Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Postępy, wyzwania i perspektywy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz wzrost aktywności żeglugowej w pierwszym roku funkcjonowania tej inwestycji były głównymi tematami konferencji prasowej, w której 18 września 2023 r. na terenie Kapitanatu Portu Nowy Świat wziął udział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Rok temu, 17 września 2022 r. uruchomiona została pierwsza, najważniejsza część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. To historyczne osiągnięcie stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury wodnej Polski oraz wzmocnieniu naszej pozycji na arenie międzynarodowej jako kluczowego węzła żeglugowego w Europie Środkowej. Po raz pierwszy w powojennej historii Polski można swobodnie wpływać na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej i bez konieczności proszenia o zgodę Federacji Rosyjskiej.
— Ta inwestycja to nie tylko sukces Polski, ale także całego regionu, który zyskał nową arterię żeglugową i szanse na rozwój gospodarczy. W tym miejscu chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tej inwestycji. Jestem przekonany, że dzięki waszemu zaangażowaniu w dalszym ciągu będziemy kontynuować inwestycje w rozwój infrastruktury portowej i żeglugowej, aby jeszcze bardziej umocnić naszą pozycję jako kluczowego gracza w światowej żegludze — powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Wzrost ruchu żeglugowego
Od momentu ukończenia budowy kanału żeglugowego można zaobserwować wzrost liczby statków i jednostek żeglugowych, które korzystają z nowej trasy wodnej. Do tej pory z kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną skorzystało ponad 1770 jednostek pływających. Gdyby Kanał Żeglugowy nie powstał, każda z nich musiałaby uzyskać zgodę Federacji Rosyjskiej na wpłynięcie na Zalew Wiślany.
— Tylko w sierpniu tego roku z przekopu przez Mierzeję Wiślaną skorzystały 342 jednostki. Jest to rekord i mam nadzieję, że tendencja wzrostowa będzie się dalej utrzymywała. Pamiętajmy, że inwestycja pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” nie jest jeszcze w pełni ukończona. Pełny potencjał kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zostanie osiągnięty dopiero po jej zakończeniu — stwierdził wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Kanał żeglugowy stanowi pierwszą część inwestycji polegającej na budowie drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym. W ramach drugiego etapu trwa obudowa brzegów rzeki Elbląg, która jest zaawansowana w ponad 90 proc. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca br. Zakończony został natomiast trzeci etap inwestycji, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i wykonanie oznakowania nawigacyjnego. W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie postępowania przetargowego na pozostałe roboty czerpalne na rzece Elbląg. Całość inwestycji ma zostać zakończona do końca 2024 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 18.09.2023, 17:12 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |