Newsletter

MI: Rusza przetarg na ostatni lubuski odcinek A18 (komunikat)

10.06.2020, 17:31aktualizacja: 10.06.2020, 17:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MI informuje:

Uruchomienie postępowania pozwala szacować że w 2023 r. pojedziemy już całym fragmentem autostrady A18 w woj. lubuskim. Dziś przekazaliśmy do Dziennika Urzędowego EU dokumentację na trzeci z czterech odcinków trasy A18. Ostatni fragment, łączące się z trasą A4 i znajdujący się w woj. dolnośląskim jest w trakcie przygotowania dokumentacji przetargowej.

- Koronawirus nie zatrzymał polskich budów. Podpisujemy kolejne umowy, ogłaszamy kolejne przetargi. Branża budowlana docenia te rozsądne działania polskiego rządu. Niedawno podpisaliśmy umowę na realizację jednego z odcinków południowej jezdni autostrady A18. Dzisiaj kierujemy do przetargu kolejny odcinek. Pokazujemy dynamikę. Wkrótce zniknie jezdnia będąca złośliwie nazywana „najdłuższymi schodami Europy” i zastąpi ją komfortowa i bezpieczna jezdnia – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wykonawca m.in. przebuduje węzeł Iłowa i 16 km starej jezdni

Zgodnie z obecnym prawem po przesłaniu dokumentacji przetargowej do DU UE kolejnym krokiem będzie ogłoszenie o przetargu na platformie zakupowej GDDKiA. Od tego dnia rozpocznie się okres na przygotowanie ofert przez wykonawców. Zamówienie dotyczy odcinka zaczynającego się 4 km przed węzłem Iłowa od strony zachodniej i kończącego się na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. W treści opublikowanego ogłoszenia znajdą się szczegółowe informacje na temat warunków udziału w przetargu, zakres zamówienia i termin składania ofert.

Wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi krajowej nr 18, a więc tą prowadzącą z Niemiec do autostrady A4 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzić będzie również przebudowa węzła Iłowa oraz realizacja dróg dojazdowych, urządzeń infrastruktury technicznej i związanej z ochroną środowiska (np. przejścia dla zwierząt).

Termin realizacji zadania

Zadanie będzie realizowane w formule „Buduj”. Stąd czas przewidziany na realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 25 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 15 grudnia do 15 marca. Co za tym idzie, o ile nie wystąpią przeszkody proceduralne, zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.

W kierunku autostrady

Celem całego przedsięwzięcia, tj. przebudowy drogi krajowej nr 18 na odcinku Olszyna-Golnice o długości ponad 70 km, jest realizacja trasy o parametrach autostradowych. Obecnie dwa z czterech odcinków realizacyjnych tej trasy, dochodzące do granicy z Niemcami są już w realizacji i ich otwarcie również jest planowane przed końcem 2023 r.

70-kilometrowa inwestycja podzielona jest na cztery odcinki realizacyjne:

1. od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.

2. od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.

3. od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa – trwa procedura przetargowa

4. granica województwa - węzeł Golnice - ogłoszenie przetargu na roboty planowane jest na III kwartał 2020 r.

A18 w kierunku zachodniej Europy

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.

W załączniku dostępna mapa inwestycji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ jml/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.06.2020, 17:31
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Akademia
Komunikacji

Prowadzimy szkolenia oraz warsztaty dla mediów, biznesu, samorządów i instytucji. Oferujemy szkolenia indywidualne i grupowe w zakresie m.in. wystąpień publicznych, zarządzania kryzysowego, cyberbezpieczeństwa, przeciwdziałania dezinformacji.