Newsletter

MI: Polskie porty morskie biją rekordy. Ambitne plany inwestycyjne na przyszłość (komunikat)

09.01.2025, 13:31aktualizacja: 09.01.2025, 13:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Rekordowe wyniki polskich portów morskich za rok 2024 i ambitne plany inwestycyjne na kolejne lata to główne tematy konferencji ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki, która odbyła się 9 stycznia 2024 r. w Warszawie.

"Polskie porty morskie to fundament Polskiej gospodarki, są istotnym węzłem logistycznym i przede wszystkim bramą na świat dla polskiej przedsiębiorczości. Skuteczność rozwoju polskich portów morskich to przede wszystkim jasna wizja działania, konsekwencja realizacji naszego planu oraz wsparcie rządu. Nie bez powodu w obecnym budżecie przeznaczyliśmy rekordową kwotę ponad 2 mld zł na wsparcie inwestycji związanych z rozwojem gospodarki morskiej" – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Rekordowe wyniki finansowe i przeładunkowe

Polskie porty morskie zakończyły rok 2024 z rekordowymi wynikami finansowymi i operacyjnymi. Zysk netto największych portów wzrósł o 26 proc. w porównaniu do roku 2023, osiągając łączną wartość ponad 551,7 mln zł. Port w Gdańsku poprawił swój wynik o 24 proc., co stanowi wzrost o 51,7 mln zł. Równie imponujący wynik osiągnął Port Gdynia, zwiększając zysk o 32 proc. i zyskując dodatkowe 34,2 mln zł. Port Szczecin-Świnoujście także zakończył rok z bardzo dobrym wynikiem, notując wzrost zysku o 23 proc., czyli o 27,3 mln zł więcej niż w roku poprzednim.

"To są bardzo dobre wyniki finansowe, które pokazują, że racjonalne zarządzanie i profesjonalna kadra przynoszą wymierne efekty" – stwierdził wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Na uwagę zasługuje także wzrost przeładunków kontenerowych, które osiągnęły rekordowe 3 270 784 TEU, co stanowi wzrost o ponad 9 proc. względem roku 2023.

"Te dane wskazują jasno, że polskie porty wykonały kawał dobrej roboty realizując przeładunki, które są na rekordowym poziomie" – dodał wiceminister A. Marchewka.

Inwestycje w infrastrukturę portową

Na inwestycje w gospodarkę morską w budżecie na 2025 rok zabezpieczono ponad 2 mld zł. Wśród kluczowych przedsięwzięć znalazła się budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, którego realizacja znajduje się obecnie w fazie prac przygotowawczych. W kwietniu 2024 r. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną dla tego projektu, która ma charakter ostateczny. Zgodnie z harmonogramem, w zależności od przebiegu prac, inwestycja ma zostać zrealizowana do 2028 r.

Port Gdańsk kontynuuje rozwój swojej infrastruktury, zwłaszcza w obszarze przeładunku zbóż. Na nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim powstanie 9 nowych magazynów zbożowych, co pozwoli na pięciokrotne zwiększenie pojemności magazynowej – do 152 tys. ton rocznie. Wartość całego projektu wynosi ok. 400 mln zł i będzie on realizowany w 100 proc. przez państwową spółkę – Port Gdański Eksploatacja (PGE). Dzięki inwestycji zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.

Istotnym elementem planów inwestycyjnych jest także budowa infrastruktury do realizacji terminalu regazyfikacyjnego FSRU w gdańskim porcie oraz kontynuacja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dzięki wypracowanemu porozumieniu z przedstawicielami samorządu Elbląga, pogłębiony zostanie ostatni odcinek toru wodnego do portu w Elblągu. Urząd Morski w Gdyni ogłosił już przetarg dla tej inwestycji, a prace budowlane zakończą się najpóźniej w II kwartale 2026 r.

Budujemy infrastrukturę dostępową do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej

Kolejnym strategicznym przedsięwzięciem jest budowa infrastruktury dostępowej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, która zostanie zlokalizowana na terenie gminy Choczewo. W ramach tego projektu Ministerstwo Infrastruktury realizuje budowę Marine Off-Loading Facility (MOLF) – konstrukcji morskiej umożliwiającej rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni. W zakres prac wchodzi m.in. kilometrowy pomost oraz droga techniczna.

Inwestycje związane z budową infrastruktury dostępowej obejmują także modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo–Choczewo oraz budowę nowych odcinków tej linii, łączących elektrownię z istniejącą infrastrukturą kolejową. Zmodernizowana zostanie również linia nr 229 na odcinku Lębork–Łeba, a pierwsze przetargi na realizację tych inwestycji zostaną ogłoszone już w 2025 roku. Kolejnym elementem projektu jest budowa nowej drogi krajowej, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki, a dla jednego z nich już udało się uzyskać decyzję środowiskową.

Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ pab/ ktl/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 09.01.2025, 13:31
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ