Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Pociągi towarowe pierwszy raz w historii będą dojeżdżały do portu morskiego w Policach. Powstanie nowa linia kolejowa nr 437 oraz bocznica. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała wartą 201 mln zł umowę z wykonawcą inwestycji.
"Ta inwestycja to przełomowy krok w historii tego 5. co do wielkości portu w Polsce. Połączenie Polic z siecią kolejową oznacza lepszą dostępność, sprawniejszą logistykę, zwiększenie potencjału przeładunkowego i dalszą możliwość rozwoju. Port w Policach przyłączając się do polskiej i szerzej europejskiej sieci transportowej dosłownie otwiera się na świat" — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Efektem inwestycji będzie zwiększenie możliwości przeładunkowych portu morskiego w Policach i umożliwienie kolejowego dostępu do portu. Obecnie ruch pociągów towarowych odbywa się linią Szczecin – Trzebież Szczeciński, głównie do stacji Police Chemia należącej do Grupy Azoty. Po wybudowaniu nowego odcinka toru powstanie długo oczekiwana możliwość bezpośredniego transportu ładunków do portu w Policach. Zwiększy się konkurencyjność kolei – ekologicznego środka transportu w przewozie towarów, co przyniesie korzyści gospodarcze dla regionu.
W ramach wspólnej inwestycji PKP PLK ze spółką Zarząd Morskiego Portu Police wybudowana zostanie zelektryfikowana linia kolejowa nr 437, łącząca stację Police z nowo wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. Zostaną zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zapewnią sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Wybudowany zostanie nowy wiadukt drogowy. Obiekt zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację na drodze wojewódzkiej nr 114.
Wykonawcą prac realizowanych w ramach zadania „Rozbudowa infrastruktury kolejowej linii kolejowej nr 406 oraz budowa węzła (bocznicy) kolejowego Port Police wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police”, realizowanego w ramach projektu „Utworzenie kolejowego dostępu do Portu Morskiego w Policach” będzie spółka Torpol SA. Przewidywany termin zakończenia prac zasadniczych to II kwartał 2027 r. Wynoszące 201 mln zł koszty robót budowlanych pokryją wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Zarząd Morskiego Portu Police Sp. z o.o., gdzie każda ze stron sfinansuje budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Wynosząca 54 mln zł część zadania leżąca po stronie PKP PLK finansowana jest ze środków budżetu państwa.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ jj/ lm/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.06.2025, 18:17 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |