Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
27 listopada 2025 r. w Gdyni podpisano umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji paliwowych na polskim wybrzeżu – rozbudowę stanowiska przeładunku paliw płynnych. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Projekt o wartości 174 mln zł zostanie zrealizowany przez firmę Budimex SA w formule „zaprojektuj i wybuduj”, na podstawie koncepcji i Programu funkcjonalno-użytkowego przygotowanego przez pracownię AQUAPROJEKT. Inwestycja stanowi element krajowej infrastruktury krytycznej i ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego państwa, wzmacniając zdolność Polski do przyjmowania i dystrybucji paliw w zmiennych warunkach rynkowych i geopolitycznych.
— Rozbudowa stanowiska przeładunkowego w Porcie Gdynia to inwestycja, która realnie zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski. Nowoczesna infrastruktura pozwoli na obsługę największych tankowców wpływających na Bałtyk i elastyczne reagowanie na sytuacje kryzysowe — podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Modernizacja stanowiska przeładunku paliw płynnych umożliwi przyjmowanie znacznie większych jednostek niż dotychczas. Parametry stanowiska wzrosną z nośności 55 tys. DWT (deadweight tonnage – nośność całkowita) do 170 tys. DWT, zanurzenie zostanie pogłębione z 11,5 m do 14,2 m, a długość stanowiska wyniesie 300 m. Jednocześnie roczna przepustowość przeładunkowa wzrośnie z 3,2 mln ton do 6 mln ton. Zakres prac obejmuje budowę nowego, uniwersalnego pomostu przeładunkowego z rezerwą pod obsługę przyszłych rodzajów paliw, rozbudowę systemu dalb cumowniczo-odbojowych, instalację dodatkowych monitorów przeciwpożarowych, budowę nowego budynku przepompowni oraz pogłębienie akwenu do –16 m.
Istotnym elementem inwestycji jest jej ścisłe powiązanie z bazą paliw PERN w Dębogórzu, z którą stanowisko przeładunkowe łączy około 12-kilometrowy rurociąg. W ramach rozbudowy bazy w Dębogórzu powstały trzy nowe zbiorniki o łącznej pojemności 150 tys. m³, co zwiększyło jej możliwości magazynowe do ponad 500 tys. m³, a także rozbudowano nalewnię cystern kolejowych, podnosząc jej przepustowość o 4 000 m³ na dobę. Połączenie rozbudowanej infrastruktury portowej z nowoczesną bazą magazynowo-przeładunkową tworzy spójny system bezpieczeństwa energetycznego, umożliwiający szybkie i elastyczne kierowanie paliw w głąb kraju, zarówno transportem rurociągowym, jak i kolejowym.
Rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia dodatkowo wzmocni rolę portu jako jednego z kluczowych ogniw narodowego łańcucha logistycznego paliw. Zwiększona przepustowość, możliwość obsługi większych jednostek oraz pełne wykorzystanie potencjału bazy PERN w Dębogórzu oznaczają większą odporność kraju na zakłócenia dostaw, skuteczniejszą dywersyfikację kierunków importu oraz większą elastyczność w reagowaniu na kryzysy polityczne, militarne i surowcowe.
Harmonogram przedsięwzięcia zakłada 450 dni na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz 1000 dni na wykonanie robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ bch/ amac/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
| Data publikacji | 27.11.2025, 18:00 |
| Źródło informacji | MI |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |