Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Ostatni odcinek linii Warszawa Wschodnia – Lublin doczekał się rozbudowy. W ramach inwestycji na linii otwockiej spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizuje 8 przystanków, dobuduje dwa nowe tory, 4 skrzyżowania bezkolizyjne i 20 tuneli dla pieszych. 14 października 2025 r. przedstawiciele PKP PLK podpisali umowę z wykonawcą inwestycji, która będzie realizowana za ok. 1,4 mld zł w ramach unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. W 2028 r. podróż koleją z Warszawy do Lublina zajmie około 90 minut.
Umowa dotyczy modernizacji i rozbudowy ostatniego odcinka trasy Warszawa Wschodnia – Lublin, czyli fragmentu Warszawa Wawer – Otwock (zwanego też linią otwocką). Roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku. W pierwszej kolejności powstaną perony tymczasowe na przystankach pomiędzy Warszawą Wawer a Warszawą Falenica, przejazdy tymczasowe, rozjazdy w Międzylesiu oraz tzw. by-passy torowe, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach prac.
— To bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Docelowo na odcinku Warszawa Wawer – Otwock zaplanowano rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. W tym celu wybudowane zostaną dwa dodatkowe tory, co pozwoli na stworzenie zupełnie nowego układu między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, a liczba kursujących pociągów między Warszawą a Otwockiem oraz Warszawą a Lublinem będzie mogła być większa. Przełoży się to na sprawniejsze i bardziej przewidywalne podróże zarówno w aglomeracji, jak i na trasach dalekobieżnych.
Przebudowanych zostanie osiem przystanków: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz stacja Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Wszystkie przystanki będą przystosowane do obsługi pasażerów mających problemy z poruszaniem się. Zakres prac został uzgodniony z konserwatorem zabytków tak, aby – jak np. w Falenicy – zachować historyczny wygląd wiat.
Inwestycja na linii otwockiej to także duże zmiany w zakresie bezpieczeństwa i skomunikowania miejscowości leżących wzdłuż torów. Powstanie 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowane zostanie istniejące przejście na stacji Warszawa Falenica.
W ramach inwestycji zlikwidowane będą cztery przejazdy kolejowo-drogowe, a w ich miejsce powstaną: tunel drogowy w Radości, tunel w Falenicy, tunel w Józefowie, wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa.
Aby skrócić czas realizacji inwestycji, już na początku 2025 r. PKP PLK SA prowadziła prace przygotowawcze. W Radości oraz w Falenicy rozebrane zostały budynki kolidujące z nowym układem drogowym. W tych miejscach powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. Przebudowano również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem – przeniesiono ją z terenu kolejowego pod jezdnię, co umożliwi budowę przejść podziemnych w ramach realizacji dodatkowego toru.
Odremontowane będą istniejące mosty na rzece Świder, a także powstaną dwa nowe pod tory linii nr 506. Wzdłuż linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w 2028 r.
Prace na linii otwockiej to ostatni odcinek zmodernizowanej linii Warszawa Wschodnia – Lublin. Po zakończeniu prac i uzyskaniu wszystkich niezbędnych dokumentów czas przejazdu między Warszawą a Lublinem skróci się do około 90 minut – obecnie najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 1 godzinę i 46 minut. W poprzednich latach PKP PLK SA dobudowały drugi tor między Otwockiem a Pilawą oraz przebudowały odcinek od Pilawy do Lublina. W Lublinie wybudowany został nowy przystanek Lublin Zachodni.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ ef/ mhr/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 14.10.2025, 17:42 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |