16:07 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |